Nekromanti Boom

Dilandau

Myrmidon
Det var mig en jäkla massa svenska sf-rollspel som börjar ploppa upp. ARK, Coriolis... och redan finns Andra Imperiet, Mutant (som kanske inte är riktigt riktig sf, men i alla fall), NeoTech. Är inte marknaden mättad?

Eksem

Champion
Som vanligt så rör sig alla åt mer eller mindre samma håll med viss variation. Så har väl mänskligheten alltid betett sig?
Visst var det en skräcktrend i det här landet också en period? Sen att det aldrig kom några spel är en annan sak, men det var ju det som var i ropet i alla fall.

Jag tycker mest att det är konstigt att Götterdämmerung inte följts av liknande spel riktigt ännu? Fast det kanske händer en massa sånt på indierollspelsfronten? (vilket förstås är ett oerhört fånigt begrepp när man talar om svenska rollspel).

Själv måste jag påstå att Andra Imperiet, Mutant och NeoTech är helt olika spel. Alla spelvärldarna är helt olika, kampanjerna har helt olika fokus, t.o.m. när det gäller sådant som nivå på humor. Också reglerna skiljer sig hur mycket som helst åt, hur de ser ut och vilken filosofi de bygger på.
Däremot tycker jag att ARK och Coriolis verkar lite väl lika varandra för sin egen skull.

Dilandau

Myrmidon
Gemensamt för de nämnda spelen är, som du säger, att de har specifika kampanjvärldar. Nischade om man säger så. Det verkar även Coriolis och ARK ha. Kanske är det bra, kanske dåligt? Det gäller att spelvärlden har ett ganska brett appeal för att det ska funka, misstänker jag.

Varför görs inga generella sf-spel, utan specifik värld?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Götterdämmerung föregicks av Höstdimma, sedan är väl Daimonion på gång, båda är homebrewspel.

I övrigt håller jag nog med, bortsett från att jag inte vet vad ARK är för spel så jag kan inte yttra mig över om det verkar krocka med Coriolis eller ej.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är inte marknaden mättad?
Nej. det tror jag inte. Spelen borde knappast utgöra konkurrenter till varandra, eftersom de har så olika inriktning. Fantasymarknaden verkar betydligt trängre, och mindre variationsrik.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Det verkar inte som markanden är mättad nä, snara tvärtom. Med tanke på att det just nu ploppar upp scifi-rollspel. Tycker snarare att det är riktigt trevligt att det skapas en massa spel, så för min del så fåtr det gjärna komma en hel massa rollsepl.,
Verkar som finns ett sug efter att producera sådana här spel för tillfället. Så det ska bli skoj att se var det här landar !

Foggmock

Myrmidon
Jag är inte övertygad. SH:I2, Neotech och Mutant går ju för fan knappt att jämföra. Visst, fantastiska maskiner och sånt - men SH:I2 är rymdopera/manga, Noetech är cyberpunk/technothriller och Mutant är postapokalysm. Det gör de inte till renodlade sci-fi-lir, enligt mig.

ARK har väl varit på gång ganska länge, och Järnringen har ju babblat om "ett nytt projekt" ganska länge, iallafall minst ett år. Att kalla detta en boom är att överdriva.

För mig är ett sci-fi-lir definierat av att "man spelar människor i framtiden i rymden" som absoluta grundplåt. Jag skulle kunna ge efter för "i rymden" men under protester.

Coriolis och ARK är alltså hard scifi, i stil med Traveller, Fading Suns och Babylon 5-rollspelet (som är d20, skitkass och bör undvikas, efter vad jag hört, men likväl). Att kalla två spel en boom är jag som sagt mycket tveksam till. Nu ska man kanske inte glömma bort Neogames Terra One, men är det någon som tror att det kommer på denna sidan 2059? :gremlaugh:

Szandor

Swordsman
Definitioner (Re: Boom)

Det här med definitioner är intressant. Från en synvinkel är fantasy den korrekta kategorin med sci-fi som en undergrupp. Sci-fi blir då fantasy med högteknologiska inslag. Detta förklarar varför klassisk fantasy och sci-fi ofta trängs på samma hyllor i bibliotek och bokhandlar.

I klassisk sci-fi ingår dock också oftast någon form av filosofisk eller systemkritisk tanke vilket gör att man kan se rollspelen som sci-fi men de flesta uppdragen till dem som "äventyr" eller "investigate" eller liknande.

Nu skall jag göra något annat ett tag.

ÄlveKatt

Veteran
genredefinitioner

Tja, den vedertagna genrekonventionen när det gäller SF och fantasy är väl att Allt i grund och botten hör till SF. Rymdopera, fantasy, skräck och till och med alternativhistoria med mera är underkategorier av SF. Vilket är orsaken till att det finns vissa röster som försöker se till så att SF står för Speculative Fiction snarare än Science Fiction. Själv anser jag att de som står bakom dessa röster har svårt att se de ändå ganska konkreta kopplingar som finns mellan påhittad vetenskap och påhittade fysiklagar. Man kan igentligen genremässigt sammanfatta många rymdoperor och Fantasyberättelser som science fiction där man inte varit så jättenoga med de underliggande detaljerna.

Sen har vi det förbryllande fallet cyberpunk där fler och fler av de fiktionella av elementen som denna genre introducerade går i upfyllselse, till författarnas, som faktiskt trodde de bara skrev fluffunderhållning med en massa omöjliga apparater, stora häpnad.

Jag vill även påpeka att babylon 5 nog hamnar i rymdoperakategorin snarare än Hård SF.