Nekromanti Booth-hunkens handbok i överlevnad

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tjo,
GothCon närmar sig och i år skall jag förmodligen stå en del i spelmakarrummet och... Öhh, ja, vad gör man där egentligen? Jag brukar vara rätt målmedveten som besökare och zooma in på folk som jag känner sedan tidigare och säga hej, och sedan vilja skynda vidare så jag inte stör. Men vad är det isf som jag stör? Vad gör man när man är där som utställare egentligen?

Vad borde jag tänka på?
Vad vill besökare ha ut av spelmakarrummet?
Hur överlever jag att vara bland en massa folk?
Hur gör man för att ha roligt som utställare?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nått att sitta på är säkert bra. Och nått som visar vad du gör för något så folk vet om det är värt att komma och prata med dig eller inte =D

God45

#PrayersForBahakan
Hitta ett ställe där du kan gå undan om du behöver andas 5 minuter.

Ha med dig en vattenflaska, du kommer behöva dricka mer än du tror för att stå och prata i ett varmt utrymme gör en uttorkad.

Försök äta ordentligt innan så att du inte blir trött. Ha med dig något snabbt för att undvika blodsocker fall.

Var inte rädd för att prata med folk först! Har du sett röda korset folket på stan? Gör som dem om någon kommer för nära.

Öva in en kort pitch om varje grej du säljer så att du kan pitcha spelet på 30 sekunder effektivt.

Lycka till ??

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har lyckats lura andra att stå och sälja mina grejer varje år, så jag talar inte från speciellt mycket egen erfarenhet här, men...

wilper;n311026 said:
Vad borde jag tänka på?
Om du vore mig, så skulle du mest behöva tänka på att inte prata ner dina spel. För det är jag bäst på -- att liksom på förhand ursäkta tryckfel och grejer. Jag har fått träning av Xhakhal och är numera lite bättre på det, men det är fortfarande något jag aktivt behöver jobba med.

Annars kan det vara bra, tänker jag, att ha strategier för att hantera skitjobbiga besökare som vill prata om sin rollperson. "Booth barnacles" som *slurrrp* iglar sig fast och upptar all ens tid. Alla nördar har inte svårt med det sociala spelet, men en del har det =)

Sedan är det en konst att å ena sidan uppfattas som öppen och välkomnande för alla besökare, samtidigt som man inte dör av tråkighet när det inte kommer nån och pratar på ett tag. Att sätta sig och typ läsa tänker jag är lockande, men känns ju också lite avvisande...

wilper;n311026 said:
Vad vill besökare ha ut av spelmakarrummet?
Jag är väl ingen typisk besökare direkt; men för mig är det mest ett tillfälle att prata strunt med andra makare. Men det verkar vara grejen för många – att få ett ansikte och kanske en skakad hand att associera med ett forumnick eller ett spel man tyckt om. Att tipsas om nya grejer av de personer som skapat dem. Ha något slags personligt möte.

wilper;n311026 said:
Hur överlever jag att vara bland en massa folk?
Lura någon annan att stå där istället för dig, så att du bara behöver stå där korta perioder när det känns roligt.

wilper;n311026 said:
Hur gör man för att ha roligt som utställare?
Man pratar, tänker jag, ganska mycket strunt med de andra makarna i rummet.

wilper

krank;n311049 said:
Men det verkar vara grejen för många – att få ett ansikte och kanske en skakad hand att associera med ett forumnick eller ett spel man tyckt om. Att tipsas om nya grejer av de personer som skapat dem. Ha något slags personligt möte.
En namnskylt kanske skulle vara något då.

zonk

muterad
- En termos med bra te
- Bra skor, mjuka men fotriktiga
- Lagom ambitioner
- Snacks (överkurs: snacks som man kan bjuda på. Dubbel överkurs: hemgjorda sådana)

zonk

muterad
God45;n311048 said:
Öva in en kort pitch om varje grej du säljer så att du kan pitcha spelet på 30 sekunder effektivt.
Många bra grejer från God45 här, men lyfter speciellt detta. En lagom avslappnad pitch - inte för "hard sale", men heller inget nerpratande som Krank varnar för, det är guld!

Annars hade jag bjudit med nån som du brukar podda med, så ni kan stå och hålla låda och vara NNO-mysiga. Det hade gått hem.

Paal

Imaginär fantast
Skvaller om kommande produkter och vad som händer bakom kulisserna. Förbered iallafall några intressanta svar på den typen av frågor.
- Kommer det något nytt till Cyber M77 under året?
- När släpps Kuf och vem illustrerar?
- Varför kommer det inget nytt NNO snart?
- Kommer Hydra att fortsätta och kommer ni att ha temanummer som handlar om ???

Typ sådana.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Säljpitchen är viktig, både för dig och för besökaren. Formulera en superkort pitch med de viktigaste, mest unika delarna av din produkt och var beredd på att dra den hundra gånger. Du kommer kunna den i sömnen.

Som skrivet ovan: approchera folk som närmar sig ditt bord. Allt för många spelmakare sitter helt enkelt tysta vid sitt bord och väntar på att jag som besökare ska ta initiativ. Du är inte bara butik nu - du är på en mässa och ska kränga din produkt! Du är en reklampelare, like it or not.

Var inte rädd för att klippa konversationen med folk som ältar om sina kampanjer eller rollpersoner (ärligt talat, världens i alla sammanhang tråkigaste samtalsämne) om det kommer andra spekulanter. Nya besökare till ditt bord är objektivt sett viktigare än de som redan står där.

Vatten, laddare, snacks, bra koll på kassan. Swish såklart. Kunna erbjuda en påse om du vill vara riktig guldkant. Bjudgodis är bra för att locka till sig folk men det är nåt bakteriellt äckligt med öppna godisskålar på stora mässor, speciellt med godis utan papper...

wilper

Caligo;n311045 said:
Bara att dra på sig He-Man-dräkten så löser sig hunk-biten! ;)
Jag tänkte att mitt glesa skägg, långa hår och tio år gamla konvents-t-shirt skulle kvalificera mig som rollspelshunk, men jag skall kika på He-Man-dräkt också.

zonk

muterad
wilper;n311213 said:
Jag tänkte att mitt glesa skägg, långa hår och tio år gamla konvents-t-shirt skulle kvalificera mig som rollspelshunk, men jag skall kika på He-Man-dräkt också.
Glest skägg och långt hår? Du som ser så välrakad och välklippt ut på din profilbild!!

wilper

zonk;n311220 said:
Glest skägg och långt hår? Du som ser så välrakad och välklippt ut på din profilbild!!
Frisyren har nog sett typ likadan ut i 15 år nu, hästsvans. Skägget kommer och går lite efter humör. Men jag skulle ju kunna raka mig för att folk skall känna igen mig från profilbilden. :) Undrar om jag känner någon som är villig att belysa mig med en stark lampa för att få fram den där lens-flaren som Enhörning lade på bilden för att göra den "bättre". (Oerhört fåfäng människa som har photoshoppad profilbild på nätet. :) )

God45

#PrayersForBahakan
zonk;n311231 said:
Bäste läsare, hade ni köpt ett begagnat rollspel av denne man?
Du menar tillsammans med drogerna jag var där för att köpa av honom? Klart!

Sysp

NNO
Är det där Devin? Han är i så fall ett praktexempel på hur mycket bättre män kan se ut när de släpper taget om de sista testarna och rakar av sig allt.

luddwig

Lawful evil
Sysp;n311244 said:
Är det där Devin? Han är i så fall ett praktexempel på hur mycket bättre män kan se ut när de släpper taget om de sista testarna och rakar av sig allt.
Ja, det är Devin Townsend. Och ja, det blev bättre när han kapade håret (och skägget).