Nekromanti Borde 2-weapon fighting vara bättre?

König

Hero
Okej, man behöver alltså ta ambidextrious, Two-weapon fighting och helst sedan improved two-weapon fighting (kanske även twin sword style). För att få ut något av en weapon-combo. Alltså offra en massa feats. Är det värt det för en extra attack, som sänker chansen att lyckas med alla attacker.
Man märker hur alla powergamers flyr undan dessa feats, för att i stället ta weapon focus, powerattack för att inte tala om improved critical.

Så frågan är; borde two-weapon fighting vara mer effektiv?

Själv tycker jag inte det.

"When the DM laughs it is already to late"

Tamshan

Warrior
Tja det känns lite väl b-fantasy film över att alla hjältar ska kunna slåss effektivt med två vapen. För att inte tala om när de ska börja kasta sina svärd i fiender *ugh*. I D&D skulle jag säga att en Prestige Class som ger extra bonus på two-weapon fighting skulle vara helt okay. Dock är jag nöjd med att grundreglerna är så pass hårda som de är.

EchoFive

Veteran
Rogues + två vapen = smärta.

För fienden, vill säga. Sneak attack räknas nämligen för alla attacker. Min Rogue 3/Wizard 2 är faktiskt gängets bästa fajter, om han bara kan flanka motståndaren. Häpp, 1d4-1 + 4d6 i skada. :)

Just nu har jag bara Ambidexterity, men ska ta Two-Weapon Fighting som nästa feat. Då får jag -2/-2 på attackerna, har -4/-4 just nu. Ordinarie BAB på mina masterwork-dolkar: +10. Just nu +6 när jag slåss med två vapen, alltså. +8/+8 när jag har TWF också är inte helt fy skam för 2d6 extra i skada.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."

König

Hero
Typ som en weaponmaster som kan höja sin two-weapon fighting med Ki.

König

Hero
Rogue/Wizard 2vapen, varför?

Varför vill en rogue wizard använda två vapen?
Han kan ju använda sneak attack till alla spells som använder touch attacks, både melee och ranged touch.
Det är bara att välja och vraka, mellan de nya level 1 spellsen från tome and blood. Själv gillar jag Lesser Acid Orb. Fördelen att den extra +d6 räknas som magisk skada den med, så med acid orb ger du 1d8+1d6 acid damage!
Då behöver han ju inte ens gå in i närstrid med sina sunkiga hitpoints. Något att tänka på i framtiden. Ta featen point blank shot i stället, ökar chansen för dina magic sneak attacks avsevärt.....och skadan med +1 (inom 30 feet)

Nightowl

Champion
Tja...

...en nätbekanting som sysslar med escrima (filippinsk kampsport där man ofta hanterar två vapen samtidigt) har påpekat några missuppfattningar om hur det är om att slåss med två vapen.

För det första hävdar han att en person med två vapen inte nödvändigtvis gör flera attacker inom samma tidsperiod än en med endast ett vapen. Fördelen är snarast att man har svårare att försvara sig mot en attack när det tillförs ytterligare en bunt osäkerhetsmoment när den kommer (höger eller vänster) och vice versa har man mer alternativ för att parera (ungefär som med en sköld).

För det andra är det lättare än man tror att använda två vapen, förutsatt att de är ungefär lika tunga och lika balanserade (escrimadorer slåss oftast med två lika stora rottingkäppar, ibland med två dolkar eller svärd, något han tyckte var enkelt att lära sig). Det värsta är att använda två vapen som är väldigt olika.

Så en patch skulle vara att två vapen inte GER fler attacker, man får avdrag för attacker med vänstra handen (ignoreras för den som har featet Ambidextrious) och kånkar man på två olika stora vapen får man ett generellt avdrag från BAB beroende på skillnaden, om man inte har two-weapon fighting. I det senare fallet kunde man kanske också få A, en +2 bonus på att göra en Feint och B, +1 på AC, för att motsvara punkt ett ovan. Det låter mycket för ett summa ett feat, men känner man sig försiktig kunde man säga att en kombo av två vapen är en sorts Exotic Weapon-feat och bara gäller den kombon.

Allt detta med enorma brasklappar för att det är andrahandsuppgifter för något som är svårt att mäta, att det är ytterst ifrågasatt om verklig strid har något att göra med D&D-fajter, och om detta över huvud är ett problem.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

König

Hero
Re: Tja...

Med twin sword style från FR, får man ju +2 i AC mot en designated opponent.

EchoFive

Veteran
Arcane Trickster. Därför.

<em>"Varför vill en rogue wizard använda två vapen?"</em>

Därför att nämnda rogue wizard är bäst på att slåss i gänget, och har högst AC av alla, samt näst högsta hitpoints. :gremsmile: (paladin, bard, munk, druid)

...och som sagt så räknas en spell som <em>en</em> attack. Med två vapen får jag sneak attack-skadan två gånger. En lvl 20 Rogue/10 Arcane Trickster kan alltså göra 17d6 i sneak attack med en spell, eller 34d6 med sina två dolkar. Fast egentligen mer, eftersom man lär ha tre attacker när man är lvl 20.

Jag siktar på att bli Arcane Trickster. Point blank shot vet jag inte om jag ska ta, jag har redan +10 på min masterwork-dolk, +9 på ranged. (Weapon Finesse: Dagger och 20 Dexterity. hihi.)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."

König

Hero
Re: Arcane Trickster. Därför.

För att bli arcane trickster måste du kunna kasta minst en level 3 spell. Det betyder level 5 som wizard eller sorcerer. Men det är en riktigt cool prestige klass.

Staffan

Myrmidon

Notera dock att Arcane Trickster har blivit erratad av WOTC... de ska börja med Sneak Attack +1d6 i stället för +3d6, och den stackar med sneak attack från andra klasser.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

König

Hero

Precis anledningen till att man tar en level i Assasin, och guild thief, för alla sneak stackar.

Det där med att alla D&D-spelare är munchkin till grunden verkar stämma när man hör snacket på forumet....

Weeha!

König

Hero

Vilken observation. Tur att man är DM och bara maxar sina NPC's, och monster.........he....he.he.he.he.

Quan'talis

Swashbuckler
Arcane Trickster?

Jag funderar på att vara rogue nästa gång jag spelar (man kan faktiskt tröttna på att vara DM ibland), och då är det ju nästan obligatoriskt att ta ett par wizard-levels (Knock!). Och då verkar ju Arcane Trickster vara ett naturligt nästa steg. Så: vad gör en A.T. egentligen? (vill inte köpa Tome&Blood bara för en prestige class som jag kanske inte ens väljer)

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"

Quan'talis

Swashbuckler
På tal om b-film: Two-bladed sword? Dire Flail? (finns det nån som använder sånt, menar jag)

König

Hero
Re: Arcane Trickster?

Lär sig att använda pick pocket, open lock på avstånd upp till 30 feet. Höjer med max +3d6 sneak attack, och en bättre form av sneak attack på högre level (någon riktigt ruskig sak). Osäker, inte boken i knät, men tror att de höjer spellclass också då de avancerar. Men ta mig inte på orden då det gäller det sistnämda.

Staffan

Myrmidon
I min Return to TOEE-kampanj som jag kör med lite lundafolk när jag är nere och hälsar på (som just nu) så kör en i partyt en fighter med dubbelsvärd. Det verkar funka rätt bra på det hela taget... det är ju inte direkt så att dubbelsvärd är övermäktigt eller så.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Arcane Trickster?

Tack i alla fall. Blir väl bara att samla ihop sina surt förvärvade slantar och gå till spelaffären då...