Nekromanti Borde jag köpa ny laptop?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har en Eee PC 1000H. Det är en utmärkt liten laptop, men ganska tung för sin storlek jämfört med nyare modeller, och medan tangentbordet är stort och göttigt, är skärmen ack så liten. Den är också för seg för att palla .mkv-filer och så; men .avi kan den spela fullt adekvat; jag har sett hela filmer på den.

Jag ska flytta till Kunming i Kina en termin. Då jag knappast kan ta med mig en stationär dator, kommer en laptop behöva få bli min standarddator när jag är där.

Problemet är basically att jag är osäker på hur drygt det vore att ha min Eee som primärdator under så lång tid. Vad tror ni som (kanske?) är mer erfarna när det kommer till datorer, ergonomi och användbarhet? Borde jag köpa en ny och större laptop, eller typ försöka skaffa en monitor i Kina att somehow koppla min laptop till, eller tror ni man pallar en Eee som primärdator i 6+ månader? Alla möjliga tankar, relaterade eller ej, kring datorbruk när man är på resa vore intressanta för mig. En issue som ju eventuellt kan bli relevant är att Eee:n inte har något inbyggt modem för mobilt nät, i händelse att jag skulle vilja skaffa ett sånt i Kina.

tacksam för råd!

anth

Vetefan
Jag skulle bli skogstokig på en så liten primärdator - men det är jag det och jag är inte klok. :gremsmile:

Skulle jag ha en "stationär" som "står alltid på rummet" skulle jag välja 14" eller 15" - helt enkelt så stor som jag har råd med.

Skulle jag ha "stationär" som "släpa på den mellan hem och skola" skulle jag välja 12" eller 13" - tillräckligt liten för att man ska orka släpa på den, tillräckligt stor för att man ska orka jobba på den hela dagarna.

Recca

Femme Fatale
Kina! :gremsmile:

Om du ska åka på semester tycker jag att du ska strunta i dator! Men om du åker för att plugga eller jobba måste du ju ha en dator som är lite fetare än den du har. Det låter helt sjukt att du inte kan spela mkv-filer på den. Jag hade inte ens nån aning om att mkv-filer skulle vara mer krävande än avi's.

Xyas

Swashbuckler
Smaksak såklart. Jeg levde med en 9-tums eee (en av de førsta modelerna) i næstan ettåthalvtår medan jag sparade ihop till den air jag har nu. Men då var pris och mobilitet (veckopendlar och rør mig mycket, och vill inte ha mer æn en dator) de viktigaste parametrarna fær mig. Och billig och lætt att ta med, det var den absolut. Min air ær bættre på alla viss, men så kostade den tio gånger så mycket också.

Det var bitvist segt, den klarade inte heller .mkv, men jag klarade mig fint med filmtittade, skrivande, surfande och så vidare.

Men får jag fråga varfør du inte tar med din pyttedator och sedan køper något nytt på plats? Som jag førståt det kan man hitta såna prylar bra mycket billigare i Kina.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Problemet är basically att jag är osäker på hur drygt det vore att ha min Eee som primärdator under så lång tid. Vad tror ni som (kanske?) är mer erfarna när det kommer till datorer, ergonomi och användbarhet?
Klurig fråga. För mig som nyss gått från en 9"-EEE till en 10" (och som dessutom trivdes bättre med den mindre formfaktorn) skulle det nog funka rätt bra. Annars funkar EEE's rätt bra med externa skärmar. Ergonomi kan ju ju fixa med externt tangentbord, extern mus... När jag hälsar på mina föräldrar uppe i Hudiksvall (en något kortare resa, både tidsmässigt och geografiskt) brukar min EEE mest vara som en huvudenhet jag kopplar in allt annat i...

Jag kan inte med gott samvete rekommendera någon att köpa en större laptop. Detta eftersom laptoputbudet just nu är som fucking Vilda Western. Man kan få precis vad som helst; och vanliga problem är att man typ får den stora hårddisken de gjorde reklam för (men den är ASLÅNGSAM) och/eller att man får processorn som var så snabb och bra (men så där datorn värmedöden efter en timmes filmtittande). Hårddiskhastigheten kan man ofta kolla in på förhand (om det står 4600 rpm, just walk away) men fläkt- och kylsystemet saknar standarder och spännande termer att mäta med, så där kommer tillverkarna undan med precis vad som helst. Omkring 50-75% av alla jag känner som köpt en laptop senaste 3-4 åren har fått värmeproblem.

Vad gäller mobila nät finns det ju dels dnglar, dels brukar man kunna koppla in sin mobiltelefon som ett modem. Har man en smartphone så brukar det t.om gå att använda smartphonen som TRÅDLÖST modem, men det rekommenderas nog inte över längre tidsperioder eftersom det som förväntat sliter batteri som inåt helsike...

sakara

Veteran
Bytte just min primära lapptopp mot en transformer prime. 10.1". Måste säga att so far är jag nöjd med det jag kan göra på den. har dock märkt att den kräver ett relativt bra nät för att fungera optimalt.

själva skärmstorleken är bekväm och mycket smidigare än min gammla 12".

Använder den till stor del plugg men film och streaming går fint på den med.

Krille

Super Moderator
anth said:
Skulle jag ha en "stationär" som "står alltid på rummet" skulle jag välja 14" eller 15" - helt enkelt så stor som jag har råd med.

Skulle jag ha "stationär" som "släpa på den mellan hem och skola" skulle jag välja 12" eller 13" - tillräckligt liten för att man ska orka släpa på den, tillräckligt stor för att man ska orka jobba på den hela dagarna.
Själv skulle jag nog satsa på ca 12-13" även för "stationär" laptop, och istället skaffa en skärm och ett externt tangentbord.

Och i vilket fall som helst så skulle jag förmodligen se till att det sitter en SSD i den. Snurrande laptopdiskar gör mig galen, för det innebär tokslö uppstart av vad som helst, inte bara datorn generellt utan så fort något ska startas och data skyfflas från disken till minnet. Just på den punkten så gör en SSD att datorn känns som en skållad råtta.

Det innebär förstås att man inte har plats med hur mycket som helst på den, men filmer kan man ha på en extern disk nånstans.

Mukwa

Swashbuckler
Det var längesen jag hade en stationär dator nu. De sista 4 åren har jag bara haft laptop. Den jag har nu är lite mer än ett halvår gammal och den känns fortfarande splitter ny. Jag gör ganska vanliga studentgrejer, dvs skriver, surfar, kollar film, streamar mycket film och musik, laddar ned ibland.

Det finns ju monsterlaptops med samma (nåja) prestanda som stationära, men å andra sidan vet jag inte vad du använder den till. Min laptop gick på 4500 inkl försäkring i ett år och jag stortrivs. Grafikkortet är inte det nyaste på marknaden, och det är bara 500GB i hårddisken, men det spelar ingen som helst roll för mig, för jag har en extern hd på 500GB och jag hinner aldrig fylla vare sig dator eller extern hd. Jag spelar spel ibland, men sällan de nyaste.

Batteritiden skulle jag kolla ordentligt på. Inte för att den säger hur många timmar du kan köra sladdlöst, utan för att kolla hur lång tid i förhållande till andra datorer den klarar. Min håller i ganska precis 5h konstant användande ej trådlöst nät, i standby håller den i över ett dygn, något som för mig är helt oväsentligt. jag kan lika gärna stänga av den i så fall, om jag inte laddar ned nåt då.

2x2GB RAM - funkar fint för mig, vet inte hur mycket som behövs vid olika användningsområden.
Kommer inte ihåg hur många Hz jag har, men jag har aldrig känt att jag behöver mer.

Skärmen är 14" och den är perfekt för att användas som TV och fortfarande vara smidig.

Jag har för mig att när du reser kommer du få ha med dig både en laptopväska och ett vanligt handbagage in i flygkupén, så laptopen kommer inte ta plats från handbagaget. Kolla upp det för säkerhets skull, men jag tror att det brukar vara så.

Ymir

Liten kantbaron
Men får jag fråga varfør du inte tar med din pyttedator och sedan køper något nytt på plats? Som jag førståt det kan man hitta såna prylar bra mycket billigare i Kina.
#1: Det är lite en myt att de är billigare (allt annat är extremt billigt i Kina, men inte just teknik).
#2: De har kinesiskt tangentbord, så jag kan inte skriva på dem.

Arfert

Facit
Jag skulle köpa en sån HÄR beg Thinkpad. Tålig som en Landrover och med suveränt tangentbord. Byggda för att tåla mer än en eee till exempel. Har en själv.

Reuse-it har dessutom en massa andra modeller. Med garanti.

chrull

Stockholm Kartell
Ymir said:
#1: Det är lite en myt att de är billigare (allt annat är extremt billigt i Kina, men inte just teknik).
#2: De har kinesiskt tangentbord, så jag kan inte skriva på dem.
Jag köpte en iaf 33% billigare laptop i kina (än vad den kostade här), med engelskt tangentbord. Men det kanske är lättare i HK än fastlandet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Jag skulle köpa en sån HÄR beg Thinkpad. Tålig som en Landrover och med suveränt tangentbord. Byggda för att tåla mer än en eee till exempel. Har en själv.
Det där kan jag nog skriva under på. Thinkpad har jag generellt mycket bra erfarenheter av. Och specsen på den där ser ruskigt bra ut - 12" är fortfarande hyfsat hanterligt, vikten bara marginellt högre än min eee, bra hårddisk (inte ssd-bra, men ingen 4500 rpm:are iaf). Det jag saknar är uppgift om batteritid, men annars har jag inget att anmärka på. Thinkpad lär ju inte ha några värmeproblem...

//Krank, lite sugen själv faktiskt...

Ymir

Liten kantbaron
Jag har för mig att när du reser kommer du få ha med dig både en laptopväska och ett vanligt handbagage in i flygkupén, så laptopen kommer inte ta plats från handbagaget. Kolla upp det för säkerhets skull, men jag tror att det brukar vara så.
Ja, kinesiska flygbolag är extremt generösa med bagage, så det där är inget som bekymrar mig.

Ymir

Liten kantbaron
Hmm...den verkar inte så dum. Den är inte mycket större än min Eee, och väger ändå inte mer...den har bättre processor, och marginellt bättre hårddisk...

Hur är den på att läsa pdf:er? För det är ett av problem min Eee har, att den segar som fan när det kommer till tunga pdf-filer.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag kan säga att den thinkpad som jag har på jobbet har en uptid på nästan 3 månader nu. Har aldrig haft värmeproblem med den.

Batteritiden brukar vara mellan 10-5 timmar beroende på modell och energialternativ.

Arfert

Facit
Ymir said:
Hmm...den verkar inte så dum. Den är inte mycket större än min Eee, och väger ändå inte mer...den har bättre processor, och marginellt bättre hårddisk...

Hur är den på att läsa pdf:er? För det är ett av problem min Eee har, att den segar som fan när det kommer till tunga pdf-filer.
Jag har en äldre variant än mitt exempel, och den funkar bra med PDFer...