Nekromanti Borde jag skämmas [konsumtionstråd]?

Lindenius

Swashbuckler
Givet diskussionen nedan kring svenska rollspel inställer sig följande fundering hos mig.

Borde jag skämmas som inte köper svenska rollspel? Jag känner absolut igen skam för att jag inte spelar dem, men kanske lite för att jag inte stödjer de få speltillverkare som faktiskt haft modet att göra något produktivt.

Frågan är alltså. Bör svenska spelskapare stödjas oavsett kvaliteten/spelbarheten/intresset för deras produkter?

//erik. har inte köpt något svenskt rollspel sedan den svenska översättningen av Star Wars D6. Och det var inte ens svenskt från början. :gremblush:

krank

Går ondskans ärenden
Frågan är alltså. Bör svenska spelskapare stödjas oavsett kvaliteten/spelbarheten/intresset för deras produkter?
Nej.

Men det är mycket för att jag inte ser något egenvärde i just nationell solidaritet. Man köper de produkter som man gillar, liksom. Oavsett ursprungsland.

Därtill vill jag mena, att de jättar som ofta pekas på när det gäller svenska rollspel, i dagsläget Järnringen, Neogames och Riotminds, föga imponerat med sin utgivning. Jag ser inget egenvärde i att ha en "svensk rollspelsmarknad" utan ser minst lika gärna att de svenska rollspelen främst skulle tillverkas av glada amatörer och säljas till (typ) självkostnadspris. För att illustrera har jag inga som helst planer på att införskaffa DOD:T eller Eon eller Neotech, medan jag är skitstolt över mitt ex av Supergänget och väldigt glad över att jag köpte Oktoberlandet.

Dimfrost

Special Circumstances
Nejförfan. Spel ska köpas för att de är bra, inte för att de är svenska. Därmed inte sagt att du inte borde köpa Supergänget (och Terone när det kommer), men dåliga spel finns det ingen anledning att köpa. :gremgrin:

Bara för att vara nyfiken: hur mycket spel köper du i allmänhet? Det kan ju ha lite att göra med saken. Om man inte köper några spel alls är det ju liksom ännu mindre en brist att man inte köper några svenska.

/Dimfrost

Lindenius

Swashbuckler
Bara för att vara nyfiken: hur mycket spel köper du i allmänhet? Det kan ju ha lite att göra med saken. Om man inte köper några spel alls är det ju liksom ännu mindre en brist att man inte köper några svenska.
Å, inte så mycket. I snitt kanske en rollspelsprodukt per år. Med produkt menas här grundböcker såväl som supplement av olika slag.

//erik. har köpt Ars Magica produkter för det mesta

Wyldstorm

Swordsman
Väldigt rött tänkande..
Jag som är cynisk & ond har inga såna betänkligheter, utan köper för eget bruk & av eget tycke.
Mina pengar används att utveckla produkter som tilltalar mig, det finns en viss logik i det som faller mig i smaken.

Frågar blir väl också, bör du stödja en dålig produkt, eller bör du använda din köpkraft som konsument att visa vad du vill ha?

Foggmock

Myrmidon
Ett tag stödköpte jag svenska rollspelsprylar, men sen började varenda kotte och dennes mamma ge ut rollspel, och linjer jag stött började suga, så jag slutade. Och eftersom jag helst inte kräver saker av mina medmänniskor som jag själv inte gör, är svaret alltså "nej, du bör inte känna skuld".

:tekopp:

Arfert

Facit
Jag stödköper i princip allt jag kommer över, till och med Eon.. ;-) ..men för den skull behöver inte alla göra det, det är inte ett krav.

Krille

Super Moderator
Ja, du borde skämmas!

Kanske inte för just att du inte köper svenska rollspel, men du har säkert något i syndaregistret som du kan skämmas över. :gremgrin:

Själv är jag ju i något annorlunda sits: jag köper svenska spel, men mest för att ha koll. Stöd är visserligen en del av det, men det är sekundärt. Jag vill helt enkelt ha någon koll på vad det är jag gnäller om.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag borde verkligen skämmas.

För jag köper svenska rollspel som jag inte hinner läsa....

Jag önskar det fanns mer rollspel i pocketformat så jag kunde ta med dem på mina tjänsteresor - för då har jag minsann tid att läsa. Och nej tack. Att läsa rollspel från datorn fungerar inte för min del.

Nightowl

Champion
Det är faktiskt skämmigare för mig om folk BARA köpte det jag varit med att skriva för att stödja industrin eller så. Då får det lika gärna va.

Erik

G

Guest

Guest
Nej, det tycker jag inte att du ska göra. Men det beror lite på varför du inte köper svenska spel, är det en fånig princip så kan du missa en massa bra då svenska spel generellt håller en väldigt hög nivå...

Men nej... Inte skämmas, det är din hobby... Du gör som du vill...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, men de bör stödjas när de producerar bra spel, och det händer ibland. Och du bör stödja dig själv genom att köpa bra spel till dig och läsa dem.

/tobias

vandraren

Swordsman
de jättar som ofta pekas på när det gäller svenska rollspel
Bara så att du vet så finns det inga "jättar" bland svenska rollspel, i alla fall inte om man menar syftar på antalet anställda. Neogames har väl 0-1 heltisdanställda tror jag. Järnringen vet jag icke, men det lär väl inte ligga jättemycket högre. Riotminds kan inte vara någon megacorp heller. Dessutom tror jag vinsterna och marginalerna är ganska beskedliga. Om du kallar det jättar, så visst. Och kom nu inte dragandes med att relativt andra svenska rollspeltillverkare så är de jättar. De andra spelen görs ju i garage. :gremlaugh:

ser minst lika gärna att de svenska rollspelen främst skulle tillverkas av glada amatörer och säljas till (typ) självkostnadspris
Det är ju så verkligheten ser ut för bövelen!

Jorden till krank... :gremlaugh:

Lindenius

Swashbuckler
Men det beror lite på varför du inte köper svenska spel, är det en fånig princip så kan du missa en massa bra då svenska spel generellt håller en väldigt hög nivå...
Den enda principen jag är att jag inte hinner spela dem i alla fall. Speltiden är så begränsad ändå. :gremfrown:

//erik. ut på glada äventyr Barbapappa mamma.

G

Guest

Guest
utan ser minst lika gärna att de svenska rollspelen främst skulle tillverkas av glada amatörer och säljas till (typ) självkostnadspris.
Det där tror jag inte ett dugg på. jag tycker tvärtom... Dom borde få mer pengar... Då kan dom kanske leva på det och fokusera till 100% på bara bygga rollspel... Högra utgivningstakt och bättre kvalité. Nu går ju nästan all tid åt på annat världsligt... typ jobb!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Jag borde verkligen skämmas.

Indiespel är ofta lite mindre i formatet! Skaffa Dead of Night, mycket resvänligt. Annars håller jag med dig om lästid på tjänsteresor.

Illern

koppariller
Det tycker jag inte du ska skämmas över. Visserligen stödköper jag i någon mån själv men då är det för att jag är i alla fall lite nyfiken på produkten och mer på grund av person(er) bakom än huruvida spelet är svenskt eller ej.

krank

Går ondskans ärenden
Bara så att du vet så finns det inga "jättar" bland svenska rollspel, i alla fall inte om man menar syftar på antalet anställda. Neogames har väl 0-1 heltisdanställda tror jag. Järnringen vet jag icke, men det lär väl inte ligga jättemycket högre. Riotminds kan inte vara någon megacorp heller. Dessutom tror jag vinsterna och marginalerna är ganska beskedliga. Om du kallar det jättar, så visst. Och kom nu inte dragandes med att relativt andra svenska rollspeltillverkare så är de jättar. De andra spelen görs ju i garage.
I de blindas rike är den enögde kung.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"I de blindas rike är den enögde kung."

Så om det saknas ondskefulla storföretag att protestera mot så får man uppfinna dem för protestera måste man?

Det finns gott om skäl att ogilla respektive gilla olika rollspel, svenska så väl som utländska, men att slentrianmässigt såga spel på grund av utgivarnas storlek tycker jag bara är löjligt. Rollspel är en känslomässig och subjektiv hobby och jag accepterar rakt av att folk inte gillar ett spel för att det "känns fel". Men att fiska efter någon slags status som klarsynt rebell för att man köper rollspel ifrån ett företag med noll anställda iställer för ett företag med en anställd är minst sagt tramsigt.

För att besvara den ursprungliga frågan så kan jag säga att de flesta rollspelare antagligen inte äger särskilt många rollspel överhuvudtaget. Är man för det mesta spelare eller nöjd med att endast engagera sig i ett spel så behöver man inte spendera särskilt mycket pengar. Det är egentligen bara småknäppa samlare som skaffar sig hyllmeter med rollspel.

ripperdoc

Myrmidon
Jag köper inga spel, ska jag skämmas? [ANT]

Jag har inte köpt ett nytt rollspel på flera år - jag är fullt nöjd med det lilla jag har.