Nekromanti Borgar

Tavili

Veteran
Vad räkmas som en borg? Räknas höggård ditt och befäst gård. Tänkte låta min riddare bygga ett tvåvåningshus sammansatt med ett torn några byggnader på gården och omgärdat med en enkel mur och litet porthus omgärdat av en grav. :gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Vad räkmas som en borg? Räknas höggård ditt och befäst gård. Tänkte låta min riddare bygga ett tvåvåningshus sammansatt med ett torn några byggnader på gården och omgärdat med en enkel mur och litet porthus omgärdat av en grav."

Det där är definitivt en borg!

Tavili

Veteran
Re: Björn Borg

Med andra ord man får passa sig för vad man bygger som godsherre eller lobbya för byggnadslov :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
"vad kostar det att bygga en fästning eller borg?"

Snormycket. Om du inte har Riddaren så kan du titta här för ett inofficiellt förslag.

samiis

Warrior
Kan man inte bygga flera torn samtidigt?? så att det sammanlagt tar ca 1-2 år??

Läste bara i den där tabellen, tittade inte 'mellan raderna', så jag kan säkert ha missat nått...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Som jag förstod din fråga, så visst... du kan bygga 20 torn samtidigt om du har råd. Allt handlar ju om arbetskraft. Anledningen till att det står "(centraltornet är också ett torn)" syftar nog mer på att man måste betala för det också, snarare än att det tar extra tid.

I Riddaren finns ett system som går ut att på att [color:\\"black\\"]<[/color]valfri byggnad[color:\\"black\\"]>[/color] kräver ett antal dagsverken att uppföra. Detta gör att du kan välja hur lång tid du vill att det ska ta mycket lättare. Vill du att alla dagsverken ska utföras på en dag, så är det bara att hyra in så många personer - säkerligen uppåt 5'000 om allt ska göras på en dag dock :gremwink: - svårt att få plats med alla.
Vill man sprida ut det på, säg, tio år, så blir det säkert inte mer än 15 personer totalt som jobbar på det.

Köp Riddaren! :gremsmile:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tja, det beror på vem du ska anställa.

Enligt foxtail kostar det 80 silver per person och vecka (således 80 · 4 = 320 silver per person och månad). (80 / 7)100 = 1'142,9 ~ 1'143 silver för 100 personer på en dag.

Enligt Riddaren så kostar 280 dagsverken för en stenarbetare 900 silver, så en dags arbete för en person kostar alltså 3,2142857 silver (för hundra personer 322 silver) = nästan fyra gånger billigare jämfört med föregående exempel. Exempelvis så kanske du behöver 5'000 dagsverken för stenarbetare för en borg, en massa timmermän och några grovsmeder. Till detta kommer material. Total kostnad för en borg? Tja, kanske runt 100'000 eller nåt sånt. Köp Riddaren, vettja. :gremwink:

Eller läs här (länken leder till Foxtail).