Låt oss tala om strid. Erkänn - är det inte ganska dumt?
Om det inte är en tråkig variant av de vanliga reglernas enkla system utan djup, som i BRP, så är det ett Frankensteinskt system ovanpå ett enklare grundsystem som flyter trögt, premierar minmaxing och kan dra ut på en enkel konflikt i evighet. I värsta fall är det en kombination av grundsystemets dåliga sidor tillsammans med det påklistrade stridssystemet så att man får ett tråkigt system med minimalt djup som är onödigt svårt för SL att balansera (som i Dark Heresy).
Strid tillför ingenting, men nästan alla rollspel har strid som en naturlig del, som om rollpersonerna borde tycka att det är kul att bli perforerade av skadliga energiöverförande ting såsom kulor och lasrar.
Försök spela utan strid helt och hållet och bygga äventyr på andra sätt - intriger, mysterier, utforskande, persondrama - och jag tvivlar på att ni kommer att finna upplevelsen försämrad.
Om det inte är en tråkig variant av de vanliga reglernas enkla system utan djup, som i BRP, så är det ett Frankensteinskt system ovanpå ett enklare grundsystem som flyter trögt, premierar minmaxing och kan dra ut på en enkel konflikt i evighet. I värsta fall är det en kombination av grundsystemets dåliga sidor tillsammans med det påklistrade stridssystemet så att man får ett tråkigt system med minimalt djup som är onödigt svårt för SL att balansera (som i Dark Heresy).
Strid tillför ingenting, men nästan alla rollspel har strid som en naturlig del, som om rollpersonerna borde tycka att det är kul att bli perforerade av skadliga energiöverförande ting såsom kulor och lasrar.
Försök spela utan strid helt och hållet och bygga äventyr på andra sätt - intriger, mysterier, utforskande, persondrama - och jag tvivlar på att ni kommer att finna upplevelsen försämrad.