Nekromanti [Bortom] - Förhandstitt och korrekturhjälp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, alltså, jag blev ombedd av Endyamon att skriva ett par texter till nästa Bortombok, och även om jag väl var lite sträv i min recension av Bortom så gillar jag ändå projektet. Vi skräckspelsmakare måste ju hålla ihop...

Så; jag fick ett par teman och lite ramar och (min vana trogen) tog lite väl lång tid på mig, men fick ihop en första text.

Jag jobbar bäst med kontinuerlig respons egentligen, så jag skulle vilja veta vad ni tycker. Kom gärna med både språkliga småaktigheter och svepande omdömen.

Allt nedan är väldigt mycket SPOILERVARNING för er som är spelare eller planerar att vara spelare i Bortomkampanjer.

Förkunskaper: The Society of Metaphysical Research har etablerats i tidigare Bortomböcker som lite James Randi-typer - inte så jättegott om pengar, men organiserade och framför allt fokuserade på att sprida vetenskapens ljus, att debunka myter och liknande. Det här är grabbarna som outtröttligt skriver artiklar om homeopati och elallergi, så att säga. Som åker till spökhus och visar att det inte finns något där. Som avslöjar Uri Gellers skedböjande. Är ni med?

---------------------------------------------------

The Society of Metaphysical Research har hemligheter. Vi har alla hemligheter. Inne på kontoret hos varje högt placerad medlem av Sällskapet står ett underligt format stenstycke. Lägger man örat nära stenen hörs, liksom ur ett snäckskal, ett brus som av vågor, och någonstans i bakgrunden... sång?

I Adam Weishaupts Illuminati fanns en inre doktrin, hemlig för alla utom ett fåtal. Förnuftet var dess ledande princip. Intellektet skulle styra över krona och kyrka. När sällskapet upplöstes fördrevs deras medlemmar, spreds över jorden. En av dem grundade The Society of Metaphysical Research, hundra år innan dess officiella tillkomst.

Den inre doktrinen har blivit officiell policy i hela den civiliserade världen. Den Nya Världsordningen är här. Sällskapet arbetar på att så ska förbli, med provrör och mätstickor, blindtester och en budget vars fulla vidd inte redovisas till någon myndighet.

Den inre doktrinen var aldrig hela sanningen. Bakom lögnerna finns alltid fler lögner. Sällskapets sanna mästare är samma varelser som en gång inspirerade Weishaupt. Idag förser de Sällskapet med nästintill oändliga resurser, i utbyte mot att dess inre cirkel följer deras instruktioner...

Via Drömskärvorna som givits fysisk form genom Sällskapets hemliga ritualer kommunicerar dess äldste med deras mystiska Mästare, som lever bortom det fysiska planet, i människans kollektiva undermedvetna.

Jung såg en glimt av dem, och spenderade resten av sitt liv med att försöka förstå och sätta ord på vad han såg. H.P. Lovecraft drömde ständigt om dem, och försökte namge och gestalta det som inte låter sig gestaltas.

Drömskärvorna är direktlänkar, som låter människor komma i kontrollerad direktkontakt med en av dem. Tolkien råkade en gång få en i sin ägo; han bearbetade traumat genom att kalla dem Palantirer och skriva in dem i sina böcker. Föga anade han att han därmed gav skärvornas herrar insyn i varje sinne som någon gång läst om den; idén om ett ting är lika verkligt som tingen självt.

I hemliga laboratorier experimenterar Sällskapet med mörk teknologi, efter ritningar de fått genom mardrömmar influerade av hashish och djurblod. Mardrömsmaskiner som emanerar destruktiva vibrationer och håller hela stadsdelar i ett ständigt panikläge, förvridna portaler till underliga drömvärldar, drömlaboratorier som stjäl människors drömmar och manifesterar dem som fysiska varelser.

Ytterst syftar allt detta till att förbereda de hemliga mästarnas ankomst till det fysiska planet; en rationell, men ständigt panikslagen mänsklighet saknar förmågan att kämpa emot. Undergångens tid närmar sig - aldrig förr har en mänsklig civilisation varit så tekniskt högstående, aldrig förr har den teknologiska singulariteten varit så nära. När maskin och människa blir ett, gränsen mellan det rationella och det magiska upphör - och dröm och verklighet blir ett.

---------------------------------------------------

Den andra texten, ännu ej skriven, behandlar deras "mästare" mer konkret.

Tanken med texterna, från min sida, är att de ska inspirera och ge åtminstone ett par äventyrsidéer när man läser dem.

Max Raven

T12-kultist
Intressant text. Den ger mig lite WoD-vibbar.

Resten av texten kommer jag ge mig in lite på saker som slog mig. Hoppas du inte tar illa upp. No offense meant, Krank. :gremsmile:

Upplevde att det kanske blev lite mycket/tätt med namedropping - Jung, Lovecraft och Tolkien kommer rätt nära inpå varandra. Det som får det att sticka ut är nog att de kommer såpass nära inpå varandra i en text som har rätt ont om namn i övrigt.

Skulle personligen också gärna vetat lite mer hur människa/teknologi-sammansmältningen skulle leda till drömvarelsernas planers uppfyllelse. Det verkar också som att sällskapets aktiva strävan motverkar dess mästares önskningar - hur ger en ökad tro på handgriplig verklighet drömmen starkare fäste? Är det en slags dubbelbluff där de på ytan motverkar det irrationella för att, genom att sno åt sig rollen som tolkningsföreträdare för det rationella minskar dettas roll? Eller är det så att de undergräver tron på det övernaturliga för att få folk att intala sig att det underliga de ser är inbillning, även när det inte är det?

En risk som jag upplever det är att man får "ytterliggare en konspirationsorganisation" med en given dold agenda. Å ena sidan är det inte nödvändigtvis fel - paranoida stämningar och möjliga konspirationer är ju bra för skräck/spänning - å andra sidan finns det en risk att det som är nedskrivet får tolkningsföreträde snarare än att det som ses som möjligheter. Alltså, att rörelsen ses som ytterliggare en övernaturlig konspiration och att SL/spelare slentrianmässigt lägger den inom kategorin "organisation som alltid är del av denna konspiration". Iofs är detta mer en fråga om övrigt material - har inte läst Bortoms spelledarsektion eller fluff, så jag vet inte hur det ser ut där. Men det kan i vilket fall vara en idé att fundera på texten ur synvinkeln linjen less is more, i fluff och till viss del fakta-delar. Ur den synvinkeln oroar jag mig lite för att texten ger för mycket svart på vitt vad som egentligen pågår, istället för ledtrådar och spelledarmöjligheter att utforma en egen konspiration. Jag är i korthet lite oroad över att texten kanske avslöjar för mycket istället för att ge hooks via antydningar. Det kan kanske räcka med att man framställer texten i ett fluff-perspektiv för att ge just den osäkerheten - som en "galen" journalists nedskrivna konspirationsteorier eller sammanfogade texter som har en "röd tråd" utmärkt via pilar och postit-anteckningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Skulle personligen också gärna vetat lite mer hur människa/teknologi-sammansmältningen skulle leda till drömvarelsernas planers uppfyllelse. Det verkar också som att sällskapets aktiva strävan motverkar dess mästares önskningar - hur ger en ökad tro på handgriplig verklighet drömmen starkare fäste? Är det en slags dubbelbluff där de på ytan motverkar det irrationella för att, genom att sno åt sig rollen som tolkningsföreträdare för det rationella minskar dettas roll? Eller är det så att de undergräver tron på det övernaturliga för att få folk att intala sig att det underliga de ser är inbillning, även när det inte är det?
Jag hade en begränsning i antal ord, annars hade jag nog utvecklat mig mer. Ska försöka få plats i texten om de hemliga mästarna...

EDIT: Såhär tänkte jag: De vill ha en mänsklighet som är tekniskt kunnig. De vill kunna manifestera sig (och sina drömskapelser) på det fysiska planet; för det behövs drömteknologin...

Och en mänsklighet som övergivit alla sina vanliga gudar etc är lätt byte för saker som trots allt kommer från Bortom Allt och så vidare. De vill äta världen och förgöra allt levande i den, framför allt människorna.

Max Raven said:
En risk som jag upplever det är att man får "ytterliggare en konspirationsorganisation" med en given dold agenda.
Där är jag inte att skylla på - Uppdraget var: "Beskriv hur Sällskapet i själva verket jobbar för Lilinerna", typ.

Max Raven said:
Alltså, att rörelsen ses som ytterliggare en övernaturlig konspiration och att SL/spelare slentrianmässigt lägger den inom kategorin "organisation som alltid är del av denna konspiration". Iofs är detta mer en fråga om övrigt material - har inte läst Bortoms spelledarsektion eller fluff, så jag vet inte hur det ser ut där. Men det kan i vilket fall vara en idé att fundera på texten ur synvinkeln linjen less is more, i fluff och till viss del fakta-delar. Ur den synvinkeln oroar jag mig lite för att texten ger för mycket svart på vitt vad som egentligen pågår, istället för ledtrådar och spelledarmöjligheter att utforma en egen konspiration. Jag är i korthet lite oroad över att texten kanske avslöjar för mycket istället för att ge hooks via antydningar. Det kan kanske räcka med att man framställer texten i ett fluff-perspektiv för att ge just den osäkerheten - som en "galen" journalists nedskrivna konspirationsteorier eller sammanfogade texter som har en "röd tråd" utmärkt via pilar och postit-anteckningar.
Möjligt. Som SL föredrar jag tvärtom att få konkret, svart på vitt, så jag kan extrapolera äventyr från givet material.

"Utforma en egen konspiration" behöver jag inte hjälp med. Bygga konkreta äventyr vill jag däremot gärna ha hjälp med, och då funkar det bättre med en färdig, ordentlig, svart-på-vitt-struktur, som genererar plots.

Jag är å andra sidan den typen som alltid stör mig något grönjävulskt på när spelskapare inte skriver svart på vitt vad som pågår. Som Järnringen, som inte skriver om Katastrofen i Mutant. Sånt gör mig vansinnig. Som spelledare vill jag ha en komplett värld, som kan generera plots åt mig...

//Krank, it's not a bug, it's a feature

Max Raven

T12-kultist
Givetvis är synpunkterna byggda på mina egna perspektiv, som jag vet skiljer sig lite från dina. :gremwink:

Hoppas du fick lite nytta av någon av feedbacken iaf. :gremsmile: