Nekromanti Borttagning av Vrållådan, bra eller dåligt?

Max Raven

T12-kultist
Funderade på om en borttagning av vrållådan(chatten) skulle leda till mer eller mindre forum-aktivitet.

Ber om ursäkt för titeln, fick inte plats.

Möller

Hubert Hortlax
Jo, det skulle nog leda till mer forumaktivitet. Off Topic-forumet skulle översvämmas av låga trådar av meningslösheter.

Tror jag =)

chrull

Stockholm Kartell
Möller said:
Jo, det skulle nog leda till mer forumaktivitet. Off Topic-forumet skulle översvämmas av låga trådar av meningslösheter.

Tror jag =)
Oklart. Jag (för att ta ett exempel jag känner till väl) skulle helt sluta posta på forumet om det inte var för vrållådan.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
För egen del så tycker jag att lådan är mer givande än själva forumet ganska ofta. Där kan jag ställa korta frågor och funderingar som folk inte orkar svara på i en tråd.

För egen del skulle ett borttagande av lådan minska community-känslan otroligt mycket. Så nä, behåll lådan. Eller kom på något bättre att ersätta den med :gremwink:

Vimes

Sillkung
Mer forumaktivitet. Ett hav av rage i rollspel-nu-forumet som skulle hålla antalet poster per dag på toppnivå hur länge som helst.

anth

Vetefan
* hmm... skulle en borttagning av forumen öka aktiviteten i vrållådan?... *
...
:gremsmile:

Skämt å sido; forum, PM och vrållåda är olika delar av rollspel.nu - att ta bort en del skulle förvandla rollspel.nu till en krympling - helheten är större än delarna.

Dessutom använder olika människor olika funktioner.
- Vissa forumiter använder nästan bara PM, andra nästan aldrig PM.
- Vissa forumiter använder nästan bara forumet, andra nästan aldrig forumet.
- Vissa forumiter använder nästan bara vrållådan, andra nästan aldrig vrållådan.
Så att stänga ner en funktion skulle inte nödvändigtvis öka användandet av de andra, bara göra så att en grupp forumiter slutade använda rollspel.nu.

Jag tror t.o.m. att det blir så illa att en stängd vrållåda skulle minska aktiviteten i forumen.

Anarchclown

Swashbuckler
Ja. Jag skulle definitivt inte komma in här lika mycket och tycka i trådarna om jag inte samtidigt kunde sitta och prata dum skit i vrållådan.

Edit: Det låter lite som: "Vi ska lägga ner fabriker och butiker i Norrland för att öka vinsten." "Men vi som bor eller jobbar här då?" "Öh..."

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Samma här. Jag skulle fortfarande använda forumet, men jag skulle inte alls ha samma intresse av att faktiskt hänga här.

Och jag tror att chatten skulle fortsätta även om den togs bort. Men i form av långa nonsenstrådar och PM istället. Plus att mycket aktivitet antagligen skulle flyttas till något annat forum som fortfarande har en chatt.

anth

Vetefan
pappapiraten said:
Bah, nu är jag där igen...Vrållådan? Är det vad ni kallar chattfunktionen?
På engelska heter chattfunktionen "shoutbox", vrållåda är direktöversättningen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
pappapiraten said:
Fan Rymdhamster, du är alltid i de trådarna där jag frågar dumma frågor. Sluta, jäla mänska! :gremwink: :gremgrin:
Alltså, jag är alltid i trådarna. Punkt :gremwink:

När man ändå sitter och hänger i vrållådan (chatten) så kan man ju lika gärna kolla in alla trådar som poppar upp.

rollspelspiraten

Swordsman
Ok då vet jag. Tack Vimes & Anth. Jag anser att vrållådan kan vara kvar, den är ganska trevlig även om jag inte är särskilt aktiv där.

chrull

Stockholm Kartell
pappapiraten said:
Ok då vet jag. Tack Vimes & Anth. Jag anser att vrållådan kan vara kvar, den är ganska trevlig även om jag inte är särskilt aktiv där.
Det här är alltså inte en diskussion om lådan ska vara kvar eller inte som ett resultat av att någon administratör funderar på det. Det är bara en vanlig användare som frågar vad vi tror om forumsaktiviteten OM den skulle tas bort.

Så ingen behöver få panik och skrika.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
VA FAN SKA NI TA BORT VRÅLLÅDAN!!!

(Sorry. Jag kunde inte låta bli, Chrull. :gremwink: )

Jag håller med de flesta andra om att Vrållådan är viktigast för mig. Skönt att kunna hoppa in , snacka lite skit och bara ha roligt. Inte för att det är tråkigt på forumet, det är bara mer avslappnat. Dessutom bygger det mer communitykänsla.

Utan vrållådan tror jag på kort sikt aktiviteten skulle öka (mycket gnäll, och mycket skitsnack), men på längre sikt ta bort en viktig del i forumet som får folk att vilja komma hit. Kommer färre folk hit, kommer det färre poster på längre sikt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
弾幕 said:
Så ingen behöver få panik och skrika.
Det har inte hindrat folk förr att få panik och till och med lämna forumet för mindre saker än en diskussion om en funktion. :gremgrin:

Jaja, vrållådan sitter säkert som funktion. Däremot kan den få mer eller mindre eller lika mycket yta eller annan placering eller nått annat som bättre passar med forumet och de andra funktionerna.

Den är en del av sidan, och det finns de som använder den flitigt. Jag både hatar den och gillar den.

För att svara på OP-frågan, så tror jag inte att aktiviteten skulle påverkas nämnvärt. Det brukar inte vara så att enskilda funktioner hjälper/stjälper ett community radikalt. För att få till mer/mindre diskussioner behöver större saker hända.

Visst, vi skulle tappa ett antal användare, men det kanske skulle vara så att andra användare tillkommer. Omöjligt att veta.

Men som sagt, det finns inga som helst planer på att ta bort vrållådan, för att förtydliga det som chrull sa ovan.

/Magnus