Nekromanti Boxar eller böcker?

Carl Johan Ström

Swordsman
Vi på Neogames har planerat en hel del inför det kommande året. För att släppa rätt sorters grejor skulle vi därför gärna vilja få lite synpunkter på hur våra "hardcore-användare" ställer sig till boxade supplement. Jag syftar då exempelvis på "Mundana Atlas boxen", en ev. "Monster-box", osv... MVH, Carl Johan Ström, Neogames AB

Perenna

Swordsman
Boxar är alltid trevliga!

De passar kanske bäst för grundreglerna, men om supplementen är uppdelade i två eller fler böcker kan en box vara behändig.

Personligen tar jag i och för sig gärna en box till en enkel modul också, trots prisökningen, men jag kan ju inte svara för alla...

Kimon

Swordsman
1. Vad kostar supplementet utan box och vad kostar det med box?
Om det skiljer en tjuga så är det ingen fara, men om priset börjar skena iväg, eller om det blir för mycket boxar är jag nog lite tveksam.

Jag är lite tveksam till boxar överhuvudtaget då de mest blir sittande på hyllan. Om man nu måste ha en box tycker jag att det skall vara en riktigt maffig box där allt får plats. Det är kanske lite utopiskt med tanke på att ni kommer att släppa fler supplement, men hey! ni kan ju göra nya större boxar. Eller man kan köpa en till box när det problemet uppstår.

2. Vad sägs om hårdpärm?
Inser att detta nog är väldigt dyrt, men grejorna håller ju såå mycket bättre i detta format. Särskilt om det är tjocka böcker.

3. Förhålade supplement?
ICE säljer sina Rolemasterböcker förhålade för nå't skumt pärmformat. Är inte detta en variant, att behålla den mjuka pärmryggen, och sedan sälja snygga hårdpärmar som man kan använda för att skydda de böcker man gillar. Då har ju varje individ en möjlighet att lägga pengar på den snygga pärmen eller att ta sin egna gamla avlagda skolpärm och använda den.
Men använd i sådant fall den svenska pärmstandarden. /images/icons/wink.gif

Duddmannen

Hero
Boxar och böcker

Jag har alltid tyckt att boxar var en bättre ide ur min synvinkel. Det är något speciellt med att få en låda grejor istället för lösa grejor. Jag har förstått att det inte alltid är en praktisk lösning och jag har kommit att uppskatta lösa böcker mer och mer.

Frågan måste givetvis bli om det finns tillräckligt med material för att motivera exempelvis en Mundana Atlas box. Det skulle absolut inte se bra ut med en box med FÖR LITE prylar i.

EON-boxen som jag köpte skulle enligt baksidan innehålla regelbok, äventyr, fantasyroman, karta, rollformulär, tärningar och "en del annat". Det där sista visade sig vara en produktlista. Jag håller med om att jag fick valuta för pengarna och ärligt talat var det regelbok, box och tärningar jag var ute efter. Men att skriva att boxen skulle innehålla "En del annat" och mena "vår prislista" är inte bra! Skippa hellre en sådan rad och släng med prislistan som oväntad bonus.

Sammanfattning:
- En box måste innehålla mer än en bok och en prislista.
- Böcker funkar men boxar är roligare.
- Om det är möjligt, dela upp materialet i en Spelledarmodul och en Spelarmodul. Spelarens handbok är ett utmärkt exempel på det sistnämnda.

Mycket vänliga hälsningar

Daniel "Duddmannen" Pettersson

Perenna

Swordsman
Inbundna böcker

Jag måste hålla med om att inbundna böcker (med 'hardback') hade varit kanon! Tyvärr verkar det vara ett ganska dyrt alternativ? Jag betalar gärna extra, men enligt de gamla diskussionerna framgår intrycket att Neogames skulle förlora på det hela...

Vindhand

Myrmidon
varför inte hardcover?

Hellre ordentligt inbundna böcker med hårda pärmar än en låda med limbundna mjukpärmiga saker... Lådor må vara trevligt men det är tråkigt om dess största användning är att samla ihop alla de blad som trillat loss. Böcker slits IME mer av att användas än av att transporteras eller förvaras, boxen skyddar alltså bara när det inte behövs. Dessutom är det trevligare att bläddra i hårdpärmiga saker...

Man kan också tänka på att det är mycket enklare att bygga sin egen låda (köpa en arkivlåda för a4 från pappershandeln, skriva ut lämpliga saker, klippa klistra) än att binda om böckerna till hårdpärm...

Nu är jag i.o.f.s. inte världens största konsument av just Eon-prylar :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Generellt sett är jag för böcker framför boxar. Jag kan tänka mig en box om det ska med en massa jox (t ex ett flertal kartor eller figurer eller så), men annars är det böcker jag vill ha.

Hur påverkar förresten bokmomssänkningen boxar? Min gissning är inte alls... i så fall blir ju böcker ~15% billigare i konsumentledet även utan de prisfördelar de normalt har mot boxar.

Johan K

Gammal & dryg
Böcker !

Jag tycker att ni ska sattsa på böcker som håller. Iof är det väll kul med boxar., men jag föredrar hellre bra böcker.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Lura systemet?

Borde man inte kunna säja böckerna för sig och sedan boxen för sig? Så man liksom lurar systemet bara för attt komma åt momssänkningen.

Så man köper böckerna för sig, sedan så kan man köpa till boxen löst (äntligen boxar i lösvikt /images/icons/wink.gif) eller så säljs böckerna för sig med ett litet extra tillägg som sedan ska kompensera för den läckra boxen som man kan "få på köpet".

Nu jag har helt fel överallt men jag har åtminstone försökt. Boxar är ju så läckra...

Perenna

Swordsman
Re: Stilfel

Blir det inte lite fel att köra hårdpärm på moduler när inte hela "spelet" är i hårdpärm? Det stämmer ju inte stilmässigt i hyllan då, anser jag, trots att det är bättre.

Nu tänkte jag mig att de gamla också skulle kunna ges ut i hårdpärm, men det blir nog inte av förrän vid nytryckningen.
Jag läste i och för sig att Krigarens väg och Mundana var slut hos Neogames, så där skulle man ju kunna börja... /images/icons/smile.gif

Emil

Hero
Vi på Neogames har planerat en hel del inför det kommande året. För att släppa rätt sorters grejor skulle vi därför gärna vilja få lite synpunkter på hur våra "hardcore-användare" ställer sig till boxade supplement. Jag syftar då exempelvis på "Mundana Atlas boxen", en ev. "Monster-box", osv...

Så här tycker jag.

En Mundana-Atlas box vore en mycket bra och trevlig idé om det finns så mycket material att boxen känns full och komplett. Jag vill att man ska få en komplett värld genom att köpa boxen. En värld som man sedan kan komplettera om man vill med andra moduler, men det ska inte behövas. Ungefär som det var med Mundana-boken.

I övrigt så vore det trevligt om ert nya skräckrollspel släpptes med hårda pärmar. Rätta mig om jag har fel, men efter momssänkningen blir väl priset på hårdinbundna böcker lika högt som på mjukpärm innan prissänkningen. Åtminstone för böcker i regelbokstjocklek.

/Emil

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det som är mest ekonomiskt för alla parter. /images/icons/smile.gif

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Nyköp

Tja vad ska man säga... även om de kom ut i hårdpärm så är det nog ingen alternativ att köpa alla böckerna på nytt. Visst, det vore fint och allt det där. Men det kostar lite väl mycket för att bara "köpa om" allt.

Var föresten inte frågan: "Box eller inte?"

*Hade skrivit ett mer utförligt inlägg med det försvann i cyberrymden*

Perenna

Swordsman
Re: Nyköp

Tja vad ska man säga... även om de kom ut i hårdpärm så är det nog ingen alternativ att köpa alla böckerna på nytt. Visst, det vore fint och allt det där. Men det kostar lite väl mycket för att bara "köpa om" allt.

Personligen skulle jag köpa om dem, eftersom jag är så fanatisk... /images/icons/wink.gif

Var föresten inte frågan: "Box eller inte?"

Jo... Därför svarade jag angående boxarna i en egen tråd. När någon sedan tog upp hårdpärm var det ju bara en fortsättning på den tråden...