Nekromanti Boxen eller Delux boken?

Alandir

Veteran
Vilken ska man köpa Boxen eller Delux boken?

Har haft Eon sedan det kom ut, Eon 1 då alltså, har aldrig givit det en ärlig chans, eftersom jag tyckte boken var så tråkigt att läsa igenom.

Men nu har jag mina funderingar på att ge de den chans som de igentligen förtjänar. Så jag tänkte köpa Eon 2, vilken tycker ni man ska köpa, boxen eller delux boken?

Vindhand

Myrmidon
Har haft Eon sedan det kom ut, Eon 1 då alltså, har aldrig givit det en ärlig chans, eftersom jag tyckte boken var så tråkigt att läsa igenom.

Eftersom "Eon 2" i princip är ett nytryck av Eon 1 (med litet felrättning och 16 nya sidor tror jag) och "Eon 2 Deluxe" är identiskt med Eon 2 förutom att det har en annan bindning och ytterligare 16 nya sidor så finns det en definitiv risk att du kommer tycka att de böckerna är lika tråkiga att läsa igenom som den du har. Skillnaden är ju inte så stor.

Alandir

Veteran
Ok, men är det värt det, de jag har läst är att strids eller om det var skadesystemet var utbyt mot det från en av extra böckerna, stämmer detta? Och innehåller den nya utgåvan även mer info om världen (varför är världsboken "out of print"?) För det tycker jag saknas i den jag har.

Krille

Super Moderator
"Ok, men är det värt det, de jag har läst är att strids eller om det var skadesystemet var utbyt mot det från en av extra böckerna, stämmer detta?"

Ja.

"Och innehåller den nya utgåvan även mer info om världen"

Nej. Det avsnittet lyftes ut och ersattes med annat, bland annat spelledartips, gifter, örter, droger och annat skoj. Istället går det avsnittet att ladda hem från Neos hemsida.

"varför är världsboken "out of print"?"

...därför att den tog slut.

Normalt sett så trycker man en stor kluns om några tusen ex av en rollspelsmodul som ligger och samlar damm på lagret tills de är slut. Att trycka färre ex är inte lönsamt. Halveras upplagan så är Neogames i princip tvungna att dubbla priset för att det ska gå ihop. Att trycka fler ex innebär att man dras med en snuskigt stor lagerkostnad under snuskigt lång tid. Trots det kan det ta ett par år innan modulen tar slut, och då brukar den i allmänhet vara lite gammal.

Det är precis det som har hänt med modulen Mundana - den är slut på lager och dessutom åldrad. Så istället för att göra ett nytryck (vilket är en möjlighet) så har Neogames istället skrivit ihop en Geografica Mundana som kommer inom kort.

Alandir

Veteran
Ok, tackar för svaren.

Ska nog ge Eon en ny chans, blir nog att jag köper Delux boken.

Glömde säga det innan men jag har en extra bok till Eon, det är Alv boken, detta är en bok som jag tycker är mycket bra,

En sak till, har monsterboken gått samma öde till mötes som Världsboken?
Kommer det en ny sådan eller kommer allt detta att tas upp i den nya världsboxen?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Litet tillägg bara

Det nya skadesystemet går ungefär tusen gånger snabbare än det gamla. Allting finns färdiguträknat, man slår bara en tärning och tittar i en tabell. Bra upplagt också, inte alls lika plottrigt som det gamla i Eon I.

Deluxe kommer du nog få svårt att få tag på om ett tag, men det känns som att boxen ger dig mer för pengarna. Bara min rekommendation, men... tja, läs mer här.

För övrigt, monsterboken är det många som tycker är värdelös, så det finns en chans att du kommer bli en av dem. Det kommer för övrigt en ny monsterbok som bara är inriktad på monster, till skillnad från gamla M&V som hade bruksdjur, hästar och troll och lite vad som helst.

(P.S. Mystik & Magi är också ett bra val, och av äventyren rekommenderar jag De Fördömdas Sista Hopp)

Alandir

Veteran
Re: Litet tillägg bara

Ok, jo boxen är nog mer prisvärd, men jag har redan novellen som finns med i denna box, tärningar har jag också, det ända som kunde få mig att välja denna skulle nog då vara kartan och äventyret som är med i boxen.
Men jag får se vilken jag väljer, just nu lutar det mot Delux boken.

Hur är magi boken till Eon, är det ett måste om man vill kunna spela magiker i Eons värld? För så tyckte jag att det var innan, jag har som sakt första utgåvan av Eon.

Krille

Super Moderator

"Hur är magi boken till Eon, är det ett måste om man vill kunna spela magiker i Eons värld?"

Den är väl inte riktigt ett måste. Det går att spela magiker utan den, om man nöjer sig med att magiker bara kastar besvärjelser. Vill man ha resten också (skapa nya besvärjelser, improviserad magi, labb, alkemi, magiteori etc) så bör man skaffa Mystik&Magi.

Alandir

Veteran

Ok, låter bra!

Ska nog köpa den nya utgåvan av Eon då då :gremsmile: eller kanske testa läsa om den jag har. En av anledningarna att jag vill försöka ta upp eon är eftersom den senaste tiden har jag bra spelat spel som man har lvls i och detta kan bli tråkigit i längden, de spel jag har spelat mest nu är då framför allt Dungeons & Dragons 3rd ett spel som jag varmt rekommenderar.
Och att Eon enligt min mening känns mer äkta mer levande, efter vad jag har uppfattar om världen och spelsystemet, även om jag verkligen tycker om Forgotten Realms kampanj världen till D&d3rd

Vindhand

Myrmidon
Ok, men är det värt det, de jag har läst är att strids eller om det var skadesystemet var utbyt mot det från en av extra böckerna, stämmer detta?

Det är i.o.f.s. sant men om det gör boken roligare att läsa vet jag inte :gremsmile:

Och innehåller den nya utgåvan även mer info om världen (varför är världsboken "out of print"?) För det tycker jag saknas i den jag har.

Köp Mundana begagnat då. Det är många fler sidor om världen :gremsmile:
Eller så kan du vänta på Mundana 2 ("Geografica Mundana") men det lär ju kosta mer.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
<- Krilles inlägg #10'000, grattis, lr nåt :) [NT]

[No Text]

Ursäkta för dylikt OT-ande men jag kunde inte hålla mig. *slår mig själv på fingrarna* Har lärt mig min läxa nu :gremsmile:.

Men erkänn att det är ganska speciellt - 10'000 inlägg liksom. Det händer inte ofta :gremgrin:. Och jag menar, varför firar man jul egentligen? Daaah...

samiis

Warrior

Är du SL kan du skita i att lära spelarna att det finns fler former av magi...

... det gör jag, och det har lyckats ganska bra...

Blåbär älskar magi, och jag HATAR, HATAR, HATAR, HATAR, HATAR, HATAR, HATAR och HATAR magi och eftersom jag bestämmer så vet han inte hur mycket magi det finns egentligen...

Men om du gillar magi lite mer än jag så kanske det är bra att skaffa den...

Alandir

Veteran

Ok dä nöjer jag mig nog med det som finns i grundboken...
Magi är kul.. när man slipper spelare, som alltid tycks förvränga besvärjelse beskrivningarna...

Ezping Orm

Hero
Jag skulle rekommendera boxen. Förutom Eon 2 får du även ett mycket bra äventyr (Regnsynd), rollformulär, tärningar, en karta över Mundana och en roman. :gremgrin:

Ezping Orm

Hero
Eller så kan du vänta på Mundana 2 ("Geografica Mundana") men det lär ju kosta mer.

Inte särskilt mycket mer (med tanke på vad ett begagnat Mundana kostar på Legend Hobbyspel). Och dessutom får man drygt 50 sidor extra!!

ripperdoc

Myrmidon
Deluxe..

Om du skyndar dig så får du tag på den nya trevliga deluxe-boken. Mycket trevlig hårdpärm, IMHO ett måste. De andra böckerna känns mycket tama i jämförelse :gremgrin:

/RD

trinker

Warrior
Vill du ha med extra kapitel köp då Delux om inte köp boxen och få med annat som till exempel regnsynd (tror jag) och lite annat.

Mvh coZcin

Helmgast
Om Geografica

Det är inte bara 50 nya sidor, mycket mer är nyskrivet (men med samma innehåll som Mundana). Det är alltså inte som förhålladet EON II -EON II deluxe.

Detta medför alltså att sidhänvisningar till Mundana INTE kommer att stämma överens med Geografica.

Ezping Orm

Hero
Re: Om Geografica

Bra, det var det jag hade hoppats på. :gremlaugh:

Men vad jag menade var att man får 50 sidor extra material, eftersom boken är drygt 50 sidor fetare. Inte att det var 50 sidor NYTT material.. (har själv gissat på ca 100 sidor NYTT material)

Hoppas någon förstår vad jag menar :gremconfused:

Helmgast
Re: Om Geografica (inkluderar ot-avsnitt)

Dessutom så är det ju så att kapitlena om Alver, Dvärgar, Tiraker och Misslor inte kommer att vara med i Geografica (antingen Barbarer & Människofolk (vilken egentligen borde heta något annat då barbarer (oftast) är människofolk), [ot]lite som begreppet 'etik & moral' (iofs ska kanske Alf Svensson teckna men nu blev det ot-deluxe), [/ot]) eller så skall de endast beskrivas i sina respektive böcker (ioma Misslor inte skall bli så tjock + att Krille gillar dom och har skrivit en del redan så kommer väl Misslor ut ganska snart, iofs är de ju inte den viktigaste ingridiensen i Mundana (även om de är rätt kul ändå)).

Om kapitlet med stjärnkarta skall vara med i Geografica eller Encyklopedia vet jag ej.