Nekromanti Bräd-/figurspel i Gondica!?

Nightowl

Champion
Alltså, jag hade den här idén, liksom ba va...

Ett brädspel, eventuellt med figurer.

En spelare är aristosofen Rogrot. Han har EN spelpjäs, Arktokrator, det första och fetjävlaste Gröna Skeppet. Som Dödsstjärnan, fast den båt.

De(n) andra spelaren/spelarna (det blir nog bäst med två) har en massa små spelpjäser som är olika vanliga flogistonskepp.

Man kan basera det på OGRE eller göra någon Car Wars variant. Spelarna får poäng att köpa och utrusta skepp för (Rogrot-spelaren kan bara köpa vapen och annan utrustning, eller funka upp sitt skrov, eller något).

Vad tycks?

Nightowl, som faktiskt känner en kille som är en sån Car Wars-fanatiker att han har supplementet Boat Wars (Dandelion, en mycket sällsynt besökare här, spelar mest DoD6)

Weatherman

Hero
Skön idé snubben. Tror dock att det kanske blir lite tråkigt att spela taktiskt när man bara har ett skepp... Blir liksom bara att fläska på med tunga artilleriet runda efter runda. Eller vad vet jag; jag kan ju för fan inget om table-top! /images/icons/blush.gif

"De(n) andra spelaren/spelarna (det blir nog bäst med två) har en massa små spelpjäser som är olika vanliga flogistonskepp."

Varför bara flogistonskepp? Smäll på med tritonska undertvattenscommandos med stridstränade mördarvalar och mekanurgiska ubåtar och/eller luftskepp också medan du ändå är igång vetja! /images/icons/laugh.gif

"Man kan basera det på OGRE eller göra någon Car Wars variant. Spelarna får poäng att köpa och utrusta skepp för (Rogrot-spelaren kan bara köpa vapen och annan utrustning, eller funka upp sitt skrov, eller något)."

Eller bygga ut Gondicas regler för sjöslag. Annars vill jag minnas att det fanns något sjöslagsspel från GW som hette Man O´War eller dylikt.

Det slog mig, fast det här kanske är fel plats att babbla om det på, att "Tema: På böljan den blå" kanske vore ett lämpligt tema för något framtida nummer av vaddennuskulleheta?

/Mats som undrar om han är den ende som saknar en smiley med lapp för ena ögat.

Axelsson

Warrior
Tycker också att det blir lite tråkigt med bara ett senario, skulle gärna kapa oskyldiga handelsskepp och ett sjöslag mellan Frekre och Blå kejsardömmet. Men det kanske du funderat på redan.

Och varför inte använda de redan existerande reglerna? Jag har inte spelat varken Car wars eller OGRE så jag vet inte hur de fungerar.

vaddetnuskulleheta????????????

/Mattias - som också vill ha en sådan smiley/images/icons/frown.gif

Nightowl

Champion
Förrådd och missförstådd...

...fast jag var nog inte så jäkla tydlig.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tycker också att det blir lite tråkigt med bara ett senario, skulle gärna kapa oskyldiga handelsskepp och ett sjöslag mellan Frekre och Blå kejsardömmet. Men det kanske du funderat på redan.

<hr></blockquote>

Nä - det var ett enkelt scenario som var intressant att utarbeta variabler kring. Vi pratar alltså om ett brädspel med små pluppar och kort som spelas på en karta på ett bräde. Dessa grundregler skulle kanske kunna utvidgas till något liknande Man O'War, Games Workshops gamla (och roliga) sjöslagsspel, men det är inte meningen.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och varför inte använda de redan existerande reglerna? Jag har inte spelat varken Car wars eller OGRE så jag vet inte hur de fungerar.

<hr></blockquote>

Därför att de är avsiktligt gjorda för att använda abstrakta avstånd eftersom man inte skall behöva visuella hjälpmedel som drar ned hastigheten på rollspelandet.

Jag är ute efter ett spel i en miljö som kommer från spelvärlden med ett scenario från spelvärlden, men i brädspelsform. Där är det visuella kärnan i det hela. Att köra med sjöslagsreglerna (som f.ö. inte inkluderar strid med Gröna Skepp, eftersom spelarna inte förutsätts ha tillgång till flytetyg som kan utgöra ett hot mot dem) uppnår alltså inte målet jag är ute efter.

Min mer mognande idé är så här: den ena spelaren har alltså en pjäs som kan utföra flera handlingar varje runda och tål oherrans mycket stryk. Den är dock ensam, och långsam.

Den andra har en liten hop snabba enheter som bara kan göra en grej varje runda. Man har ett visst antal poäng att köpa specialgrejer för - alla antas ha kanoner och drivkraft, men man kan biffa upp med mer - varje litet flogistonskepp (spelet vinner på att man antar att vinden är sekundär) har kanske ett eller två 'kort' med specialgrejor, medan Arktokrator har tio.

Kort och pjäser borde gå att trycka snyggt på tjock papp med en bra skrivare, helst en färgskrivare.

Kunde vara en kul grej att köra på konvent.

Nightowl, förrådd, som sagt. Se post ovan så småningom.

Axelsson

Warrior
Re: Förrådd och missförstådd...

Nu fattar jag./images/icons/blush.gif

Det var mer brädspel än Table-top, men inget fel i det. Får man en bra balans i det blir det nog riktigt bra.

Anmäler mig härmed som speltestare./images/icons/smile.gif

/Mattias