Nekromanti Brädspelet Hive - Min regeländring

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Har ni spelat Hive? Det är ett fantastiskt brädspel. Man bygger upp spelplanen runda för runda genom att lägga ut hexagoner med insekter på sig, och flyttar runt insekterna på olika väldigt unika sätt. Det har vunnit många priser och fått två stycken expansioner (varje expansion lägger till en ny pjäs). Ett av mina favoritspel för en-mot-en-spelande, roligare och snyggare än schack. Om du inte spelat Hive, gå och spela det nu, direkt. Jag kan vänta!

Men... jag har ett problem med det. En liten, frustrerande designgrej som gör att spelets flöde inte funkar för mig i längden. Efter att ha sökt lite på nätet så märker jag att fler beskriver i stort sätt samma sak som jag märkt, även om inte alla verkar ha något problem med det. Så, vad fan pratar jag om?

Myran. Den där förbannade, övermäktiga myran. Den får flytta sig vart fan den vill, så länge den inte bryter brädet i två och kan glida sig till positionen. Den är obestridligen den bästa pjäsen i spelet, och om man på runda fem som vit INTE flankar motståndarens drottning med en myra för att se till att hon inte kan röra sig resten av spelet så gör man något väldigt, väldigt fel. Jag tycker inte att det är bra design. Det blir ett väldigt låst spel, eftersom spelarna har TRE myror (enda andra man har tre av är gräshopporna, som är långt ifrån lika bra). Närhelst en spelare placerar ut en ny bricka kan jag välja att låsa den med en myra, vilket leder till att spelet blir ett löjligt grappling war där man bara håller koll på vilka pjäser som är låsta och vilka som inte är det (hint: det blir väldigt många pjäser som aldrig får röra sig under hela spelet).

TRÅKIGT VÄRRE! Så, för några dagar sedan bestämde jag mig för att ändra på myran. Eftersom jag inte har några vänner kan jag inte speltesta det mot andra, men Hive har legat framme på bordet flera dagar i streck och jag spelar mot mig själv i nästan varje tråkig stund jag har (det har blivit mycket Hive...). Jag kan inte säga att det är perfekt, men personligen föredrar jag min design (konstigt va?).

HUR MYRAN RÖR SIG: Myran anfaller en pjäs som är ett hot för din insektssvärm. När du rör myran, välj en av motståndarens pjäser som angränsar till en av dina egna (inklusive myran själv). Din myra får flytta sig (genom att glida!) till vilken ledig plats RUNT denna motståndarpjäs som helst.

Vad gör denna ändring? Jo, för det första så stoppar den att myran direkt låser motståndarens drottning. In fact har hon alltid chansen att springa ifrån BARA en myra, myran behöver hjälp av fler pjäser för att kunna låsa henne. För det andra så gör det väldigt lite för att ändra myrans "vanliga" spelsätt, vilket jag tycker är viktigt. Den kan fortfarande flytta sig nästan vart den vill, vara ett hot eller en irritation. Den är bra för att svärma motståndarens drottning när du redan har en pjäs vid henne, och myror är ju (från egen erfarenhet) sjukt duktiga på att svärma saker, så det är ju positivt! För det tredje så gör detta att andra pjäser blir betydligt viktigare. Nyckelpigan är (och var egentligen alltid) skitbra och spindeln har nu en bra funktion (den jagar drottningen bättre än myrorna) trots att den förut var typ den sämsta pjäsen.

En jävligt härlig sidoeffekt av den här ändringen är också att brädet blir också mer kompakt. När jag spelat har det väldigt ofta blivit så att brädet byggs upp som tre-fyra linjer av pjäser som går ut i olika riktningar, vilket låser de flesta från att röra sig. I och med att myran inte längre kan bilda grund för dessa konga-linjer så hamnar fler pjäser i kontakt med varandra. Brädet blir kompaktare, och då kan fler pjäser röra på sig utan att bryta upp det i två delar. Med fler aktiva pjäser blir spelet svårare att "lösa" (mer information att ta hänsyn till) och dessutom roligare eftersom du har fler val varje runda!

Så. Om du spelar Hive ofta vore det jätteroligt om du speltestar det här åt mig. Jag vill höra din åsikt!



I exemplet ovan visas alla myrans drag den kan göra (och även ett den inte kan göra). Den kan ta sig till platsen bredvid Gräshoppan eftersom Spindeln angränsar till den, men inte på andra sidan för där kan den inte glida sig in! Sedan kan den ta sig runt hela brädet och hamna bredvid Myggan eller Baggen (inklusive låsa myggan!) eftersom dess egen Bagge är där. Den kan flytta så att den hamnar bredvid drottningen, men eftersom den inte har någon som angränsar till henne så kan hon inte låsas! Om myran placerar sig där kan ju drottningen flytta sig upp på spindeln för att fly, eller till och med hoppa upp och låsa myran!
 
Top