Nekromanti Brädspelsbolag

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
De senaste åren har jag börjat spela mer och mer brädspel och har också byggt ett eget (i princip färdigt - ett annat ligger under utprovning)

På Sista LinCon inköpte vi åtminstone tre spel (och utbyggnader till Carcassonne räknar jag som ett) och nu kom jag att fundera över vad det finns för brädspelsbolag i Europa. Givetvis för att jag vill se mina egna spel i tryck (varför tror ni annars att jag bygger dem?!), men också för att jag ett tag trodde att Brädspel var ute och att våra gamla kära hedersföretag skulle få lägga ner... (Kärnan, alga mfl) Men ju mer jag kikar i spelbutikerna på konvent - dessto mer verkar jag ha Fruktansvärt fel!

Det verkar finnas rader av uppstickande brädspelsföretag, både här hemma i gamla Svedala, men också hemskt mycket i Tyskland och på andra platser.

Så nu undrar jag:

- Vilka spelföretag finns det (som med förkärlek finns aktiva på den svenska marknaden då, jag vill inte direkt jaga på utlandet...)
- Vilka spel är det som gjort att marknaden formligen verkar svämma över av nya spel i formatet? Eller är det bara jag som känner det så?
- När började det här hända? (känns som jag bara tittade bort ett halvår eller så...) Jag menar, när började brädspel bli populära igen (jag menar inte kortspel, för det är ett helt annat Ballgame)

Eva Florén

Brynolf

Dum fan
Såvitt jag har förstått är det Rio Grande och de andra tyskarna som på senare år fått ett jävla genomslag. Och all heder till dem!