Tell
Hero
- Joined
- 21 Feb 2008
- Messages
- 1,083
Hur gör vi detta på ett bra sätt?
Premissen är, att det finns saker rollspel inte hanterar bra - byråkrati, resor, strid, handelsmönster, beslutsprocessesr, utrikespolitik, etc. Antingen kan detta hanteras av SL på egen kammare, eller också i grupp, eller också med hjälpmedel. Åtminstone jag som SL känner att jag inte har tid för att bygga värld med det med det fokus som skulle behövas för att göra den trovärdig - för mig förefaller en bra rollspelsvärld att vara ett halvtidsjobb att hantera - och spelgruppernas gemensamma tid känns för värdefull för att öda på saker som inte påverkar rollpersonerna. Givet detta, så behöver vi bra hjälpmedel för att kompensera.
Strid blir intressantare när man har ett papper, där folk kan relatera till olika positioner - likaledes blir besök i hamnar intressantare när man kan planera sin flykt, och vet vart de stora gatorna (som man inte kan korsa via taken) ligger. Det faktum att google-maps blivit en ny källa till snabbkartor indikerar att kvaliteten på kartorna är underordnat deras flödesfunktion.
Vi borde kunna exportera det här tänkandet till att underlätta andra "svårhanterliga" situationer för rollspelandet.
Skuggspel är ett steg i rätt riktning, men förefaller otillräckligt (ett för litet antal aktörer representeras) - förefaller eftersom jag bara läst (och inte spelat) det. Databaser med standardkartor med mera, är tidsödande, och halvtillräckligt. Min fundering är 1) om man kan utveckla programmerbara generatorer som registrerar ett stort antal sociokulturella faktorer för att skapa kartor, blodslinjer, eller fisktankar
2) om man kan approximera dessa för att få fram brädspel som skapar tillräckligt stora och brutala flöden för att skapa känslan av en övermäktig men påverkansbar värld "där ute" för rollpersonerna att interagera med
3) hur man skall göra detta för att få fram så mycket nöje som möjligt.
Låt mig använda fallen reich som exempel - alla jag har interagerat med har älskat karaktärsgenereringssystemet, det är jättekul, men det har inte lyckats knyta an till karaktärerna, på samma sätt som de gjort via D&D, EON eller B5. Delvis därför att förmågorna inte kan fokuseras så att man får fram en person genom färdighetsval, delvis eftersom spelmomentet upplevs som distanserande. Här har vi alltså ett sofistikerat och behagligt brädspel (och ett av mina favoritrollspel) som är nöjesskapande, men inte arbetsbesparande, eftersom merarbete kommer genom att bygga personligheten efteråt.
Samtidigt har vi saker som kingdombuilding/caravanbuilding i pathfinder, där rollpersonerna med oerhört primitiva medel blir väldigt förtjusta i specifika platser. Något i systemet underlättar alltså för association till spelvärlden, och skapar en dynamik där processer och beslutsförfaranden förefaller ge sig själva.
Jag är inte helt säker på varåt jag vill med den här tråden, utan nöjer mig med att konstatera att jag skriver inlägget på en laptop med 10 enheter ram - och fortfarande tragglar med tärningar för att skapa lokala gårdar. Det måste finnas sätt att använda exempelvis Excel för att få till storskaliga programerbara databaser - säg karavaner, klaner, städer, etc. Och det måste finnas sätt vi kan använda kraften i hjälpmedel
Premissen är, att det finns saker rollspel inte hanterar bra - byråkrati, resor, strid, handelsmönster, beslutsprocessesr, utrikespolitik, etc. Antingen kan detta hanteras av SL på egen kammare, eller också i grupp, eller också med hjälpmedel. Åtminstone jag som SL känner att jag inte har tid för att bygga värld med det med det fokus som skulle behövas för att göra den trovärdig - för mig förefaller en bra rollspelsvärld att vara ett halvtidsjobb att hantera - och spelgruppernas gemensamma tid känns för värdefull för att öda på saker som inte påverkar rollpersonerna. Givet detta, så behöver vi bra hjälpmedel för att kompensera.
Strid blir intressantare när man har ett papper, där folk kan relatera till olika positioner - likaledes blir besök i hamnar intressantare när man kan planera sin flykt, och vet vart de stora gatorna (som man inte kan korsa via taken) ligger. Det faktum att google-maps blivit en ny källa till snabbkartor indikerar att kvaliteten på kartorna är underordnat deras flödesfunktion.
Vi borde kunna exportera det här tänkandet till att underlätta andra "svårhanterliga" situationer för rollspelandet.
Skuggspel är ett steg i rätt riktning, men förefaller otillräckligt (ett för litet antal aktörer representeras) - förefaller eftersom jag bara läst (och inte spelat) det. Databaser med standardkartor med mera, är tidsödande, och halvtillräckligt. Min fundering är 1) om man kan utveckla programmerbara generatorer som registrerar ett stort antal sociokulturella faktorer för att skapa kartor, blodslinjer, eller fisktankar
2) om man kan approximera dessa för att få fram brädspel som skapar tillräckligt stora och brutala flöden för att skapa känslan av en övermäktig men påverkansbar värld "där ute" för rollpersonerna att interagera med
3) hur man skall göra detta för att få fram så mycket nöje som möjligt.
Låt mig använda fallen reich som exempel - alla jag har interagerat med har älskat karaktärsgenereringssystemet, det är jättekul, men det har inte lyckats knyta an till karaktärerna, på samma sätt som de gjort via D&D, EON eller B5. Delvis därför att förmågorna inte kan fokuseras så att man får fram en person genom färdighetsval, delvis eftersom spelmomentet upplevs som distanserande. Här har vi alltså ett sofistikerat och behagligt brädspel (och ett av mina favoritrollspel) som är nöjesskapande, men inte arbetsbesparande, eftersom merarbete kommer genom att bygga personligheten efteråt.
Samtidigt har vi saker som kingdombuilding/caravanbuilding i pathfinder, där rollpersonerna med oerhört primitiva medel blir väldigt förtjusta i specifika platser. Något i systemet underlättar alltså för association till spelvärlden, och skapar en dynamik där processer och beslutsförfaranden förefaller ge sig själva.
Jag är inte helt säker på varåt jag vill med den här tråden, utan nöjer mig med att konstatera att jag skriver inlägget på en laptop med 10 enheter ram - och fortfarande tragglar med tärningar för att skapa lokala gårdar. Det måste finnas sätt att använda exempelvis Excel för att få till storskaliga programerbara databaser - säg karavaner, klaner, städer, etc. Och det måste finnas sätt vi kan använda kraften i hjälpmedel