Nekromanti Brädspelsjakt igen

Ram

Skev
Japp, jag vill ha brädspelstips igen.

Har på senaste tiden investerat i Eclipse och Scythe och funnit dem mer eller mindre awesome för min egen del. Däremot så är de på tok för... Inte komplexa egenligen, för mycket text och för många spretiga mekaniker att hålla koll på för min stadiga barnaskara (8-12 år). Vi har spelat ett rejält strippat Eclipse med ganska stort nöje, men det blir för mycket regler on the fly.

Jag vill ha ett spel som är väldigt enkelt mekaniskt och som är lätt att förstå, men som ändå ger lite lagom taktist djup. Vi har spelat Settlers (trist), Risk (kul, men om man hamnar i underläge är det svårt att komma tillbaka) och även Small world (bra spel, men precis på gränsen till vad engelskakunskaperna klarar av). Vi vill att spelet skall ha en karta/spelplan att flytta runt saker på, men vad man gör är inte så supernoga. Tror jag har nämnt tidigare att vi även är förtjusta i Forbidden island/Desert, men gillar bäst spel av där man bygger sitt upp sitt "imperium".

Jag skall ta och gå upp på vinden och hämta ned Roborally, men det skulle vara kul med ett lite maffigare spel med tillräckligt enkel eller åtminstone abstraherad mekanik. Så, hilfe bitte!

Vimes

Sillkung
Small World kräver väl ingen engelska? Dels kommunicerar det med symboler och dels finns ju regler och spelarhjälp på svenska.

Jag spelar en hel del med min dotter (9 år), men kommer inte på något som passar din krav-spec.

Lambendil

Veteran
Roborally är sanslöst roligt. Om du inte har något emot korta kortspel så rekommenderas Star Realms. Vill du har mer långkör så är Mansions of Madness 2nd Ed. riktigt roligt när man är ett par stycken. Svårt, men roligt. Lite som ett überkomplicerat Drakborgen.

Ram

Skev
Vimes;n249545 said:
Small World kräver väl ingen engelska? Dels kommunicerar det med symboler och dels finns ju regler och spelarhjälp på svenska.
Finns det regler och spelarhjälp på svenska? Det hade jag missat.

Ram

Skev
Björn den gode;n249548 said:
Om vi bortser från att du har fel om Settlers, vad tänker ni om lite mer abstrakta spel, Hey, That's My Fish! har till exempel en jättelätt mekanik, mycket taktiskt djup, det går att sabba för varandra (vilket ni verkar gilla) men jag skulle inte kalla det 'maffigt' men kanske nåt att kolla upp? (https://www.boardgamegeek.com/boardg.../hey-s-my-fish)
Det ser kul ut! Jag får lite kina-schack-vibbar av det, men det stämmer säkert inte... Det känns spontant lite väl abstrakt, men jag tror ändå att jag skaffar ett, det var riktigt billigt också. Tack för tipset!

Ram

Skev
Lambendil;n249559 said:
Roborally är sanslöst roligt. Om du inte har något emot korta kortspel så rekommenderas Star Realms. Vill du har mer långkör så är Mansions of Madness 2nd Ed. riktigt roligt när man är ett par stycken. Svårt, men roligt. Lite som ett überkomplicerat Drakborgen.
Dessa kräver nog allihop lite mer engelskakunskaper än mina knott har just nu. Bra spel båda dock, har Star realms och har spelat en del Mansions för ett tag sedan.

Vimes

Sillkung
Hey, that's my fish! tycker jag är ett trevligt litet spel. Jag och dottern spelar det en del.

Jag tycker för övrigt att du ska kolla in Colt Express! Kul, taktiskt, bluffigt och lite kaotiskt. Påminner lite om RoboRally (programmering av dragen i förhand).

Sedan gillar vi Coloretto, Love Letter, Archeology, Ticket to Ride, King of Tokyo (kräver dock lite engelskaläsning, men den kan en vuxen sköta), Fungi, Hanabi och Parade.

Ram

Skev
Colt express fick jag rekommenderat av mig av Rasmus också, det är nog absolut dags att göra slag i saken på det också. Hm, Archeology
har jag inte kollat på alls, det verkar spännande. Vad är det som gör det bra?

Vimes

Sillkung
Archeology är ett helt kortbaserat setcollection-spel med lite push-your-luck strösslat ovanpå. Enkelt att begripa, lite nervigt, lagom slumpigt men med en hel del taktik. Det är ett habilt spel för en billig peng helt enkelt.

Lambendil

Veteran
Ram;n249628 said:
Dessa kräver nog allihop lite mer engelskakunskaper än mina knott har just nu. Bra spel båda dock, har Star realms och har spelat en del Mansions för ett tag sedan.
Visst fasen. Glömde att Mansions inte har en svensk utgåva än. My bad!

Xyas

Swashbuckler
Eight minute empire är kul taktiskt imperiebygge, men är nog exakta motsatsen till maffigt. Kanske om en fixar ihop en större karta att spela det på och coolare pluppar.

Edit: och det kräver inte engelska.

Ram

Skev
Xyas;n249820 said:
Eight minute empire är kul taktiskt imperiebygge, men är nog exakta motsatsen till maffigt. Kanske om en fixar ihop en större karta att spela det på och coolare pluppar.

Edit: och det kräver inte engelska.
Det där ser jätteintressant ut. Lite lågmält som du säger, men spännande. Tack för tipset!

cogitare

Swashbuckler
Om du är villig att antingen lägga lite tid på att i förväg översätta stämningstexter (eller göra det ad hoc när de dyker upp i spelboken) så är mice and mystics ett bra spel. Man har möss som man flyttar över spelplanen och besegrar skurkar (som är råttor, kackerlackor och sånt) samtidigt som man spelar sig igenom en historia (därav stämningstexterna).

Har spelat det en del med min grabb där hemma (8-9 år under tiden vi spelat) och det har lite krävt att jag har varit den som hållit koll på reglerna (de är inte jättesvåra om man är van vid brädspelande av typen Descent t.ex.) och skött lite administration så han bara har behövs slå tärning när det behövs och bestämma var hans mus skall gå och göra.

Cog.

Ram

Skev
cogitare;n249897 said:
Om du är villig att antingen lägga lite tid på att i förväg översätta stämningstexter (eller göra det ad hoc när de dyker upp i spelboken) så är mice and mystics ett bra spel. Man har möss som man flyttar över spelplanen och besegrar skurkar (som är råttor, kackerlackor och sånt) samtidigt som man spelar sig igenom en historia (därav stämningstexterna).

Har spelat det en del med min grabb där hemma (8-9 år under tiden vi spelat) och det har lite krävt att jag har varit den som hållit koll på reglerna (de är inte jättesvåra om man är van vid brädspelande av typen Descent t.ex.) och skött lite administration så han bara har behövs slå tärning när det behövs och bestämma var hans mus skall gå och göra.

Cog.
Mice är jättetrevligt och kampanjen är riktigt cool. Jag känner bara att om jag spelar Mice så kan jag lika gärna plocka fram mina D&D-gubbar och spela äventyr som är centrerade runt barnens egna karaktärer. Vi gör det för övrigt, vi har nyligen spelat klart den första kampanjen och besegrat de tre ondsinta trollkarlarna som kidnappade barnens pappa (en ranger i rikets tjänst), lurade bort mamman (livvakt till någon i slottet) och sedan lade sömnmedel i vattnet på slottet för att kunna kidnappa prinsessan. Episk final boss fight för övrigt. :)