Bråkspråkare - Dungeon crawla med verb

God45

#PrayersForBahakan
Bråkspråkare
Ni bor i det magiska landet Fonemien. Själva verkligheten i Fonemien är uppbyggd av magiska ord. Den onda trollkarlen Saol har stulit nästan alla orden, bundit dem i böcker och gömt dem längst in i farliga komplex! Utan orden faller verkligheten sönder och ingen kan göra något för att stoppa Saol. Men ni är Bråkspråkare! Mäktiga verbböjare som kan använda enstaka ord för att kämpa mot Saol. Kan ni stoppa den onda trollkarlen?!

Regler
Varje karaktär har tre bokstäver. De kan bara göra saker som är verb som börjar på en av deras bokstäver. De kan bara använda ett verb (eller böjning av det verbet) en gång per komplex. Så om en karaktär använt ”Klättra” en gång i komplexet så kan de inte göra det igen och inte heller ”Klättrar” eller liknande. Har en karaktär ett passande verb så lyckas de automatiskt med en utmaning. Om ingen har ett passande verb så blir en karaktär skadad och förlorar en bokstav. När någon har förlorat alla sina bokstäver dör de. Fler bokstäver kan hittas som mäktiga skatter under spel.

Spelare kan naturligtvis prata och diskutera precis som normalt. Det är bara att när en utmaning dyker upp så kan den bara lösas med ett passande verb som börjar på en av deras bokstäver.

Spelet äger rum i komplex skapade av Saol fyllda med utmaningar. Man kan använda moduler från andra rollspel till detta med minimal anpassning. Anfallande orcher kräver verb såsom ”Anfalla”, ”Slakta” eller ”Krossa” medan man kan ta sig över läskiga hål med ”Flyga”, ”Hoppa” eller ”Svinga”.

Tar man sig igenom ett helt komplex och återför en av Saols böcker till ytan är världen ett steg närmre frihet från Saols tyranni!

Skapa en karaktär
Alla karaktärer är bråkspråkare som kan använda ordens magi utöver att vara kompetenta äventyrare. Hitta på en bakgrund till din bråkspråkare, hitta på ett namn till dem och välj tre bokstäver (se till att din och de andras bråkspråkare inte har samma bokstäver). Du är nu färdig att börja spela!

Svårare spel
Behöver du en riktig utmaning att bita i? Välj då bokstäver slumpvis!

Slumpsätt 1: Ta fram en bok, blunda, peka någonstans på sidan, ta första bokstaven i ordet du råkar peka på. Får du dubletter så försök igen tills du har tre unika bokstäver.

Slumpsätt 2: Hitta ett Alfapet spel och dra slumpade bokstavsbrickor från det.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, så jag speltestade det!

Men eftersom jag är jag så testade vi det med ett superhjälte scenario istället för som tänkt i en dungeon.

Så, jag använde Dracula plot hooken från min Faserip tråd: http://www.rollspel.nu/threads/marvel-faserip-skurkar.76640/post-1052931

Spelarna spelade Wolverine (den coolaste superhjälten enligt spelaren) och Nighthawk (”Kan jag vara Batman?” ”Nej, han är DC… Men du kan vara Nighthawk för han är Marvel Batman”).

Spelarna hittade omedelbart sina bästa verb för att slåss (Klösa, Sparka, Spöa och Besegra) och sparade dem ifall ifall.

Spelarna ville inte begå solfolkmord men tyckte också Dracula var dålig. Så de slogs både mot Black Panther och Dracula, fick Reed Richards att uppfinna True Blood (H för Hitta en forskare!) och sedan lyckades de se till att Vampyrerna håller demokratiska val. Ta sig igenom Draculas palats var bästa delen med verb såsom ”Hoppa”, ”Hantera” och ”Krokbena”. Det var också kul när spelarna var livrädda för att behöva slåss mot Black Panther (”Han är Bond + Batman + en Power Ranger! Jag är bara Batman” ”Du är inte Batman, du är Nighthawk!” ”Jag är Vengeance och the Night!”) och brände B för Besegra för att besegra Wakandas flygvapen (de kraschade en gammal B52:a in i deras flygplan) så att han inte hade en transport för att nå fram till karaktärerna.

Mest problematiska delen var när Wolverine använde T för Teleportera. Det är inget problem om man kör i en dungeon där alla är en trollkarl och kan magi men Logan kan inte teleportera. Här hittade vi på att Logan lånat en engångsteleporter som Beast byggt. Liknande problem löstes genom att Nighthawk hade saker i sitt utility belt.

Det var kul, svårt att avgöra hur långt scenariot kunde vara. Mina två spelare hade typ slut på användbara verb och då hittade de ändå en extra bokstav (P) som de använde för att Pålspetsa Dracula med.