Nekromanti Bråttom med Neotech?

Electricall

Veteran
Det verkar som om NG hade bråttom med att få ut regelboken... Det är fyllt med stavfel, och det är en del saker som kunde gjorts bättre... Här är ett par saker som skulle vart med, enligt mig.

- Fler exempel
- Fler förklaringar
- Fler steg-för-steg-guider!

Anledningen till dessa är att det är ganska svårt att förstå sig på reglerna. Speciellt karaktärsprocessen borde ha en steg-för-steg guide. Med "guide" menar jag en fullskalig guide, numrerad och med förklaringar och sidnummer för allt. Vad tycker ni?

//JH

jacobsson

Veteran
jag tycker att saker skulle kunna förklaras på bättre sätt.

Men jag håller inte riktigt helt med dig om när man ska göra karaktärer för att tillvägagångssättet är hyfsat bra upplagt med den såkallade "Checklista för att skapa rollpersoner"
men vissa förklaringarna skulle fortfarande vara lite bättre.

dethär med att NG hadde bråttom när dom gjorde Neotech kan man diskutera jag tror det har lite med prioteringar vissa saker har dom lagt ner ganska mycket jobb på och andra saker lite mindre jobb på. det är dock min uppfatning av det hela
Visst det är alltid tråkigt med att det är stavfel och dyligt i böckerna men alla gör ju misstag och vissa saker kan ju slinka imellan även när man kontroll läser. men stavfelen är inte så farligt det är inget jag precis letar effter när jag läser.

Frixeray

Swordsman
jag tror knappast att neogames hade allt för brottom när de skrev n2, det finns ju trots allt kvar n1:or på lagret. Inte som med Eon 2 som man lyckades släppa ifrån sig nästan precis när ettan var slut på lagret. Alltså: brottom = när man inte har några ex kvar av den gamla versionen. Även om det inte alltid stämmer. Visst, man kan tycka att det finns saker som man borde tagit med, men man kan ju inte alltid tänka på allt, eller hur? Det som roar mig mest är att se direkt kopierade sektioner ur Eon, såsom att man kan få långtidsutmattning av t.ex. magiska ritualer, fast vem har egentligen sagt att man inte kan pyssla med sådant i Neotech? Har för mig att det finns rester från n1 som inte är helt kompatibla med reglerna heller i n2. Vissa saker gör man för att det går snabbare, det är inte precis kul att sitta och skriva samma sak en gång till...

jacobsson

Veteran
nä man kan inte tänka på precis allt, men tydligare förklaringar skulle inte ha varit helt fel eller är det bara jag som är allmänt trög och inte riktigt förstår alla förklaringar??

menar du värkligen att dom har kopierat vissa delar ur eon och plasserat det i N2?

Helmgast
Re: Bråttom med Eon II?

Det finns ju tillochmed en formel ("PSY-7+2T6") som kommer från Neotech 1 och är med som exempel i Eon II utan att ha nån som helst relevans i Eon.

(Formeln användes för att räkna ut Utbildning.)

Honken

Hero
jag tror knappast att neogames hade allt för brottom när de skrev n2, det finns ju trots allt kvar n1:or på lagret. Inte som med Eon 2 som man lyckades släppa ifrån sig nästan precis när ettan var slut på lagret. Alltså: brottom = när man inte har några ex kvar av den gamla versionen.

Jag tror nog att brådskan stod mer i trycket från gamla n1 spelare som ville ha mer än att de inte hade slut första versionen än. Det som slår mig är väl hur rörigt det är i regelboken. Vissa grejjer har man inte lagt så mycket tankeverksamhet.

/Honken

Frixeray

Swordsman
jo, givetvis var nog anledningen till att man släppte den nya versionen trycket från konsumenterna. Fast ändå tror jag att man borde haft ganska mycket tid till n2. Personligen ser jag inga problem med n2:s layout och korrektur (neos korr brukar kunna vara något dålig), det är snarare valet av limning som irriterar mig mest med grundboken...

LowKeyLyesmith

Veteran
det är snarare valet av limning som irriterar mig mest med grundboken...

ja, skoja inte... min bok började falla isär ungefär fjärde gången jag öppnade den... numer har jag tagit loss alla sidor och satt in dem i en pärm... bökigt, men det ser mer inponerande ut på det viset :gremsmile:

Frixeray

Swordsman
Jag skojar inte. Jag har själv sett pärmade n2:or ()och även DoD5:or, som även de sög i kvalitet, vi har tre stycken, samtliga totalt förstörda, fast det hör inte hit).

Mitt n2 har bara en helt lös sida, uh, tre med flera halvlösa vid närmare koll... jävlar! Inte märkt tidigare! Har haft det i över två år, kanske inte särskilt välanvänt, men nån gång då och då har det iaf använts så den har väl klarat sig ganska väl hittils...

Tips: Håll inte i ryggen av boken, limmet värms upp och sidorna lossar...

ceibaa

Veteran
Fattar inte vad det för klagomål med N2 boken...
Liksom min Shadowrun 3rd ed, Warhammer fantasyroleplay... har min N2 bok hållt ihop bra...

Inga sidor har losstnat i nån av böckerna, visst föredrar jag pärmade böcker som Mutant-Undergångens arvtagare, Call of Cthulhu, etc. som oxå står i min bokhylla.

Tycker att det handlar om att vara försiktig med sina böcker. :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Tycker att det handlar om att vara försiktig med sina böcker."

Inte bara. Det handlar också om en kombination av för lite lim, för styva ark och ren och skär tur. N2 har en ovanligt stor andel måndagsexemplar, men alla har inte drabbats.