Bra äventyr och kampanjer att läsa?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Jag läser ofantliga mängder regelverk och annan regellitteratur: Blogginlägg, forumbråk m.m. Tankemödan jag lägger på procedurer och regler är så stor att jag ofrivilligt hittar på spelsystem när jag är ute och går.
Problemet är att jag inte behöver fler regelsystem, snarare behöver jag något att göra med de jag redan har. Jag behöver sådant som kan hjälpa mig med förberedelser. Som innehåller idéer jag kan sno och nyttja själv. Jag behöver äventyr.

Så vilka ska man läsa i sådan mängd att man uppfinner plothooks i sömnen?
Var hittar man färgstarka spelledarpersoner, häftiga platser, välsmidda intriger och ymniga tabeller?

entomophobiac

Low Prep High Play
Var hittar man färgstarka spelledarpersoner, häftiga platser, välsmidda intriger och ymniga tabeller?
Minus de ymniga tabellerna skulle jag svara "i verkligheten"! Den lätt bästa inspirationen till rollspelsgrejer för mig har varit att lyssna på radiodokumentärer när jag är ute och promenerar. Verkligheten överträffar dikten, och allt det där.

God45

#PrayersForBahakan

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Minus de ymniga tabellerna skulle jag svara "i verkligheten"! Den lätt bästa inspirationen till rollspelsgrejer för mig har varit att lyssna på radiodokumentärer när jag är ute och promenerar. Verkligheten överträffar dikten, och allt det där.
Intressant ingång. Jag lyssnar rätt mycket på radiodokumentärer, men har aldrig haft tanken på att nyttja dem som källa för det egna skapandet. Får ha det i åtanke, och anteckna när det dyker upp något användbart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan inte riktigt se en tråd där kampanjer rekommenderas utan att rekommendera (första delen av) Tatters of the King.

Så här är min rekommendation: Tatters of the King. Jag skulle säga att den kanske inte i första ledet ger upphov till nya ävetyrsidéer, men för all del det också, men den typ av struktur den ger kan användas för att ta många äventyr från just "frö"-stadiet till den punkt där de faktiskt går att spela kring spelbordet. Framför allt om man som mig inte är så bekväm med att bara improvisera utan faktiskt upplever behovet av förberedelser.

Dimfrost

Special Circumstances
Några slumpmässiga personliga favoriter:

• Ultraviolet Grasslands (fabuleringsgläde och pointcrawlstruktur)
  • Svavelvinter (originalet från 1986; fantastiska personer och platser)
  • Holy Mountain Shaker (OSE; komprimering)
  • Maze of the Blue Medusa (galna idéer och hur man inte bör framställa dem)
  • Gradient Descent (kompakt megadungeon)
  • Svartsörja (introäventyret till Mörk Borg; perfekt presentation)

Zire

Swashbuckler
Vinterskogens hemlighet det är så man ska göra.

Korpens klagan för hur man skapar en icke linjär kampanj.

Snösaga som ett avskräckande exempel samtidigt som det är underhållande läsning. Det skulle verkligen hellre ha varit en roman.

luddwig

Lawful evil
Jag uppskattade att läsas Månens krigsherrar del 1 och 2, en innehållsrik och inspirerande kampanjmiljö till Svärd & Svartkonst, influerad av berättelserna om John Carter (och säkert andra, mer obskyra verk som @terje har koll på). Del 3 har jag inte införskaffat ännu men jag har funderat på att beställa den tillsammans med några andra böcker från DriveThru och hoppas att frakt och tull inte ska vara alltför dyrt.

Häromdagen började jag läsa Into the Wyrd and Wild som inte direkt är ett äventyr eller en kampanj utan mer en verktygslåda för att göra vildmarken mer mystiskt och skrämmande. Hittills är det bra läsning. Lite samma känsla som jag får av Symbaroums bilder, men inte alls av de Symbaroum-texter jag läst.

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Intressant ingång. Jag lyssnar rätt mycket på radiodokumentärer, men har aldrig haft tanken på att nyttja dem som källa för det egna skapandet. Får ha det i åtanke, och anteckna när det dyker upp något användbart.
Framförallt tycker jag det uppstår en likriktning när en läser andras äventyr för att inspirera sina egna. Rollspel kan ju som bekant vara vad som helst, och verkligheten överträffar dikten. Rollspelsäventyr är ofta bara olika varianter av en handfull återkommande saker (extremt hårddraget).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Döda skogen - DoDs charmigaste och bästaste sandlåda.

Tomb of Annihilation och The Wild Beyond the Witchlight - två väldigt olika DnD5-äventyr, bägge har sina fläckar, men dryper av stämning och intressanta tankar.

Savage Mountains och Blood and Lust - två antologier proppfulla med bra KAP-äventyr. Stämning och räls, fast med enstaka intressanta val.

Brödbane

Kristallkrönikör
The Labyrinth till Delta Green för modern skräck. Den innehåller 8st organisation jämt fördelat på antagonister och potentiella allierade.
En ruskigt bra bok som innehåller beskrivningar, agendor och tips på hur du knyter en större metaplot till skräckspel. Minnesvärda SLPs (Agent Renko i synnerhet) och mycket varierade organisationer och agendor. Vann en guld Ennie Award 2020.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag rekommenderar WFRP:s senaste stadsmoduler. De innehåller en massa beskrivningar av staden ifråga men också en ohygglig mängd äventyrsuppslag. Det är inte äventyr i sig alltså, utan förslag på saker som SL kan utveckla till äventyr.

Jag räknade snabbt igenom Altdorf-boken, och den innehåller 210 korta äventyrsuppslag för en SL som söker inspiration.

Badmojo

Old’s cool
De tio som finns med i Xoths The Spider-Gods Bride and Other Tales of Sword and Sorcery är underbara och ofta mycket smartare än vad kan förvänta sig (särskilt den med nekromantikerns kniv...) :

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag kom på ett till: Chicago by Night, 2 ed till Vampyr: Maskeraden. Ett solitt, fisktankigt äventyr med bredd och djup, man kan slåss med Anarkerna, jaga Svarta handen eller klura på vem/vilka det är som egentligen har makten i staden.

Detta var det första Vamp-äventyr vi spelade, och det bästa, och alla äventyr vi gjorde själva senare modellerade vi efter CbN2.