Nekromanti Bra äventyr till D&D4?

Botulf

Hero
Ja jag vet, det finns en väl spridd uppfattning om att WotC aldrig varit bra på att producera kvalitativa äventyr. Så med det konstaterandet ur världen: Finns det några bra/intressanta/episka/stämningsfulla D&D4e äventyr?

Det som jag ännu sett hyllats har varit Reavers of Harkenwold i DM`s Kit boxen. Och då jag äger Essentials prylarna så lär det bli av att spela det äventyret.

Courts of the Shadow Fey från Open Design har jag även sett hyllas som äventyret som D&D4e förtjänade men WotC inte förmådde att prestatera. Så det låter spännande, att det ska lägga mycket krut på själva historien och och verkar utspela sig i Feywild(som är typ det bästa med hela 4e). Så det kommer nog bli ett givet köp när spelare kommer upp till rätt level för det.

Så hur ser det ut annars? Vilka äventyr från WotC eller från andra tillverkare är värda att hacka sig igenom?

Eksem

Champion
Att alla som säger att det inte finns bra äventyr till DnD4E har rätt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Själv kör jag War of the Burning Sky från EN Publishing just nu. En riktigt bra kampanj.

Den är visserligen skriven för D&D3.x från början, men finns även att få för D&D4. Tyvärr verkar de som gjort konverteringen ibland ha fallit i fällan att "fylla ut" äventyret med strider för att få ihop "rätt" mängd EP. Så jag har först läst 3.x-versionen av varje del och sedan plockat bort denna vaddering ur 4E-versionen innan jag kör den.

Men även med denna brasklapp tycker jag att det är en grym kampanj.

Arfert

Facit
Eksem said:
Hade de funnits bra äventyr hade jag kanske aldrig lagt ner att vara DM i fyran...

jag hinner/orkar inte skriva egna eller modda 3.5-grejer till fyran. Jag vill ha bra grejer man bara kan plocka upp och köra.

Hellzon

Långsamma Vargen
I WOTCs originalserie med äventyr finns väl i princip två som ska vara riktigt bra - Thunderspire Labyrinth och Demon Queen's Enclave - och ett som jag och ingen annan gillar - Pyramid of Shadows.

Gemensamt för de två första är att de är relativt sandlådelika. Spelarna kommer in med ett mål och så får de utforska en stad i jakten på målet.

Pyramid of Shadows är en gonzolabyrint i White Plume Mountain-stil. Du får ca trettio urballa encounters som ligger dörr i dörr i dungeonen utan rim och reson, och gillar du inte äventyret som helhet är det nog ändå en utmärkt källa att sno ur.

Sen släppte de ju The Slaying Stone som också är en sandlåde-stad där spelarna har ett mål. Verkar finnas ett genomgående tema i WOTCs bra moduler.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har gillat alla D&D4e-äventyr jag läst eller spelat. Keep of the Shadowfell och Thunderspire Labyrinth som jag körde som spelare under Arfert, och nu hoppas jag få spelleda färdigt Essentialslinjens Reavers of Harkenwold...

Men å andra sidan är jag fortfarande ganska D&D-nyföreälskad, och saknar egentligen urskiljning. Allt jag vill ha är intressanta encounters... Och min tröskel för vad som är "intressant" är rätt låg. =)

Botulf

Hero
Oldtimer said:
Själv kör jag War of the Burning Sky från EN Publishing just nu. En riktigt bra kampanj.

Den är visserligen skriven för D&D3.x från början, men finns även att få för D&D4. Tyvärr verkar de som gjort konverteringen ibland ha fallit i fällan att "fylla ut" äventyret med strider för att få ihop "rätt" mängd EP. Så jag har först läst 3.x-versionen av varje del och sedan plockat bort denna vaddering ur 4E-versionen innan jag kör den.

Men även med denna brasklapp tycker jag att det är en grym kampanj.
Då ska jag ta och kolla upp den. Jag trodde det bara var en kampanjsättning.

Botulf

Hero
krank said:
Jag har gillat alla D&D4e-äventyr jag läst eller spelat. Keep of the Shadowfell och Thunderspire Labyrinth som jag körde som spelare under Arfert, och nu hoppas jag få spelleda färdigt Essentialslinjens Reavers of Harkenwold...

Men å andra sidan är jag fortfarande ganska D&D-nyföreälskad, och saknar egentligen urskiljning. Allt jag vill ha är intressanta encounters... Och min tröskel för vad som är "intressant" är rätt låg. =)
mmmjo jag menade mer åt schysst/intressant ståry. Fast schyssta ecounters utgör ju en huvuddel i ett bra 4e äventyr. Har precis nyligen halkat in på Essentials och gillar mycket det jag ser. Fast schyssta strider är inte riktigt allt jag önskar få ut av det. Exempelvis Nentir Vale är ju en asbra setting. Jag ville genast ha mer info om den. Mer köttben att bygga stårys på.

Arfert

Facit
Keep of the Shadowfell och Thunderspire Labyrinth var båda i alla fall rätt ok äventyr... men Pyramid of Shadows var vedervärdig. Och jag hade svårt att hålla igång spelarnas intresse. Den var konstig och för stor. Höll inte ihop. Lite som när man gjorde dungar som tonåring: "i det här rummet har jag en drake, i det här en vampyr, i det här en demon, i det här en stam ödlemän..."

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert said:
"i det här rummet har jag en drake, i det här en vampyr, i det här en demon, i det här en stam ödlemän..."
Läckert, låter som en dungeon till Arduin, du har inte sparat några av dina gamla alster :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Personligen tycker jag grundmekanismerna i 4E motverkar intressanta och bra stories.

Därmed inte sagt det inte kan finnas bra äventyr till 4E.

Problemet är snarare att dessa isåfall är bra trots och inte tack vare reglerna.

Men 4E är ju också nu nedlagt, så jag sparkar på en död häst.

Oldtimer

Slava Ukraini!
CapnZapp said:
Personligen tycker jag grundmekanismerna i 4E motverkar intressanta och bra stories.

Därmed inte sagt det inte kan finnas bra äventyr till 4E.

Problemet är snarare att dessa isåfall är bra trots och inte tack vare reglerna.
Jag har lite svårt att ta folk på allvar som säger sådant här. På fullt allvar alltså? Att spelets grundmekanismer aktivt förhindrar eller försvårar intressanta och bra berättelser? Hur går det till?

Jag kan förstå om det motverkar eller försvårar en viss personlig spelstil, men intressanta och bra berättelser i allmänhet???

Men 4E är ju också nu nedlagt, så jag sparkar på en död häst.
4E är verkligen inte nerlagt ännu. Innan D&D Next kommer ut någon gång 2013 (?), kommer det att vara den gällande versionen av D&D och det kommer att ges ut nya produkter till det.

CapnZapp

Myrmidon
Mja, det är väl enkelt.

Precis som "Flight" (D&D besvärjelsen alltså) försvårar många berättelser som handlar om ett slott (vars funktion är att stänga in/ut folk) eller "Speak with Dead" försvårar många berättelser av typen Whodunnit? eller "Find the Path" försvårar många berättelser om försvunna skatter etc

Klart det finns historier som är lika lätta att berätta. Finns säkert t.o.m. historier som blir lättare att berätta.

Så låt mig justera min utsago:
"Personligen tycker jag grundmekanismerna i 4E motverkar tillräckligt många intressanta och bra stories. Särskilt sådana jag brukar berätta i D&D"

Hade D&D4 hetat något annat och inte påstått sig vara det senaste spelet i D&D-serien hade jag antagligen bara förbigått det med ointresse. Nu är jag en hängiven anhängare till WotCs beslut att skapa en ny edition och hoppas verkligen de dragit lärdomen att D&D4 tog D&D i en riktning dit alltför få spelare ville följa med.

För att återgå till ämnet:

Nej, jag känner inte till några riktigt bra 4E-äventyr. Huruvida det beror på WotCs ointresse/inkompetens för historier (i motsats till mekanik), eller deras ovilja släppa in andra aktörer på marknaden (som på d20-tiden) eller om det finns något inneboende i hur 4E är skapat kan jag givetvis inte uttala mig säkert om.

Mitt bästa tips (om du insisterar på att spela 4E) är att konvertera d20/PF äventyr. Det är ämne för en helt egen tråd, men i korthet: samla ihop fienderna till betydligt färre strider. Förstora de rum dessa färre strider ska ske i. Piffa upp terrängen i dessa.

Avslutar med ett citat från PF-tråden här i forumet:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Alltid när folk tipsar om sådant här awesome så får jag en sådan där svindlande känsla att Paizos förråd av coola prylar är oändligt. Som rymden, ungefär.</div></div>
Det är verkligen tråkigt att WotC bara tittat på det ekonomiska ("äventyr bär sig inte då bara DM köper dem") och inte hur de utgör grunden för ett visst spel ("är det lönt köra ett system som i princip helt saknar coola prylar och awesomeness?"...

Arfert

Facit
Hans E Magnusson said:
Arfert said:
"i det här rummet har jag en drake, i det här en vampyr, i det här en demon, i det här en stam ödlemän..."
Läckert, låter som en dungeon till Arduin, du har inte sparat några av dina gamla alster :gremsmile:
Jo, det har jag nog... :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
CapnZapp said:
Mja, det är väl enkelt.

Precis som "Flight" (D&D besvärjelsen alltså) försvårar många berättelser som handlar om ett slott (vars funktion är att stänga in/ut folk) eller "Speak with Dead" försvårar många berättelser av typen Whodunnit? eller "Find the Path" försvårar många berättelser om försvunna skatter etc
Jo, det där förstår jag - och har upplevt själv. Jag minns en gång för extremt länge sedan då jag hade gjort ett äventyr till AD&D. Det kändes jättehäftigt att bara vända upp och ner på en dungeon, så att jag gjorde ett högt torn där rollfigurerna gick in på bottenvåningen och tog sig uppåt istället för neråt. Jättehäftigt, tills magikern sa: "jag lägger Fly."

Å andra sidan är detta inte några grundmekanismer, utan enskilda resurser som man måste tänka på i sin äventyrsdesign. Jag minns otaliga höggradiga AD&D-äventyr där designern helt enkelt hade sagt att teleportationsmagi inte fungerade inne i hans dungeon. Av någon anledning. :gremwink:

Enskilda resurser kan man dock avlägsna eller försvaga (helst på ett bättre sätt än ovan), men du pratar om grundmekanismer. Jag fattar faktiskt inte vilka grundmekanismer i D&D4 som motverkar många intressanta och bra historier. Och jag vill gärna förstå, så att jag kanske kan undvika de fällorna i Dunder&Drakar.

Totte

Warrior
Jag har gjort en drös äventyr till 4E, finns att hämta hem på 4EYes. Eftersom jag i grunden är AD&D spelare (spelade aldrig 2.0 eller 3.0, men lite 3.5 men blev aldrig förtjust), så har äventyren mer "old school" tänk, fast utan det där hysteriska med slumpartade monster i enorma dungeon crawls.

Alla äventyr kommer med utskrivbara battlemaps i 4-färg samt handouts.

/ Totte

LJSLarsson

Hero
Totte said:
Jag har gjort en drös äventyr till 4E, finns att hämta hem på 4EYes. Eftersom jag i grunden är AD&D spelare (spelade aldrig 2.0 eller 3.0, men lite 3.5 men blev aldrig förtjust), så har äventyren mer "old school" tänk, fast utan det där hysteriska med slumpartade monster i enorma dungeon crawls.

Alla äventyr kommer med utskrivbara battlemaps i 4-färg samt handouts.

/ Totte
Håller precis på att leta äventyr för karaktärer för level 4 och uppåt. Är det några av de du designat som du tycker jag skall titta extra på?

Finns det någon annan som kan rekommendera något för just den nivån? Jag är en ddi-subscriber och har därför tillgång till alla äventyr de släpper i Dungeon.