Satt och glodde lite och jag lade märke till att jag hade ett äventyr liggandes... här är det!
--------------------------------------------------------
<font size="4">
<center>Auktoritetens makt</center></font size>
Författare: Thom Johansson
Detta äventyr är en typisk deckar gåta inom fantasyn, personer är spårlöst försvunna och ingen verkar veta var de är. Godsherren vill gärna veta vart de tagit vägen, om någon ligger bakom det eller om det bara är slumpen.
Det är väldigt viktigt att du som spelledare läser igenom detta ett fåtal gånger åtminstone.
Vad jag försöker åstadkomma med mina äventyr är det att jag ger spelledaren en stad, spelledarpersoner och ett äventyr, sedan är resten fristående och inte allt måste hända. Jag försöker att inte göra alltför låsta äventyr så att om någonting inte görs så kan de inte klara det, utan jag försöker tänka som en spelare och göra det enkelt, kul och samtidigt lite lurigt, så att de ska få kämpa fastän de vet vad de skall göra.
Information till Spelledaren
Detta äventyr utspelar sig i en Damarisk by 30 mil eller tre ungefär dagsmarscher norr om Helm, varför rollpersonerna är där är som alltid spelledarens uppgift att bestämma, för det kan bero på rollpersonernas bakgrund eller någon som hört någonting om själva byn som skatter eller mycket äventyr. I alla fall så är det upp till spelledaren att avgöra.
Demor
Byns namn är Demor och i byn finnes, ett värdshus, en mindre borg, en kyrka och kyrkogård, stadsvakternas kasern och ett antal mindre hus. Stadsvakten i byn består av nio stycken människor och deras vaktkapten. Stadsvakten är:
- Begal Starke
- Damar Stadsvakt
- Mogel Dräparen
- Divil den rolige
- Urath den sarkastiske
- Domer Långe
- Dara den sköna
- Faranna av Demor
- Sarah den behagfulla
Samt deras kapten:
- Kapten Grim Strikte
I Daak-kyrkan arbetar och bor prästen Fader Vikrat samt två munkar vid namn Broder Kamand och Broder Lot. Kyrkan är rikt påkostad och det är Godsherren Ehlas Dac av Demor som rustar upp den och håller den igång. Godsherren och hans gemål Tara Dac av Demor styr den större byn/mindre staden med silkesvantar, de låter smärre brott slinka förbi ostraffade, trots att de är högt troende tror de på förlåtelse och att ingen är perfekt.
I kapitlet om SLPs finner ni attributen på de alla, eller i alla fall de flesta.
En karta kommer att finnas i appendixen, tillsammans med eventuella illustrationer.
Stadens kyrka ligger så långt sydväst som man kan komma i staden, kyrkogården ligger alldeles bredvid och det är oftast någon som är vid kyrkogården, om det inte är Fader Vikrat eller någon av munkarna så är det oftast någon som sörjer och kommer och lägger blommor på graven till sina nära och kära.
Då man kommer in i kyrkan så kan man skåda stora fönster med avbilder av helgon på, fönstrena är oftast färgade i många olika färger. Det går en beklädd gång fram till altaret, gången utsmyckas med en matta som är aningen smutsig, men ser ut att tvättas regelbundet. På varje sida om gången finns det bänkrader, sju stycken på varje sida, det är inte en speciellt stor kyrka. Längst fram så finns det ett altare och på varje sida om det finns det en dörr, på altaret står det ett Daak-kors och andra religiösa reliker.
Dörren till vänster om altaret leder till Fader Vikrat’s egna sovrum, där finns det en säng och ett klädskåp. I klädskåpet finns det hans lite mer ceremoniella kläder samt hans lite enklare kläder, då han inte använder dem, mer så finns det ett antal präst kåpor. På golvet ligger det en mindre röd matta.
Den högra dörren leder till munkarnas sovrum, där finns det två sängar och två klädskåp, men även ett bord som det står en kopparskål med vatten i, som de sköljer av sig på morronen i.
Värdshuset ligger ganska centralt i staden men ändå lite mer till öster om själva stadscentrat. Värdshuset är ett ganska stort värdshus som innehar fyra mindre bord samt tre större bord som står lite högre upp för de mer nobla och rika som kommer dit. Värdshus värden heter Pergrim Värd och är en ganska snål men ändå generös man, han är lätt fet och sitter ofta och räknar sina pengar eller så uppvaktar han någon av sina pigor – vilket hans fru inte gillar.
Värdshuset består utav fyra våningar och har fönster på alla våningar, fast de som finns på den tredje våningen är fönsterluckor och inga fönster, medan på alla andra våningar är det glasfönster.
Då man först kommer in i värdshuset så finner man fyra bord med fem stolar vid vardera samt en man sittande vid ett mindre bord med en kista som innehåller pengar, eventuellt kan där sitta en av de fyra pigorna eller hans hustru. Det finns tre bord som står på en upphöjd plats där de mer nobla och rika sitter, där de kan se ut över alla andra ur medelklassen. Vid varje bord för de rika finns det sex stolar vid varje. På väggarna sitter det oljelampor runt hela rummet. Det finns en dörr som leder till köket och det finns även en trapp upp bredvid den mindre trapp till de rikas sektion, den trappen leder upp till andra våningen.
I köket finns det oftast en eller två pigor och hustrun som lagar mat, de andra två pigorna springer ut och tar beställningar och serverar gästerna, men under rusnings timmar kan det bli så att hustrun och en piga tillreder maten och tre pigor tar beställningar och serverar. I köket finns allt som kan ha med ett kök att göra, kastruller, grytor och en hylla med vinflaskor. De serverar Alion, Hollis, Tunnkaka, Garum, Fabacia, Baska, Fisksufflé och Kokt tunna, vilka alla är de mest vanliga Damariska rätterna, men de serverar även annan mat i form av grillad kyckling med potatis, gräddsås och nötter vilket är värdshusets specialitet.
Då man kommer upp på andra våningen ser man sju stycken bord med fyra stolar vid varje, här kan rollpersonerna även sätta sig om de vill äta eller dricka. På varje bord finns det en oljelampa som lyser då det börjar mörkna. Det finns en trapp upp till tredje våningen och en trapp ned till första våningen.
Tredjevåningen är full av sängar och mindre kistor som står vid dem, det är en sovsal av hög klass, det mesta ser relativt helt och rent ut och vid ena väggen står det ett mindre bord med en stor kopparskål full av vatten, som bytes var dag (om det användes). En trapp upp till enkelrummen och en trapp ned till matsalen finns även och på var vägg sitter det en oljelampa som värden släcker innan han går till sängs och låter en av sina vänner sköta stället under natten.
På den fjärde och sista våningen finns det åtta dörrar, tre på väggen alldeles då man kommit uppför trappan och fem på den motsatta väggen. Fyra oljelampor lyser här konstant, de släcks endast då oljan tar slut och då bytes den snabbt så lamporna är generellt sett alltid igång. I varje rum finns det en säng, en mindre kista under sängen, ett klädskåp och ett sängbord med en mindre keramikskål på, det är inge vatten i skålen, det får de antingen fixa själv eller be om.
Stadsvakternas kasern ligger på motsatt sida av värdshuset och lite längre till väster, nästan alldeles centralt i staden. Huset består utav tre rum, det första är som ett kontor där stadsvakterna fyller i formulär och häktningsordnar, det andra rummet är sovsal och omklädningsrum, det tredje är ett avträde som finnes i omklädningsrummets bortre vägg.
I det första rummet finns det två dörrar, en ut och in till omklädningsrummet. Det finns tre skrivbord i detta rum och det sitter oftast någon stadsvakt i full mundering och skriver, ibland kan de sitta i mer civila kläder, men det är inte ofta. Vidare så kan man se stadsvakts kaptenen sitta och halvsova lutande mot väggen på en av stolarna. På kvällen är det oljelampor tända vid varje skrivbord, så länge som någon är där inne.
I det andra rummet finns det två dörrar, en ut till det första rummet och den andra till ett avträde. Det finns fem sängar här, och det händer inte ofta att någon tar sig en tupplur mellan skiften i detta rum. Vidare finns det ett skynke uppsatt i ena hörnet av rummet så att kvinnorna kan byta om ostört, men även männen. Vid varje säng finns det en eller två kistor, där det kan ligga ett eller annan dinar eller silverdaler, men även något vapen som blivit konfiskerat.
Borgen, borgen är ganska liten men den har högt till tak vilket gör att den ser större ut än vad den är. Väggarna täcks utav heraldiska sköldar och fanor av godsherrens ätts färger och mönster. Vid porten in i borgen står det två vakter beväpnade med spjut och vaktar strikt borgen, alla utan vapen släpps in och ut medan de som har vapen får lämna dem vid dörren. Vakterna är inte alls ogästvänliga utan bara strikta då det gäller vapen och regler, de har beordrats att inte släppa in någon som bär med sig vapen eller någonting om magi, då godsherrens maka Tara ogillar vapen och magi.
På den första våningen finns det en lång matta som går rakt fram till en mindre dörr, vilken fungerar som nödutgång och bevakas inifrån av en vakt beväpnad med svärd och sköld. Det finns två trappor upp och en lite större kraftig dörr som går till godsherrens arbetsrum.
Godsherrens arbetsrum är ett stort och kalt rum, det finns ett skrivbord som godsherren oftast sitter vid och skriver ett eller annat eller så sitter han här bara för att få lite lugn och ro. Det är väldigt spartanskt inrett och det är inget utom en enkel sköld som täcker de annars kala väggarna. Skrivbordet som han brukar sitta vid är oftast täckt med papper och skrivutrustning, men även en eller annan bok kan finnas där, antingen som han skriver där eller som han är i färd med att läsa. Skrivbordet har fyra lådor, i den översta finns det papper och skrivdon, i den andra uppifrån finns det en dolk för självförsvar, i den tredje ligger det en bok som han skriver på själv och i den sista lådan finns oftast någon avbild på ett helgon och avbilder på honom och hans fru då de var yngre.
Om man går upp för trappen så kommer man till en korridor som är täckt av en vinröd matta längst golvet och på väggarna hänger fanor i samma färg, men det är inte speciellt många utav dem. Det finns två dörrar och en öppning med en trapp uppåt, på väggarna på denna våning samt i alla trapper sitter där facklor eller oljelampor.
Dörren längst till vänster är Tara’s gemak, där hon brukar vara då hon vill vara ensam eller bara ta ett bad, där inne finns det ett stort kar gjort utav trä och koppar, det är ofta fyllt utav varmt vatten då hon gillar att bada mycket ofta. Mer i rummet finns ett bord med en spegel på, samt en mindre kista som det ligger diverse smycken i. På bordet ligger det ett antal kammar och borstar som hennes tjänstefolk får kamma hennes långa blonda hår med. Det finns ett klädskåp en bit bort från badkaret, i det finns alla hennes klänningar röda tajta broderade med guldbroderier och vinröda lite flyktigare också de med guldbroderier.
Dörren i mitten är tjänstefolkets sovkammare, där de flesta av dem sover oftast. Det finns sex sängar och fyra klädskåp. Klädskåpen är fyllda av kläder till tjänstefolket, det är röda nyanser utan broderier på kläderna. Det finns även tre kistor i rummet, normalstora, där de brukar lägga sina personliga ägodelar då de arbetar.
Trappen upp leder till den tredje våningen, där finns en dörr och en dörröppning vilken en trappa upp på taket finnes.
Den tredje våningen består utav, som de andra våningarna, en vinröd matta med små broderier på golvet, som är aningen smutsig och en dörr finnes vilken leder in i godsherrens och hans frus sovrum. Det finns även en trapp upp till taket, en dörr blockerar vägen men det går lätt att öppna, dörren sitter längst upp i trappan.
I Ehlas’ och Tara’s sovrum finns en stor dubbelsäng, två klädskåp och ett stort fönster som vetter mot stadens mitt. I klädskåpen finns deras kläder, Tara’s kläder som finns här är mestadels olika nattlinnen och underkläder, då hon har sina andra kläder i det andra rummet, men även några klänningar har hon i detta klädskåp. Ehlas’ kläder går i blåa och röda färger och är ofta broderade med silver eller guld, han har alla sina kläder här, även nattsärkar.
Går man uppför trappan som finns ute i korridoren så kommer man upp på taket, här är det en väldigt fin utsikt, dels över staden och åt andra hållet ut över skogen. Tittar man riktigt noga kan man urskilja havet alldeles vid horisonten.
Husen i staden är ganska små, de som det inte är någonting speciellt med i alla fall. I husen finns -på ett ungefär- ett skynke som döljer ett avträde, en säng, ett klädskåp och en mindre kista för diverse värdeföremål. På golvet finns ofta en mindre matta, som brukar normalt sett vara ganska sliten.
Nu till äventyret –
De som är försvunna är:
- Divil den rolige, stadsvakt
- Sarah den behagfulla, stadsvakt
- Domer Långe, stadsvakt
- Nella Vidsynte, bibliotekarie
- Damarella av Damarien, Legoknekt
- Vorsel Fyllbult, fd. Läkare
- Lansal Långe, rådgivare
Beskrivning om de försvunna
Divil den rolige
Han var runt 175 cm lång och hade en normal kroppsbyggnad. Han var föga känd i staden men de som kände honom fick sig alltid ett skratt då han var i närheten. Han hade jobbat som stadsvakt i ungefär ett år, innan dess bodde han i en annan närliggande by. Han hade blå ögon och blont hår och då man först sett honom i stadsvaktsmunderingen så kunde man tro att han bara lånat alternativt stulit den. Hans hus är beläget ganska centralt i staden.
Sarah den Behagfulla
Hon var runt 170 cm lång och hade en normal kroppsbyggnad. Hon var inte speciellt känd i staden, men några vet i alla fall vem hon var. Hon hade jobbat som stadsvakt i två år och innan dess var hon en sömmerska, men hon ville ha mer aktion i sitt liv. Hon hade gröna ögon och svart hår, hon var en av de mest vackra som levde i staden. Hennes hus är beläget ganska nära kyrkan.
Domer Långe
Han var ganska lång, nästan 190 cm lång, och ganska kraftigt byggd. Han var bror till Lansal Långe, som han bodde bredvid. Några särskilt speciella drag hade han inte, han var inte så känd som sin bror Lansal Långe. Hans hus är beläget mycket söder ut i staden.
Nella Vidsynte
Hon var en av fyra bibliotekarier i byn, hon var nästan alltid hemma på senaste tiden då hon var nygift. Hon var ganska vacker och inte alls speciellt smart, hon var ljushårig och hade blåa ögon. Om någon frågar hennes man var hon skulle kunna tänkas befinna sig, svarar han antagligen att han inte vet, men att hon brukar komma hem. Hennes hus är beläget i den nordöstra delen av staden.
Damarella av Damarien
Hon var ganska vacker en dag, innan hon bestämde sig för att bli legoknekt, på senaste tiden hade hennes ansikte haft ett och annat märke från svärd som skurit i hennes annars så vackra ansikte. Hon var normallång och hade brunt hår och gröna ögon. Hennes hus var beläget i den nordöstra delen av staden, alldeles bredvid Nella’s hus.
Vorsel Fyllbult
Han var en gång i tiden, för fem år sedan, en ganska skicklig läkare, sedan tog spriten honom som vän och folket såg honom allt mindre. Tillslut så kunde man endast se honom dagen efter liggande i ett dike utanför staden eller däckat på värdshuset. Hans kroppsbyggnad var normal och han var inte speciellt längre än de flesta i staden. Hans hår var svart och hans ögon var mörkt bruna. Hans hus var beläget ganska centralt i den nordvästra delen utav staden.
Lansal Långe
Bror till Domer Långe vid stadsvakten var rådgivare Lansal Långe, han var godsherrens makas rådgivare om allt och alla. Men det var ofta han försov sig eller inte kom alls så när han först försvann så antag bara godsherrens maka att han inte orkade komma, som hon trodde att det var. Inte ens efter att en vecka gått har hon tänkt på att efterlysa honom, eller ens sparka honom. Han var ganska lång, men inte riktigt lika lång som sin bror och han hade en normal kroppsbyggnad. Hans hus är beläget i den södra delen utav staden.
De försvunnas bostäder
Divil den roliges hus
Då man först kommer in så ser man ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista och ett bord med en stol. På golvet ligger även en matta, en mörkt röd.
Bakom skynket är som sagt avträdet, jag går inte mycket längre in på det.
I klädskåpet finner de om de söker i det, många olika kläder samt en spade. Spaden är ganska lerig och ser använd ut. Vissa av kläderna har även smuts på sig.
Sängen är det inget konstigt med, inget fel med heller.
I kistan så kan de finna ett par handskar, de är ganska smutsiga och ser ganska använda ut. Mer som finnes i kistan är en dolk.
På bordet ligger det ett papper och det sitter en gåspenna i ett bläckhorn alldeles bredvid papperet. På papperet står det ingenting, det ser ut som om han skulle skriva nåt men inte hann.
Under mattan finner de ingenting, utom golvet då förståss.
Sarah den Behagfullas hus
Då man kommer in ser man ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista, ett bord och en stol. På golvet finns det en röd matta.
Bakom skynket finns ett avträde.
I klädskåpet går det att finna en mindre spade, som ser ganska smutsig och lerig ut.
Det är inget speciellt med sängen, men den ser ut att fungera bra ; )
I kistan finns det en penningpung innehållande 30 silverdaler och 2 dinarer.
På bordet står en mindre kopparspegel och där ligger en bok, vilken bok som helst. Ta tillexempel boken ’kusin Felis bröllop’, se Alver: Förbannelsens folk sidan 74 för mer information om den boken.
Under mattan kan rollpersonerna finna underkläder som hon kan tros haft på sig för inte allt för länge sedan.
Domer Långe
I hans hus finns följande ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista, ett bord, en stol och en matta.
I klädskåpet finns det lite smutsiga kläder samt en hacka, en sån som man använder då man ska hacka sönder stora stenar och dylikt.
Sängen ser ganska normal ut, lite längre än det vanliga bara.
I kistan finns det 12 dinarer utspridda och ett par handskar som är ganska smutsiga.
Nella Vidsynte
I hennes hus finns följande saker hennes man, ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista, ett bord, en stol och en matta.
Hennes man vet inte vart hon har tagit vägen, bara det att hon vart borta i snart en vecka, han har inte hållit räkningen på dagarna han har vart alldeles för orolig för henne.
Om hennes man, som heter Thamas Vidsynte, låter dem genomsöka huset kommer de att finna, i klädskåpet inlindad i en av hennes klänningar, en smutsig och lerig spade.
I kistan finns det några få dinarer, som hennes man är väl medveten om och inte tänker låta rollpersonerna stjäla.
Något mer intressant hittar de inte – kläder, några få dinarer, (leriga skor och kanske ett eller annat mordvapen) men inget intressant (– seriöst så hittar de inget mer.)
Damarella av Damarien
I hennes hus finns ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista, ett bord, en stol och en matta.
I klädskåpet finns det alltifrån hela till trasiga och smutsiga kläder, hon var legoknekt det är inte så lätt att hålla kläderna hela då, då rövare härjar med vassa vapen. Ett par kängor finner de om de söker under en hög med smutstvätt som ligger på botten av klädskåpet, ett par smutsigt leriga kängor.
I kistan finns en liten hacka, ungefär 20 cm lång och ganska använd.
Om de sprättar upp sängen finner de ett tjugotal dinarer.
På bordet ligger en bok, en dagbok, i den står det på ett ungefär:
”Idag fick jag i uppdrag att vakta på värdshuset, det var stökigt.”
Eller:
”Idag så har jag sovit hela dagen, jag var väldigt trött.”
Det står alltså inga datum eller liknande, bara ”idag” på varje sida. Skulle de få reda på dagen hon började skriva så kommer de att få reda på att det senaste skrev hon för exakt 6 dagar sedan, om det nu är samma dag som de kom in i byn annars får du som spelledare modifiera själv datumet.
Hur får de reda på det nu, jo, de får antagligen kolla på första sidan av boken, där står det (slarvigt skrivet) vilken dag som hon började skrev, slaget är svårt (Ob4t6) mot SYN eller normalt (Ob3t6) mot läsa jargisk skrift.
Vorsel fyllbult
I hans hus finns ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista, ett bord, en stol och en matta.
Allting är sönderslaget och förstört, rollpersonerna kommer säkert att tro att det har något med försvinnandet att göra, men det har det inte – det var bara några ligister som slog sönder stället och på väggen står det skrivet ’Mouja’ – en ”tag” som en av dem lämnade.
Lansal Långe
I hans hus finns ett skynke, som döljer ett avträde, ett klädskåp, en säng, en kista, ett bord, en stol och en matta.
I klädskåpet finns det (som vanligt) kläder och en lerig spade, men vad som är annorlunda är det att alla kläder är hela och verkar nya, de flesta av dem går i någon rödfärg.
Hur och varför rollpersonerna får äventyret
Rollpersonerna kan i praktiskt sett befinna sig var som helst (med undantag för avträden och nere i brunnar) då godsherrens ena vakt kommer och kontaktar dem, han som kommer är ganska kraftigt byggd, går klädd i ringbrynja och bär ett spjut i ena handen. Han har svart hår och mörka ögon, hans ansiktsdrag är ganska stela, han ser inte glad, ledsen, arg eller sur ut, bara normal.
Han säger något i stil med:
”Ni är beordrade att följa mig, på godsherren Ehlas Dac av Demor’s order”
Efter den vänliga presentationen, så får vi hoppas på att rollpersonerna följer honom, annars så får du som spelledare antingen slänga in godsherren någonstans (med undantag för avträden och nere i brunnar) eller tvinga dem att följa med, med hjälp utav vaktens spjut och kvicka reflexer.
Vaktens attribut finns i kapitlet om SLPs.
Nu till varför han valde just dem, jo, de var utbölingar, imbecilla idioter som inte visste in eller ut, kort sagt, de var inte ifrån byn. Han vill att de ska ta reda på varför folk har försvunnit, han ger dem allas namn, utseende och vart de bodde.
Markera ut på spelarnas karta vart de alla bodde (alla utom Grim), så att de kan undersöka och ta reda på, varför folk har försvunnit.
Äventyrets slut
Då rollpersonerna har kollat in alla hus och så, så är det meningen att de ska fatta att de ska till någonstans där de har grävt mycket vid. Frågar de runt så får de inga svar, ingen vet varför någon i all världen skulle vilja gräva nu, förutom de som får betalt för det. Går de till kyrkogården så kommer de att få veta att ingen begravts på snart två veckor och Fader Vikrat kan konstatera att han inte sett någon som sprungit runt med spadar, sedan de senast grävde ned den döde mannen, för två veckor sedan.
Nu får säkert rollpersonerna hjärnsläpp och vet inte vad de skall göra, låt dem då få se hur stadsvakts kaptenen har lera på sina kängor. Angriper de honom kommer han att låta dem böta, mycket, eller om det är grova brott – piskrapp.
Om de smyger efter honom eller så på kvällen då han ska hem ser de att han går i riktning mot kyrkogården, men vad de inte vet är att han bor i närheten av den. Kanske så fortsätter de följa honom eller så går de därifrån, om de följer märker de att han går in i ett hus, närliggande till kyrkogården. Följer de inte honom, kan de ju fantisera om vad han gör just nu.
Om de genomsöker hans hus då han inte är hemma kommer de, kanske, att märka att under mattan finns det en lucka som går ned till en jordig gång där fotspår finns överallt. Spadar står lutade mot väggarna och alla gravar som de går under verkar urgrävda, bara kistorna finns kvar. Nu kan de antagligen tro att han är en mästerlig nekromantiker, men det är han inte, bara hantlangare till en.
Söker de igenom den sista kistan som inte är öppnad, så ser de att det är Sara den Behagfulla som ligger där.
Om de skulle försöka gräva upp någon grav så kommer de att ramla igenom jorden, samma om de väger över 150 eller väger över 90 och hoppar på jorden ovanför en av gravarna.
Nu kan de välja att stoppa Grim eller bara låta honom passera och leta reda på nekromantikern, de kommer inte att hitta nekromantikern i staden, för det är ett helt annat äventyr.
Tar de och anmäler Grim för godsherren och kommer med bevis och anvisningar, så kan godsherren antagligen använda avrättningsmetoden ’pålning’ eller varför inte piskning till döds.
--------------------------------------------------------
Fråga: Vad tycks?? Är det bra, dåligt eller ens värt knapparna jag använde för att skriva det med?