Inte riktigt nöjd med deras regler...
Det jag är ute efter är ett sätt att skippa levelsystemet totalt och ändå se till att KP, stridskapacitet o dyl, ökar som yrkena säger. Dvs en krigare ska få fler stridskapacitetspoäng än en trollkarl, och en trollkarl ska få en massa Spiritus i motsats till krigaren. Vet inte om ni förstår... Vet inte om det går att lösa på ett bra sätt...
Det enda jag har svårt att använda i DoD regler är just levelsystemet. Mankan ju för sjutton inte ens träna i systemet vad jag sett. Kan ju missat något... Har svårt för att RP:na inte kan bli bättre under en pågående kampanj på ett vettigt och trovärdigt sätt. Jag menar kör man ett äventyr som pågår under säg ett år med en massa händelser och äventyr i ett. RP:na går upp två "levlar", men har ingen längre vila under hela tiden. Det finns då två sätt att lösa det då efter vad jag kan komma på.
1. RP:na får vänta tills efter äventyren och då vila upp sig och *poff* harr de blivit mycket bättre på en massa saker och lärt sig nya färdigheter. Känns inte så lockande...
2. RP:na får gå upp en "level" mitt under pågående äventyr.
-"Oj nu behärskar jag mina vapen mycket bättre! Tänk vad en god natts sömn kan göra! Och klättra och jaga har jag blivit bättre på också. Ah... Jag känner att jag nog vet hur jag ska ta smällar på bästa sätt nu också. Det här sovstället bara måste jag komma ihåg nästa gång vi reser förbi här."
Känns inte heller så fruktansvärt lockande...
Detta är något som bekymrar mig mycket. Visst skulle man kunna köra med erfarenhetspoäng, men poängen med restriktioner, stridskapacitetspoängsökningar, Spiritusökningar, Kroppspoängsökningar osv brister då... INgen som har någon bra lösning förutom det som står på Riotminds sida. Tycker inte att den hjälper det minsta mot mitt problem...
//Hawkmoon som är lite smått olycklig...