Nekromanti Bra app för kartritande på surfplatta?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vet att det finns flertalet bra appar för konstnärligt illustrerande, men hur är det med kartritning? Jag vill kunna rita svarta, mjuka linjer i olika tjocklek, zooma in och ut och ha ett lager med hexar eller rutor i bakgrunden som jag kan dölja delar av (för att inte ha rutnät i grottväggar, tex). Vilka appar uppfyller det? Det gör ju ingenting om det går att göra massa mer grejer, men det är inget jag kräver.

Arfert

Facit
Vilken platta har du? Finns många bra vektorgrafiksprogram till iPad, men har sämre koll på utbudet för android. Windows 8-plattor är ju som vilken dator som helst, på gott och ont

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har en ipad 2. Är väl egentligen sugen på att köpa någon slags Android-platta, men vi kan nog med säkerhet säga att jag är för snål för att göra det i närmsta taget :)

Arfert

Facit
Bra program att rita kartor med (iPad): iDraw, inkpad, Vector Draw, Pixelmator, SketchBook, Adobe Line, Adobe Sketch, Adobe Draw, Art Rage, Concepts, Ink. Bara för att nämna några. För olika stilar att rita i. Jag har både en iPad Air och tre androidplattor, Fujitsu, Nexus 7 och LG 8,3. (Sen har jag en Asua windows-platta.) Har bara hittat ett fåtal bra ritprogram till android. Där är utbudet till iPad extremt överlägset.

Max Raven

T12-kultist
Papyrus till Android är rätt ok, om man har tryckkänslig platta (som en Note).

Min erfarenhet är ganska begränsad dock, ärligt talat.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Vilken android-app rekommenderar du då? Om kravspecen är som i startinlägget alltså.
Owlbearpig said:
Öh asså den här frågan var riktad till Arfert och skrevs antagligen samtidigt som Max Ravens inlägg.
Arfert said:
Jag har för mig att SketchBook finns till Android. Och nåt till. Men det mesta annat är skräp, inte riktade till annat än rena amatörer.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Arfert: kan man få rutnor/hexar enkelt i alla dem? Jag har varit rätt sugen på att testa Art Rage för annat illustrerande, men inte velat skaffa den om jag inte kan använda den för kartor också.
Arfert said:
ArtRage finns för vanliga datorer också.
http://www.artrage.com

Och tydligen för android också, vilket jag missat.
http://www.artrage.com/artrage-android-supported-stylus-features/

jag brukar ladda in tomma hexagon-bilder och sedan rita resten i lager. Jag använder en tryckkänslig stylus till ipaden.