Nekromanti Bra CoC/ToC-oneshots med fokus på mysterielösande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Som trådtiteln antyder skulle jag vilja titta på några bra oneshot-scenarier till antingen Call of Cthulhu eller Trail of Cthulhu (eller något annat Cthulhu för den delen), mer specifikt sådana som fokuserar på att finna och tolka ledtrådar snarare än att kasta dynamit mot Cthulhu eller tommygun-beskjuta kultister.

Tanken är att göra ett försök att konvertera och kanske spela dem med Kutulu som regelsystem. Kutulu är ju tänkt att vara "lovecraft plus agatha christie" snarare än pulpigt, därav önskat fokus.

Jag vet också redan om flera bautakampanjer som jag antingen spelat själv (Tatters) eller hört av andra ska vara bra (Masks, Orient express, etc). Så såna behöver jag inga tips på.

Men jag tänker mig att forumet är fullt av folk som spelat Cthulhugrejer hur länge som helst och som kan hjälpa mig här...

kloptok

Pensionerad astrolog
Så kallade puristscenarion till ToC är att rekommendera i detta fall. Du kanske redan har koll på dem, men specifikt kommer jag att tänka på Graham Walmsleys serie The Final Revelation. Har själv spelat ett av de som ingår –The Dying of St Margarets – och läst igenom de andra. Mer lågmält fokus och inga shootouts i slutet utan snarare mörka insikter på temat kosmisk fasa.

RasmusL

Champion
The Sanatorium är detektivarbete och sandbox där spelarna måste pussla ihop ett skeende och hitta en mördare. Slutfighten ogillar jag men den är lätt att ändra!

krank

kloptok;n221298 said:
Så kallade puristscenarion till ToC är att rekommendera i detta fall. Du kanske redan har koll på dem, men specifikt kommer jag att tänka på Graham Walmsleys serie The Final Revelation. Har själv spelat ett av de som ingår –The Dying of St Margarets – och läst igenom de andra. Mer lågmält fokus och inga shootouts i slutet utan snarare mörka insikter på temat kosmisk fasa.
Nice! Jag hittade andra referenser till dem också, men med din rekommendation vågar jag nog skriva upp dem på inköpslistan.

(De verkar inte finnas på Pelgranes sida? Men jag hittade dem på Drivethrurpg iaf. Märkligt av Pelgrane att ha kvar "Buy"-länkarna på deras blogg/hemsidas produktsidor men ta bort äventyren från sidan länkarna pekar till...)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag nämner alltid The Dying of St Margarets och Edge of Darkness (det är med i grundboken till 6 ed, finns också konverterat till TOC), som är korta och har skön känsla.

I San Fransico-modulen - som som helhet är rätt kass - finns två ganska korta äventyr som jag både spelat och spellett med stort nöje. Det ena äventyret handlar om
Färg från yttre rymden som tagit sig till jorden genom en ockult stjärnkikare, och som spelarna måste lura tillbaka. Mycket ond bråd död och linser. Sådana av glas, alltså.
och det andra
om ett hemsökt hus, där det visar sig att "spöket" är en helt vanlig luffare
vilket jag personligen tycker än ett grepp som borde används lite oftare.

McKatla

Utan titel
Hej,
Vill instämma i att rekommendra The final Revelation - det är mycket spelbara äventyr, med en god om än mörk stämning.

Dunderklumpen

Veteran
Vissa äventyr till operation fallen reich kanske också kan klassa in? Finns en del på fallens webbsida.

När är Kutulu tänkt att nå butikshyllorna och de längtande massorna egentligen?

krank

Dunderklumpen;n221427 said:
När är Kutulu tänkt att nå butikshyllorna och de längtande massorna egentligen?
Tanken är att hinna provtrycka och så i hyfsad tid innan Gothcon, och där blir nog också första tillfället för försäljning. Det är lite osäkert exakt vilket bord det blir vid, eftersom spelet ges ut under Spindelkungen/Fria Ligans flagg men jag tidigare samarbetat kring Gothconförsäljning med Krille, som numera står med Helmgast... Men om man tittar runt litegrann där på Gothcon bör man hitta boken.

Lite innan Gothcon tänker jag maila ut till SF-bokhandeln och de andra om det kommande släppet och hoppas att de nappar. Om de gör det bör det komma ut till faktiska hyllor iaf innan sommaren tänker jag mig.

Vill man inte vänta på fysiska butiker misstänker jag att spelet hamnar i Fria Ligans webshop under eller i anslutning till Gothcon.

Den digitala PDF-versionen kommer helt säkert att läggas upp på Urverk Speldesigns hemsida under eller i anslutning till Gothcon. Det kommer också att ges tillfälle att tjuvkika lite innan, då jag planerar att be folk här om "layoutkorr" innan provtryck.

Dunderklumpen

Veteran
Låter sammantaget väldigt bra! Kan bli ett lämpligt inköp alltså.

Allt som kommer ut till/i närheten av(/inte alls i närheten av, men nästan) Gothcon hamnar under "Gothcon-budget" i min superinvecklade metod för hushållsekonomi - och den budgeten är nära nog outtömlig. I vart fall i teorin. ;-)

Nåväl. Sorry för lite OT!

krank

Okej, I have hit a snag: Tydligen har en av de spelare jag tänkt köra detta med redan lyssnat igenom hela Final Revelation-serien, så jag är fortfarande intresserad av tips. Jag som precis läst The Dying of Saint Margarets och konstaterat att det var bra...

RasmusL

Champion
Kolla in The Sanatorium då! Slutet-område mysterium med en hel del ledtrådspussel och en härligt oberäknelig fiende! Bygger dock på att RP är av den medmänskliga typen!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
RasmusL;n224153 said:
Kolla in The Sanatorium då! Slutet-område mysterium med en hel del ledtrådspussel och en härligt oberäknelig fiende! Bygger dock på att RP är av den medmänskliga typen!
Om det är Mansions of Madness äventyret så har jag bara bra saker att säga om det men också rekommendera att man bör nerfa hoten, annars så är det lätt att alla i grupper går en säker död till mötes.

Ett annat bra scenario är Tatterdemalion från Fatal Experiments. I korthet så blir spelarna inbjudna till en fest i en mansion, där hosten har... ehhh... kanske läst en viss pjäs ;)

RasmusL

Champion
Tony.Meijer;n224159 said:
Om det är Mansions of Madness äventyret så har jag bara bra saker att säga om det men också rekommendera att man bör nerfa hoten, annars så är det lätt att alla i grupper går en säker död till mötes.
Kanske det! Jag har inte riktigt funderat över det då jag nog ser det mer som en feature än en bugg när folk dör på (för spelarna) otippade sätt, men fair point ^_^

Tony.Meijer;n224159 said:
Ett annat bra scenario är Tatterdemalion från Fatal Experiments. I korthet så blir spelarna inbjudna till en fest i en mansion, där hosten har... ehhh... kanske läst en viss pjäs ;)
Spännande, blir sugen på att läsa!

krank

Just nu på min kolla-upplista:
  • Sisters of Sorrow (ToC)
  • In the shadows of death (från samlingen In the shadows till CoC)
  • The Sanatorium (från Mansions of Madness?)
  • The Murderer of Thomas Fell (ToC)
  • The Black Drop (ToC)
När det gäller Tatterdemalion; jag har inte läst det men de sammanfattningar jag hittar verkar... anta en högre grad av action/våldsamheter än jag riktigt är ute efter? Hur mycket pusselpysslande, ledtrådande, mysterielösande är det?

krank

Jag funderar på om äventyren i Arkham Detective Tales skulle kunna vara något. Någon som testat? De beskrivs åtminstone som ungefär rätt typ av grej i inledningen av boken; fokus på "unraveling the mystery"... Jag ska nog åtminstone skumma igenom dem.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n224161 said:
När det gäller Tatterdemalion; jag har inte läst det men de sammanfattningar jag hittar verkar... anta en högre grad av action/våldsamheter än jag riktigt är ute efter? Hur mycket pusselpysslande, ledtrådande, mysterielösande är det?
Alltså, det sker ju ett par mord i den, men ingen av de två grupper jag har spellet med det scenariot har våldat över huvud taget (de har dock sprungit en hel del). Slut-"striden" är en theatre-off där spelargruppen helst ska skådespela bättre än the big bad liksom.

Jag skulle säga att det är rätt mycket av ett atmosfär äventyr, men det är nog lite för rälsat för att kunna kallas ett mysterielösande äventyr nu när jag tänker efter.

kloptok

Pensionerad astrolog
The Sanatorium finns mycket riktigt med i Mansions of Madness.

Angående The Murderer of Thomas Fell minns jag det som lite mindre purist-betonat än The Final Revelation, och med en avslutning som är lite mer åt det pulpiga hållet. Kan minnas fel dock. I övrigt gillar jag det och har tänkt mig spelleda det någon gång för att testa ToC-systemet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n224162 said:
Jag funderar på om äventyren i Arkham Detective Tales skulle kunna vara något. Någon som testat? De beskrivs åtminstone som ungefär rätt typ av grej i inledningen av boken; fokus på "unraveling the mystery"... Jag ska nog åtminstone skumma igenom dem.
Jag spellede hela boken med min gamla grupp. Följande scenarios finns och mina tankar om dem:

The Kidnapping
Väldigt simpelt scenario men helt ok, det enda problemet är att jag är rätt säker på att en paragraf eller två saknades som beskrev en rätt viktig del av äventyret. Handlar inte så mycket om en kidnappning som om familjen kring det kidnappade barnet. Är inte speciellt mysterieorienterat i mitt tycke, mysteriet i sig är rätt uppenbar.

Return to Red Hook
Ett rätt bra äventyr, det är en uppföljning på Lovecraft historien "The Horror at Red Hook" och handlar om en försvunnen bror som är involverad med lite kulter. Lite förvirrat skriven och kräver sin spelledare men rätt mycket mysterie och mycket att utreda.

The Book
Två personer hittas mördade, på samma sätt och de verkar båda vara intresserade av böcker. Rätt cool setup och ett solidt genomförande imho.

The Wreck
Det sista äventyret och också en uppföljare på en Lovecraft novell ("The Shadow over Innsmouth"). Spelarna skickas till att utreda vad som hänt på skeppet "Star of Mauritius" med twisten att man får spela igenom besättningens sista tid.

Jag skulle nog rekommendera Return to Red Hook eller The Wreck Krank, om du kör på något av scenariona i boken, men alla är bra gjorda.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag sitter och kikar på att spelleda The Dance in the Blood i helgen. Tycker att det verkar mycket lovande – mysterielösande med inslag av body horror, helt utan strid. Verkar lyckas rätt väl med att fånga den lovecraftska känslan och idén är ändå hyfsat originell.