Nekromanti Bra/Dålig spelare?

ElakaTiraken

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
9
Location
Framför Datorn
Vad ska man göra om 2 av 7spelare får riktikt usla stats och bakrundslag medan dom andra får ca 15i alla stats bra slag m.m en av spelare vägrar tillochmed att komma och vägrar göra en ny karatär. Vad göra /images/icons/hairy.gif
 

ElakaTiraken

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
9
Location
Framför Datorn
Glömde en sak spelarn som inte kommer kommer inte bara för hans karatär kan inte göra något bättre en andra... Jag behöver hjläp med superspelarpersoner + deras spelare gillar att ge dom lite allt möljigt också tyvärr...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Om en spelare inte vill vara med av den anledningen skulle jag vara glad om han vägrade att komma. Men om du nu verkligen vill ha med honom så låt han göra en ny karaktär.

Angående superspelarpersonerna så finns det ingen enkel lösning att få dom att sluta. Den enklaste jag kan komma på är väl att anpassa motståndet så att dom får något att dom ändå får något att tugga i. Men en bättre, fast aningen elakare, lösning är att studera deras karaktärer noga och hitta deras nackdelar (superkaraktärer är ju ofta specialiserade på ett fåtal saker), t.ex. om ingen av dom har:
Låsdyrkning : Till låsta dörrar och kistor
Ockultism: För att veta monstrets svagheter
En speciell skrift: Så att dom kan läsa sej till viktig information
Etikett: För att hanskas med adelsmän och kungligheter utan att göra dem till ovänner.
Mekanik: För att kunna laga portens öppningsmekanism.
Kort och gott, färdigheter som en stridsvagn inte väljer i första taget.

Men vad menar du med "+ deras spelare gillar att ge dom lite allt möljigt också tyvärr..."?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Bra/Dåliga spelare?

Anpassa förbättringsslagen. För övrigt bör du skriva mer tydligt, så att man förstår vad du menar.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Grundegenskaper

Låt alla spelarna köpa grundegenskaper till sina RP med en klumpsumma poäng i stället (100-130 poäng, beroende på hur tuffa du vill ha dem). Vill du jämna ut det ytterligare låt alla lyckas lika bra på sina framgångsslag (automatiskt 2 eller 3 lyckade).

/Henrik
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Grundegenskaper

Jag gör såhär: Alla får 140 enheter oavsett framgång. Framgångsrik blir 100 yrkesenheter och 40 valfria. Lyckad 70+70, och misslyckad 40+100. Det leder till att en framgångsrik krigare är bra på svärd, sköld och sånt, men en misslyckad kanske kan berättarkost(vitsar) spel & dobbel samt förföra.

Sen kör jag även med många förbättringsslag (minst tre/möte).
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Re: Grundegenskaper

Jag gör såhär: Alla får 140 enheter oavsett framgång. Framgångsrik blir 100 yrkesenheter och 40 valfria. Lyckad 70+70, och misslyckad 40+100. Det leder till att en framgångsrik krigare är bra på svärd, sköld och sånt, men en misslyckad kanske kan berättarkost(vitsar) spel & dobbel samt förföra

Alltså, jag måste ha missat något. Får en misslyckad karaktär 40 yrkes och 100 valfria? Varför inte bara köpa vapenfärdigheter (om man nu vill ha det) för de valfria om man är krigare? Eller ta det ett steg längre och göra ett yrke man ändå inte vill bli... /images/icons/grin.gif
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Grundegenskaper

Det är min egen regel. Frivilliga enheter får enligt denna regel INTE läggas på yrkesfärdighter!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Grundegenskaper

det där lät som en inte-alls-så-tokig ide.

kanske ska implementera nått liknande i Enigma.

så snart jag är klar med stridssystemet.. /images/icons/crazy.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Låta alla slå Ob-slag?

Nej, det är inget kul när rollpersonerna har ett snitt på 20 på värdena...

Men att antingen köpa värdena eller slå om ettor ökar ju värdena en del...
 

ElakaTiraken

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
9
Location
Framför Datorn
Jag vet att jag stavar dålig men iallafall så utrustar spelarna sina karaktärer med typ plåt storsvärd örter m.m tex.
En spelare var dum nog att anfalla en mäktig fiende hade massa Trauma, då kommer alvkrigarn eller vad han var med en ört helar Ob4t6 trauma grrrrr säger jag bara tack för hjälpen. OBS jag har försökt med det med poäng på stats förut dom gillade väll inte bara för dom blev lika? och om man har 140poäng på stats gör man som enheter då? 10-15 2enheter?
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Ett alternativ kan vara att DU som sl gör alla spelarkaraktärer från början. Självklart kan man driva detta till sin spets och totalt utesluta spelarna från själva skapandet - för övrigt inte en så bra idé, eller så frågar man efter vad som önskas och vad som under inte några omständigheter får förekomma och rättar sig efter detta (efter eget omdöme självklart).

Fördelen med detta är att du (som SL) får möjlighet att göra “normala” karaktärer som har gjort något annat är dopat sig och slagits med svärd de senaste 50 åren - innan de beslutat sig för att äventyra. Plus att du får möjlighet att “gömma” färdigheter som du vet att RP:na kommer att behöva senare i kampanjen ibland de andra färdigheterna som du köpt in till RP:ns karaktär.

De färdigheter som en nyskapad karaktär har säger lika mycket om RP:ns person som en bakgrundshistoria.
Ungefär så här KAN MAN gå tillväga...

1. Kampanj klar - vet på ett ungefär vad RP:na behöver vara

2. Första snack - ok du vill inte spela kvinnlig prostituerad

3. Tänka, tänka - kollar hur gruppen ser ut utifrån spelarnas önskemål, kanske ser möjligheter till små roliga intriger eller egenheter som kan användas till rollspelsbränsle för spelarna.

4. Gör om gruppen - efter vad SL har för planer och kampanjen

5. Kolla om det verkar passa för spelarna - börjar tillsammans med spelaren att utveckla och detaljera RP:ns bakgrund OM spelaren tycker det inte funkar börja om vid punkt 1

6. Någon dag eller vecka senare kan du börja Kampanjen - spelarna har i god tid fått sina RP:s och tid att bekantat sig med dem, eventuellt har ni kört små introgrejjer med subgrupper i gruppen

Förlag när det gäller för dig som SL att köpa in grundegenskaper är ett snittvärde på 13 per GE att fritt fördela och modifiera efter RP:ns bakgrund och ålder. All utrustning köper du in efter vad DU tycker är rimligt och så vidare.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ta't lugnt! Det var ju bara en mening som kunde tolkas lite olika.

Hur som helst, det låter som att du är lite för snäll med dina spelare. Helande örter och sånt är mycket svårt att få tag på, särskilt om man inte har en mycket mäktig kontakt som skulle kunna ha tillgång till sådant. Var helt enkelt snål med sådanna saker, samt med magiska föremål och dylikt. Helande örter ska ju även vara snordyra, hudratals silverdaler per dos, eller kanske ett helt x-val för en dos om det är startutrustning.

Och en sak till... det är i princip omöjligt att alltid få framgångsrika karriärer, attributsnitt på 14, maximalt antal enheter till stridsvana/besvärjelser, skyhöga startkapital, bakgrundsslag som blixtrande reflexer, råstark, självlärd/lättlärd, extraordinärt stark/smidig/tålig, ambidextriös o.s.v. i all oändlighet ungefär. Nu vet jag ju inte om dina spelares karaktärer passar in under denna beskrivning, men om de gör det så kan du ju börja fundera på om de fuskar när de gör sina karaktärer. Om det är så borde du alltid vara närvarande när de gör sina karaktärer och se till att de inte fuskar.

Om man köper sina attribut med samma kostnader som för färdigheter så bör man antingen inte ha samma kostnadsnivåer eller så mycket som 140 enheter. För annars får man ett attributsnitt på 12-13, vilket är för mycket.
 

parasite

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
51
Låt dom lira endå

Enkelt, låt dom lira på sina "dåliga" karaktärer. en karaktär med dåliga stats behöver inte vara dålig i spelet. Det är spelaren som gör karaktären inte statsen!

Har upptäckt rollpersoner med dåliga stats blir mycket mer uppfiningsrika. Senast i förgår lyckades den äckliga luffaren, rädda dom klupiga riddarna. Den äckliga luffaren var sämre på allt än va riddarna va. Men luffarens spelare tänkte istället för att lita på sin karaktärs på stats och färdigheter.

Fast riktigt extremt dåliga värden 3-4 kan ju sl ta bort, om han är snäll. Har börjat på att bli grymmare mot mina spelare nu, och låter dom aldrig slå om nåt. Det ger mer känsla om dom inte har nån makt över hur karaktären blir. För ingen av oss fick ju välja hur mycket Styrka, Personlighet och tålighet vi skulle ha innan vi föddes.
 

RaidenHamar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
10
Location
Kalmar
Jag skulle strunta i dem som inte ville spela med sina dåliga karaktärer. De är säkerligen inga bra rollspelare ialla fall.
 

RaidenHamar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
10
Location
Kalmar
Re: Grundegenskaper

Jag kanske har missat något men om spelaren vill bli tex. Vapenmästare, kan han ju bara använda de valfria enheterna till Vapenmästarens färdigheter. eller?
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Spelare skall inte utrusta sina karaktärer med vad som helst, utan spelledarens tillåtelse.. Helande örter och salvor är ngt väldigt ovanligt när vi spelar, och det är enbart om det är ngn med rätt bakgrund som vi kanske har med oss ngn smärtlindrande ört... Det är du som spelledare som skall säga att dessa örterna är extremt svåra att få tag i, och är inget du lyckats komma över hittills.. iaf. inte mer än 1 dos..

sen med rustningar och sånt.. kör ni med utmattning och räknar med vikten på plåtrustningar och storsvärd? Det är sällan en karaktär klarar slåss ngn längre tid i plåtrustning då det oftast ger dubbel utmattning per runda (om inte karaktären har den fysiska fördelen "packåsna" och en god grundstyrka förståss, men detta händer sällan, och ännu mer sällan just en riddare (som nästan är de enda som kanske skulle ta på sig en full plåtrustning)).

Du får kolla dina spelares karaktärers utrsutning och fråga hur de har fått tag i grejerna (en vanlig milis springer ytterst sällan runt i full helrusning) och stryka saker de inte har ngn vettig anledning till att införskaffa sig.

Om inget annat funkar, finns det rånare, ficktjuvar, inbrottstjuvar och skumma affärsmän som alla kan användas av spelledaren för att ta ner spelarna och dess karaktärer till jorden igen.. =)

/Henning
 

ElakaTiraken

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
9
Location
Framför Datorn
Det värkar lite skumt tycker jag men det med enheter och sånt ska jag införa. Annars så kan dom spela själva, jag har varit för snäll mot dom. Tack killar och tjejer? /images/icons/kiss.gif
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det värkar lite skumt tycker jag

<hr></blockquote>


det var det värsta - skumt minsan./images/icons/baby.gif

Jag försökte bara visa hur jag och de jag spelar med brukat göra. Kortfattat så gör den som är SL alla spelares karaktärer, svårare än så är var det inte ...
 
Top