Nekromanti Bra/dåligt med bakgrundstabeller

Hartland

Warrior
Ceram skrev nedan nått kort om att han gjort om fler talet bakgrundstabeller. Detta fick mig att tänka. Det är vanligt sena nätter... Det är då jag tänker aldrig annars. :gremwink:

Hur många möjliga slag på bakgrundstabellerna är egentligen "roliga"? Och hur ofta brukar ni låte spelare slå om?

Jag tycker att få slag är egentligen roliga eller intresanta. Det finns en del men många käns inte alltid karaktärs drivande.
Vad det gäller att slå om så gör jag det ofta. Det ska passa karaktären. "Händelse... skägg... men jag ränker mig ju han som renrakad... *slå om*" osv...
Dessutom så slår jag ofta om negativa resultat. "Rånad... humm nja slå om. "
Kontakter... åhåhå... Har ännu inte använt nya fyrsidiga men ett slag, sen är det friviligt om man får slå om eller inte när man hamnar här...
Ägodelar: Vapen kul ibland. Om man är krigare. Husdjur? Get real. :gremwink:
de olika egenskaperna: Här finns det några som är roliga andra är mest tråkiga. Typ resultat som: "Musikalisk" eller "Friskt Blod" brukar oftast få slås om. de flesta övernaturliga är dock ganska kul utom typ denna: Bibliotek...

tja... Det var allt jag orkar klaga på... Nån som har något mer konstruktivt att säga? Lösningar? Andra alternativa tabeller? Bra anlednigar till varför min ren rakade karaktär ska ha skägg? Andra komentarer? Kör hårt(men sväng mjukt)

/Hartland - tärnings liberalist =p

zokie

Veteran
i min grupp slår vi om slag som SL tycker är/blir dryga...
vi kör mest att man inte ska få bestämma hur ens karaktär utvecklas under skapandet...

DAKRilla

Hero
Uselt

All form av slump vid rollpersonsskapandet suger. Åtminstone så länge spelaren i fråga vet vad han vill. Men när det gäller bakgrunden, som faktiskt till stor del definierar rollpersonen, så är det rent katastrofalt jättesämst. När jag tidigare har skapat rollpersoner har jag fuskat absurt mycket med omslag och liknande för att få åtminstone acceptabla resultat, men nu på sista tiden har vi börjat tala om att införa någon form av poängsystem för att köpa specifika bakgrundsresultat, eller påhittade, eller från andra spel, o.s.v. Det tror jag kan vara en vettig lösning på problemet.

AnVili

Warrior
I våran spel grupp har vi gjort en ny bakrunds tabell utan Kontakter det är det tråkigaste. :gremtongue:

<center>//. Den korta misslan .\\</center>

lijat

Swordsman
Re: Uselt

om slump suger beror på om spelaren vet vad han/hon vill med karaktären eller inte för om man inte har bestämt något alls och slår slumpmäsigt för allt dvs hittar på tabeler där man slår ras yrke och dylikt yrke måste dock väljas med hänsyn till förutsättningar. detta system kan skapa ricktigt intresanta rollpersoner en av dom rollpersoner jag är mest nöjd med är skapad på detta sätt fördelen är att man får värden först och får annpassa bakrundshisorian därefter. om man däremot vet vad man vill skapa för typ av karaktär så är slumpen inte alltid bra men då kan man slå om tills man får resultat man gillar alternativt välja fritt men ett poengsystem är inte bra då det medför alla ska ha lika vilkormentalik men har man ansvarstagande spelare kan man låta dom välja under spelledarens övereende.

ursäckta för styckeindelning :gremgrin: stavning och interpunktion hoppas det är läsligt :gremsmile:

Ceram

Hero
bra med bakgrundstabeller [mycket av mitt dravel.]

Jag gillar slumpmässig karraktärskapande även om vi ofta måste slå om tre slag av sju när vi skapar en karraktär.

Jag tycker dock att det finns för få resultat och har som hartland skrev utvidgat några tabeller.

Familje tabellen var opassande i många fall i grundboken och för länge sedan uppdaterade jag den. Resultatet finns på Åke Wombats sida

Börd tabellerna vär ganska obalanserade tyckte jag därför manipulerade jag civiliserad medans primitiv fick var som den är eftersom jag sällan använt den.

Föremål var genom tråkig så jag manipulerade den. Den är dock fortfarande tråkig men inte lika som innan.

Förmögen och egendom ser jag ingen andledning att manipulera utom i de olika fallen.

Kontakter tvärt om vad någon hävdade i ett annat inlägg viktigt och ger mycket för spellledaren och även spelaren. Jag har dock minskat ned platsen för kontakter på huvudtabellen och hädar att alla har Ob1T6-1 kontakter. Jag har gjort en ny tabell med 200 resultat som slås med en t200. Den finns på zadriths domän

Det fysiska- och mentala egenskaptabellerna har jag tröttnat på men inte orkat manipulera.

Övernaturliga egenskaper tycker jag är tråkiga och jag har uppdaterat tabellen men den innehåller bara 60 resultat än så länge. Om någon har 40 st övernaturliga egenskaper över så dela gärna med dig :gremsmile:

Händelser har jag uppdaterat till 120 resultat vara vissa är mer ångestladdade och svårspelade än de som fanns tidigare. Den ligger dock inte ute på internet. Om någon är intresserad kan jag bifoga den.

Nackdelar har jag dock inte orkat röra. Delvis eftersom mina spelare inte vill ha dessa särskillt ofta.

Hartland

Warrior
Re: bra med bakgrundstabeller [mycket av mitt dravel.]

Familje tabellen var opassande i många fall i grundboken och för länge sedan uppdaterade jag den. Resultatet finns på Åke Wombats sida
helt klart intresanta ändringar och tilläg.

Jag har gjort en ny tabell med 200 resultat som slås med en t200. Den finns på zadriths domän
Först och främst: Hur slår man en t200? I övrigt så tror jag regeln "ju fler desto bättre" gäller här :gremgrin:

Händelser har jag uppdaterat till 120 resultat vara vissa är mer ångestladdade och svårspelade än de som fanns tidigare. Den ligger dock inte ute på internet. Om någon är intresserad kan jag bifoga den.
Jo intresse finns. Om inte annat så bara för att se vad man har för alternativ. :gremwink:

Beröm ska du ha också för att du orkar göra såna här saker. Bra blev det också.

Börd tabellerna vär ganska obalanserade tyckte jag därför manipulerade jag civiliserad [...]
Vad tyckte du var obalanserat? Förhålandena mellan hög - lågadel? Det ska ju finnas mer lågadel... Om du menar hur mantt fårr titteln så förklara gärna mer.

Föremål var genom tråkig så jag manipulerade den. Den är dock fortfarande tråkig men inte lika som innan.
Jo Ganska tråkig är den... inget av resultaten kan passa in på alla. eller kanske ett eller två.
Vad för typ av saker la du till?
Kom på en ganska bra ide man kunde lägga till på den! Att man helt enkelt ger spelaren ett extra utrustnings val. Typ(strunta i siffrorna jag komer på allting allt eftersom jag skriver):
67-71 Rollpersonen får ett extra gratis A val ur utrustnings tabellerna
72-76 Rollpersonen får ett extra gratis B val ur utrustnings tabellerna
osv...
Kan det vara nåt tror ni?

Det fysiska- och mentala egenskaptabellerna har jag tröttnat på men inte orkat manipulera
En del av dom kan vara roliga. Men det är för få! De flesta Me och Fe är ju bara + i stats....

Övernaturliga egenskaper tycker jag är tråkiga och jag har uppdaterat tabellen men den innehåller bara 60 resultat än så länge. Om någon har 40 st övernaturliga egenskaper över så dela gärna med dig
Jag tycker en del av dom är ganska bra... typ utvald, varsel, helig och lite sånt. Om man kunde få ett exempel på vad du letar efter för övernaturliga egenskaper så kanske man kan hjälpa till...

Nackdelar har jag dock inte orkat röra. Delvis eftersom mina spelare inte vill ha dessa särskillt ofta.
Hum. Ok synd. Jag tror du kunde gjort under där om du bara ville. Jag tycker nackdelar kan vara roliga och ibland bra så länge som det inte är något invalidiserande . Nackdel ok, men några behöver minskas i storlek.

/Hartland - trode nästan hans tråd var helt förbi sedd... :gremtongue:

lijat

Swordsman
Re: bra med bakgrundstabeller [mycket av mitt drav

det vore trevligt om du kunde bifoga dom tabeller som inte finns på internett då du har rätt i att alla resultaten på orginaltabellerna inte är roliga

Lycan

Hero
Inte alltid uselt...

Jag brukar ha en ganska glasklar uppfattning om vad för sorts rollperson jag vill spela. Det är inte samma sak som att ha varje månad och varje detalj i sin rollpersons liv kartlagt.

Jag väljer att se bakgrundstabellerna som en inspirationskälla, man kan slå några slag på skiten och se om det dyker upp något intressant, något man inte själv tänkt på.

Alla källor till inspiration skall respekteras.

- Lycan

Ilion

Veteran

Först och främst: Hur slår man en t200? I övrigt så tror jag regeln "ju fler desto bättre" gäller här
Du tar två T20 istället för T10. Du räknar 20 som 0. Så det är inte så svårt.

DAKRilla

Hero
Re: Inte alltid uselt...

"Alla källor till inspiration skall respekteras."

Absolut. Men är just slumpen till någon direkt nytta? Kan man inte lika gärna skumma genom listorna och på det viset finna intressanta och överraskande resultat till sin rollperson eller hans bakgrund? Jag tycker man kan göra det, även i andra supplement än Eons, förslagsvis i någon av de massiva samlingar egenskaper och förmågor som finns till GURPS.

Men visst; att slå i tabeller för att få förslag är det ju knappast något fel på, men det var ju inte heller det jag angrep. Det som är uselt enligt mig är snarare grundreglerna som säger att resultatet man slår i bakgrundstabellerna direkt manifesteras. De flesta spelledare och spelare verkar ju ha insett att något sådant inte riktigt fungerar, och därför tillåter de omslag eller val av resultat.

Ang dina tabeller (ANT)

Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp alla på Åkes sida (om han samtycker förstås)? Jag kunde inte hitta din kontaktertabell på Zadriths domän förresten, så du får gärna direktlänka till den.

Mvh Victor Palm

Arvid

Warrior
Alternativ

Jag har funderingar på att använda Gränsvärldars (finns på www.foxtail.nu) bakgrundstabeller till Eon. Där har man ett visst antal poäng som man väljer för- och nackdelar med, vilka lätt kan kompletters med vissa delar av Västmarks egenskaper och Eons bakgrundsslag (eller vad som helst för den delen). Jag har kommit fram till att det är bra mycket roligare att välja på det viset, samtidigt som "bakgrundsförmågorna" känns kunna komma till mycket större använding och ger dessutom en större valfrihet och kontroll till spelaren (funderar även att göra ett poängsystem till attributen).

Ceram

Hero
Om ett framtida inlägg

När jag väl flyttat över min eon map från min gamla dator till denna nya så skapar jag ett inlägg med händelsetabellen bifogad. Då kan jag ju passa på att få lite hjälp att utvidga den frå T120 till T200 :gremsmile:

Ceram

Hero
svar och sådant...

Jo intresse finns. Om inte annat så bara för att se vad man har för alternativ.

Beröm ska du ha också för att du orkar göra såna här saker. Bra blev det också.
Tack tack. Som jag skrev strax här ovan kan jag lägga upp den i ett inlägg när jag flyttat den till nya datorn.

Vad tyckte du var obalanserat? Förhålandena mellan hög - lågadel? Det ska ju finnas mer lågadel... Om du menar hur mantt fårr titteln så förklara gärna mer.
Jag tyckte det var fel att alla fick en titel. Jag vill få adelsmän utan titel. Dessa borde vara i majoritet i alla länder med ettablerat adelssystem.

Jo Ganska tråkig är den... inget av resultaten kan passa in på alla. eller kanske ett eller två.
Vad för typ av saker la du till?
Kom på en ganska bra ide man kunde lägga till på den! Att man helt enkelt ger spelaren ett extra utrustnings val. Typ(strunta i siffrorna jag komer på allting allt eftersom jag skriver):
67-71 Rollpersonen får ett extra gratis A val ur utrustnings tabellerna
72-76 Rollpersonen får ett extra gratis B val ur utrustnings tabellerna
osv...
Kan det vara nåt tror ni?
Det kan vara något.
Jag lade till allt möjligt som fanns i utrustningslistan...

Jag tycker en del av dom är ganska bra... typ utvald, varsel, helig och lite sånt. Om man kunde få ett exempel på vad du letar efter för övernaturliga egenskaper så kanske man kan hjälpa till...
Jag ville ha flera resultat som faktiskt är övernaturliga och inte så reglmässiga.

Malkavvaklam

Veteran

Jag skulle gärna ser mer av dina uppdateringar...
För jag (och min SL) tillhör nämligen den skara som ofta finner att bakgrundstabbellerna är tillkortakommande, och ger föga förnöjsamt resultat och slår om.
Jag vet att han (min SL) skulle bli mycket tacksam om han fick ta del av sådan uppdatering... då den gynnar faktiskt både spelarna o SL :gremlaugh:

Synd att du inte har uppdaterat Nackdelarna :gremfrown:
För trots att jag är spelare, så ser jag denna del som ett kompliment till att färga karaktären o ge den mera liv... ingen är ju perfekt :gremtongue:

Till sist:
Måste berömma dig, för din insats av detta supplement :gremlaugh: