Nekromanti Bra dungeon för första-gångs-DM?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det börjar bli dags att dra ihop en OSR-dag i Umeå igen. Den här gången funderar jag på att spelleda en dungeon. Jag har aldrig gjort det förut, så alla tips är välkomna.

Finns det någon färdig dungeon som någon kan rekommendera? Den bör helst kunna spelas igenom på 3-4h med 4-5 spelare.

Eksem

Champion
Har jag nämnt Tower of the Stargazer ungefär tusen gånger? Antagligen. Antagligen har jag nämnt House of Rogat Demazien ett par gånger också. I'll stand by it.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Eksem said:
Har jag nämnt Tower of the Stargazer ungefär tusen gånger? Antagligen. Antagligen har jag nämnt House of Rogat Demazien ett par gånger också. I'll stand by it.
Jag hade fått för mig att de var mer omfattande. Kan man köra igenom dem på ett 4h-pass?

Eksem

Champion
Ja för fan. Man kör till tiden är slut, det som hände hände. House of Rogat Demazien körde vi nog på mindre än 3 timmar.

terje

xenomorf mystiker
Woho! Ja, det är klart vi vill ha en ny osr-dag! :gremlaugh:

Både Tower of the Star Gazer och Rogat Damazien är bra och korta. Du kan få låna Tower av mig om du vill men Mattias Murderhobo har spellett den och jag var med. Rogat har jag spellett så jag känner till en del av hemlisarna (fast minnet börjar vara en aning suddigt). Men det behöver kanske inte vara ett problem.

Annars finns det ju en hel del bra one-page dungeons (googla så finner du samlingar med dem).

Eksem

Champion
Hehe, ja, det kan bli lite knepigt att hitta något som är kort och bra, men som spelarna inte redan är bekanta med om den tänkta målgruppen är typ SåS-gänget+HEM+Debbie :gremsmile:

Eksem

Champion
Ett annat alternativ, som dock är lite mer omfångsrik men fortfarande antagligen möjlig att köra som oneshot, är Shadowbrook Manor.

God45

#PrayersForBahakan
Caves of Chaos Is A One-Page Dungeon: Länk

Den är rätt bra :gremsmile:

Eksem

Champion
Men den är ju nästan bara monster och nästan inget att pilla med :C Var är alla pooler, pulver och prylar?

God45

#PrayersForBahakan
Plocka fram en random tresure generator för skatter i rummen, lägg till lite fällor i några rum och improvisera lite bara :gremsmile:

Eksem

Champion
Det är nog inte ett råd jag skulle ge till en förstagångs-DM, om jag funderar på saken. Det KAN vara en bra idé, men om jag går på magkänslan tror jag att det är bättre att ha något mer stabilt att luta sig på.

EDIT: Det jag menar är att det är mycket enklare att improvisera och kasta fram saker som är roliga om man har en mental databas med saker man sett i andra moduler och sånt sedan tidigare; och har en känsla för ungefär hur det flowar i spel. Är man relativt ny till "genren" tror jag det är bättre att utgå från andras bra idéer, och fokusera på hur de fungerar i spel.

Tomatalven

Hero
Eksem said:
Men den är ju nästan bara monster och nästan inget att pilla med :C Var är alla pooler, pulver och prylar?
Pillgrejer i dungeons är det roliga ju!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eksem said:
Hehe, ja, det kan bli lite knepigt att hitta något som är kort och bra, men som spelarna inte redan är bekanta med om den tänkta målgruppen är typ SåS-gänget+HEM+Debbie :gremsmile:
Just jag har ju varit duktig och inte läst så mycket sånt där. Jag minns bara en grej från House of Rogat… faktiskt. Bara spellett egna grejer. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eksem said:
Ja för fan. Man kör till tiden är slut, det som hände hände. House of Rogat Demazien körde vi nog på mindre än 3 timmar.
Det här bör man inte glömma bort. Man måste inte hinna allt, det måste inte finnas ett "slut" (slutboss och sånt).