Nekromanti "Bra för nybörjare"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag funderar...

Alltså, en kritik jag hört ibland mot spel är att de inte är bra för nybörjare. Jag frågar mig om alla spel måste vara nybörjarspel. Måste alla rollspel förklara vad rollspel är? Måste alla introäventyr vara anpassade för den där tjejen eller killen som aldrig spellett något förut? Är rollspel som inte är lättillgängliga för tidigare ickerollspelare dåliga rollspel?

Jag vet inte. För mig är det lite som när folk påstår att alla filmer måste kunna ses av barn, typ. Eller att filmer som kräver någon form av förförståelse är dåliga just därför.

Vad tycker ni?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måste alla rollspel förklara vad rollspel är?
Nej, absolut inte. Det beror ju på vilka man främst riktar sig till.

Måste alla introäventyr vara anpassade för den där tjejen eller killen som aldrig spellett något förut?
Nej, om spelet är riktat till redan invigda så bör ju introäventyret vara detsamma, tänker jag.

Är rollspel som inte är lättillgängliga för tidigare ickerollspelare dåliga rollspel?
Nej, jag tycker inte det. Visst, går man in för att skriva ett nybörjarvänligt spel och har det som främsta designmål, och det sedan visar sig att spelet är allt annat än nybörjarvänligt, då är det kanske ett dåligt spel. Annars tycker jag inte att spelkvalitet har med just nybörjarvänlighet att göra.

Jag vet inte. För mig är det lite som när folk påstår att alla filmer måste kunna ses av barn, typ. Eller att filmer som kräver någon form av förförståelse är dåliga just därför.
Ehm, de människorna kommer att få stora problem den dagen de vill se på film. :gremwink:

Vad tycker ni?
Jag personligen tycket det är bra med spel som riktar sig till nybörjare. Det är väl trevligt om fler människor kan hitta till hobbyn, liksom. Dessutom brukar en del nybörjarvänliga spel ha enkla, raska system, och det tycker jag om.

Men jag tycker inte det ska vara ett krav. Absolut inte. Många spelidéer man har passar sig helt enkelt inte för nybörjare utan kräver en viss typ av erfarenhet, och sådana spel måste man ju också få skriva. Eller hur?
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Slänger in en liten fundering till här: Hur mycket hjälper "Vad är rollspel?"-texten i ett spel egentligen? Jag tror åtminstone inte att jag, när jag var nybörjare, hade förstått hur ett rollspel fungerar även om jag läst en sådan texten.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Vad som gör ett spel "nybörjarvänligt" är ändå mestadels vilda gissningar. Jag tror det hade varit till gagn om folk slutade försöka skriva för nybörjare och i stället inriktade sig på att bara skriva väl.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Tarr said:
Slänger in en liten fundering till här: Hur mycket hjälper "Vad är rollspel?"-texten i ett spel egentligen? Jag tror åtminstone inte att jag, när jag var nybörjare, hade förstått hur ett rollspel fungerar även om jag läst en sådan texten.
+1

/Han tycker inte att de texterna verkar vara så himla pedagogiska
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, det kanske tillhör hyfs att förklara vad rollspel är. Men vet ju inte vem som kommer läsa. Däremot kan ett introäventyr vara mer avancerat, om spelet är det.

Och alla spel behöver inte vara skrivet för nybörjare. De flesta rollspelare är ju inte nybörjare. Samtidigt är inte automatiskt ett regellätt spel ett nybörjarspel. Den missuppfattningen dyker upp då och då.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Svarte faraonen said:
Vad som gör ett spel "nybörjarvänligt" är ändå mestadels vilda gissningar. Jag tror det hade varit till gagn om folk slutade försöka skriva för nybörjare och i stället inriktade sig på att bara skriva väl.
+1

/Han som tycker att hur man ska spela spelet ska framkomma naturligt i texten med allt annat
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ja, jag tycker att alla rollspel ska vara nybörjarvänliga - men antagligen av en helt annan orsak än andra i den här tråden.

Antalet rollspelare har minskat drastiskt de senaste åren - ått då göra något för en så liten grupp som redan erfarna rollspelare känns som "klubben för inbördes beundran" - det känns bara fånigt helt enkelt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag tror egentligen inte problemet är frånvaron av "Vad är rollspel" eller för djupa introäventyr utan att spelen är skrivna väldigt opedagogiska. Man börjar ofta i fel ände. Jag tror att ifall man hade varit mer pedagogisk i sitt upplägg av spelböckerna hade fler kunnat spela. Jag har aldrig hört talas om någon som har försökt spela rollspel men misslyckats pga oförståelse av spelet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Vad som gör ett spel "nybörjarvänligt" är ändå mestadels vilda gissningar. Jag tror det hade varit till gagn om folk slutade försöka skriva för nybörjare och i stället inriktade sig på att bara skriva väl.
Frågan är.. vilka spel är skrivna för nybörjare, egentligen?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har du några exempel på detta? Jag känner inte alls igen det här nämligen, men så är jag inte heller väldigt insatt i rollspelskritik eller läser mycket recensioner heller.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
I vilken kontext pratar vi om? Någon som plockar upp ett rollspel på random och försöker förstå genom att läsa och provspela? Ett spel som passar folk med liten erfarenhet av rollspel sedan tidigare? Ett spel där newbs klarar sig lika bra som folk som spelat spelet i tio år och memoriserat alla regler och moves och settingdata?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Eksem said:
Har du några exempel på detta? Jag känner inte alls igen det här nämligen, men så är jag inte heller väldigt insatt i rollspelskritik eller läser mycket recensioner heller.
Jag vet inte. Det kanske bara är något jag fått för mig? Har inga konkreta exempel just nu...

Jag känner mig dock ganska stärkt av den här tråden. Givetvis hade jag en baktanke; jag sitter och skriver på >Human och känner nog just nu att det vore en för mig övermäktig uppgift att göra hela skiten nybörjarvänlig. Jag har redan svårt att få den att nå någon form av koherens och bli begriplig; skulle jag dessutom behöva pedagogiskt förklara exakt hur en spelledare ska spelleda mitt introäventyr så tror jag att >Human skulle förpassas till den ganska långa listan spel som påbörjats men aldrig avslutats. Och det vore ju lite synd.

Eller ja, jag lär ju slutföra det. Däremot ville jag ha lite bekräftelse på att det fanns folk som inte skulle ogilla det pga avsaknad av nybörjarfokus =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Arfert said:
Frågan är.. vilka spel är skrivna för nybörjare, egentligen?
Tja... Null State är faktiskt skrivet iaf delvis just med nybörjare i tankarna. Annars vet jag inte, egentligen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
krank said:
Jag funderar...

Alltså, en kritik jag hört ibland mot spel är att de inte är bra för nybörjare. Jag frågar mig om alla spel måste vara nybörjarspel. Måste alla rollspel förklara vad rollspel är? Måste alla introäventyr vara anpassade för den där tjejen eller killen som aldrig spellett något förut? Är rollspel som inte är lättillgängliga för tidigare ickerollspelare dåliga rollspel?

Jag vet inte. För mig är det lite som när folk påstår att alla filmer måste kunna ses av barn, typ. Eller att filmer som kräver någon form av förförståelse är dåliga just därför.

Vad tycker ni?
Att de rollspel som fanns på åttiotalet när vi formerades som rollspelare med fog behövde förklara vad rollspel är, och att det är de som, irrationellt nog, utgör vår mall.

Trots att tillväxten är måttlig och att 95% av publiken redan har 957 böcker med varsitt "vad är rollspel" kapitel.

Trots att dagens kids med lätthet skulle kunna googla fram "vad är rollspel". Om de till äventyrs ingår i den gissningsvis snäva gruppen som 1) känner till rollspel tillräckligt för att 2) vara intresserade av att vilja prova på utan att 3) veta vad det går ut på.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tycker att det finns tre vägar

Antingen skriver man så att det är lätt att förstå för alla (även nybörjare)...

...eller så skriver man ett spel som är så likt ett eller flera populära spel att det blir lätt att förstå för den som satt sig in i de andra spelen (som förhoppningsvis varit tillräckligt lätta att förstå)

...eller så skriver man ett spel som nästan ingen kommer att förstå

Kritiken "det är inte nybörjarvänligt" är ett sätt att säga "jag förstår inte ett skit" utan att verka dum.

Men sen kan förstås det esoteriska vara ganska lockande; tanken att om jag bara förstod så skulle det vara skitbra. Till viss del är det väl så nya trender får fäste, så det borde kunna funka när det gäller rollspel också.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag upplever det snarare som att det inte skrivs några (eller väldigt få) rollspel som är nybörjarvänliga, utan förustätter att man har ett intresse nog att kunna förstå grundkonceptet. Jag har försökt med mina syskonbarn att här få tips om nybörjarvänliga rollspel, köpt efter tipsen, sett entusiasmen födas och dö för att det är så mycket att sätta sig in i innan man kan spela. Så jag upplever att det är väldigt få som kan kritisera en för att göra spel som inte är nybörjarvänliga, jag tror att det var Krille som utmanade mig med att göra ett själv, när jag hävdade att friform skulle vara nybörjarvänligt. Och jag vill ännu inte säga att jag har gjort ett nybörjarvänligt rollspel (även om jag sett flera företag och möhippor spela rollspel efter tio minuters instruktioner). Så om någon kritiserar dig för att göra ett rollspel som inte är nybörjarvänligt tycker jag du ska be personen att inte kasta sten i glashus, eller visa upp sitt nybörjarvänliga rollspel. Visar personen mot förmodan upp sitt nybörjarvänliga rollspel, kan du kallt svara; "bra, då kan jag rekomendera ditt först och sedan be dem testa mitt" :gremsmile:

-Gunnar (som klurar och pillar på nybörjarvänlighet när jag hinner)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Begreppet "nybörjarvänligt" känns lite vanskligt.

Jag ställer mig frågan, vill nybörjare ha det spel som kallar sig just nybörjarvänligt? Tror man inte då att man snuvas på the real deal?

Och vem är egentligen den här nybörjaren alla vill vara så vänlig mot? Allt från min 37-åriga kompis som blivit nyfiken när hon hör talas om det, och sonen, starwarsgalen 6-åring, till Yugiovana wow-are kan väl tänkas.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Svarte faraonen said:
Vad som gör ett spel "nybörjarvänligt" är ändå mestadels vilda gissningar. Jag tror det hade varit till gagn om folk slutade försöka skriva för nybörjare och i stället inriktade sig på att bara skriva väl.
Frågan är.. vilka spel är skrivna för nybörjare, egentligen?
Skrivna för nybörjare kanske är fel approach, tänker jag, lite så här sporadiskt. Snarare är det väl så att spel kan ha nybörjare i åtanke, utan att speciellt rikta sig just till dem?

Fast tja, det är svårt att säga och ge konkreta exempel, för när det kommer till kritan kan man väl bara komma till slutsatsen att vissa spel är mer tillgängliga/lättare att greppa, medan andra inte är det.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Hakanlo said:
Och vem är egentligen den här nybörjaren alla vill vara så vänlig mot? Allt från min 37-åriga kompis som blivit nyfiken när hon hör talas om det, och sonen, starwarsgalen 6-åring, till Yugiovana wow-are kan väl tänkas.
+1

/Han som tror att "nybörjare" som målgrupp är lite väl vagt/stort
 
Top