Nekromanti Bra fantasy klichéer med en twist

God45

#PrayersForBahakan
Det finns klichéer som dyker upp i många, om inte de flesta, fantasy världar. Ett exempel är landet någonstans i fantasy världens nordligare platser där det finns vikingar. Andra är fantasy England/Frankrike med riddare och allmän Kung Arthur stil och giriga dvärgar som bor i gruvstäder i bergen, dricker öl, gillar smide och ogillar alver. De här sakerna har blivit klichéer eftersom folk gillar dem och de fungerar bra i spel. Jag tror att i många fall är det ett misstag att helt gå ifrån dem eftersom de skapar en bra startpunkt för nya spelare, de underlättar rollspelande eftersom alla spelarna har en förförståelse rörande företeelsen och de är helt enkelt kul.

Men trots detta kan de bli lite uttjatade i längden, någonting som jag tror man kan till stor del undvika om man lägger till en twist på dem. I den här tråden tänkte jag att vi kan ta fantasy klichéer som vi personligen gillar och lägga till en twist som gör dem lite nyare och fräschare. Jag tänkte börja med just fantasy vikingarna.

Twisten är att fantasy vikingarna är super hightech i jämförelse med resten av världen de är i. Deras långskepp är gjorda av metall och har motorer som kan driva dem mot vinden. De har motorsågsyxor istället för den vanliga varianten och kanske till och med blixtkanonen på sina större skepp. Vad som har hänt är att de har hittat sina gudars kraschade stad flytandes i havet och de har flyttat in och försökt återskapa teknologin de har hittat där. De är ute och plundrar och kidnappar för att skaffa råmaterial att bygga med och personer som har rätt utbildning och kunskap för att kunna återskapa artefakterna som de hittat.

Vad har ni för twister på fantasy klichéer som ni gillar?

Vimes

Sillkung
Asså twisterna har ju blivit klichéer. Onda alver, goda orcher, feminina dvärgar, futuristiska barbarer... znark!

Överbevisa mig gärna. Finns det något fräscht här?

Finns det någon fantasywist som på riktigt känns "WTF!? what?" Som en riktig twist alltså. Jag är ärkeskeptisk.
Ram said:
Well, att ha rena anti-egenskaper är väl inget vidare ballt. Det som kan bli ballt är om man kan ge sig på de indirekta, härledda egenskaperna. En barbar är per definition inte korkad, men ingen förväntar sig att hen skall vara en stor poet. Orcher är kanske onda och brutala, men de är passionerade, ömma älskare.

Om du skall göra vikingar så skulle det kanske vara ballt att låta dem ta kontrollen över ett riktigt stort rike med allt vad det innebär av administration, maktspel och intriger. Klassiskt känns det som om de flesta vikingar är mindre klansamhällen och starka drag av Den starkes rätt etc. och att transformera det till ett imperium skulle kunna bli riktigt intressant.
Vimes said:
Så en bra fantasytwist är att det finns djup? It sort of mejkar sense, jag'd say.
Arfert said:
Det är nästan så att standardalver (vad det nu är) och standarddvärgar (vad det nu är) är en twist nuförtiden.

Orcher som slåss för sin frihet från Sauron/Melkor? En motståndsrörelse? Enligt Tolkien är ingen förlorad, inte ens en orch.

Mogger

Hipsteranka
Allt Ymir skriver till (antar jag) och om Mundana. Vilket iofs är typ Vimes slutsats ovan. Fantasy med djup.

deusexmatteo

Warrior
I Fantasy! kampanjen vi spelar nu har RP fått kontakt med en gammal gud. Sakta men säkert börjar spelarna bete sig som en kultist-sekt (typisk fiendegrupp) med kåpor och fällor runt sin boning. Det uppstår även slitningar i guppen angående om de ska dyrka guden och vad den vill att de ska göra. Att vända rollerna så att spelarna har de roller som SLPs annars brukar ha är ett sätt för oss att få nya idéer till äventyr, även om man vill fortsätta använda standardversionen av sakerna i världen. Eller inte.

För ett tag sen spånade jag och en kompis på ett högsäkerhetsfängelse i en fantasyvärd och hur det skulle se ut. Problemet med magiker, olika grupperingar av fantasyraser och vilka brott folk hade åkt dit för. Rätt många äventyrargäng ser ju ett inbrott och dråp av vakter som någonting ganska naturligt i ett äventyr så det lär vara rätt digra brottsregister de åker in med.
Mannen i skogen said:
"I used to be an adventurer like you, but then I got busted..."

Tell

Hero
*Conan - originalhistorierna - barbaren vars främsta intresse är studiet av döda språk.
* Valiantartade riddare - originalhistorierna - riddare som agerar som narsicister (komplett med feminiserade gester, tveksamt omdöme till förmån för personlig ära, och absolut avsaknad av långtidsplanering och heder - de gör inte som de borde, och normen är sådan att konungen hellre visar upp en torterad medlem av dem naken (sexy+pity) än ber om deras stöd eller kallar deras sköldar).

Rollspel:

* recept: tag två klichéer, oavsett gengre, men inte omedelbart självklara tillsammans, slå ihop dem, och klä ut dem till en tredje kliché. De två klichéerna bör vara mönster, nyckelfeatures, och grundvärderingar, medan dräktens totalitet vid första anblick bör dölja dem till 80%.

Exempel:

**Aztekjapaner som ser ut som primitiva indier ger en underbar orientalistfond, och är tillräckligt annorlunda för att spelarna skall kunna gräva rätt länge i dem, utan att riktigt begripa. Aztekerna bidrar med religion, klasstruktur och etikett kring detta, stadsstatsprincip, och militärstrategi. Japanerna med konstformer, byggteknik, tänkande kring samhällsstrukturer, och vardagsbeteende mellan likar. Indiernklädet ger etniskt utseende, klädsel, vapenslag, förhållande till naturen. Synnergier: Bågskytte, kastsamhälle, personliga relationer premieras framför plikter. Genomstick: Jaguarkrigare, kaststammar, snarare än gemensamma samhällen, teater och spelhålor.

**Det är Diadocherturkmener utklädda till riddare också.

**Och alvindier utklädda till fantasy80-talsperser

**eller upplysningsromare utklädda till ryssar

**fransktidigrenässans med vikingar utklädda till malikungadömet är en höjdare.
Ymir said:
Det där är basically mitt grundläggande tillvägagångssätt när jag skapar fantasykulturer! Mûhad i Eon är tex kinesarabsassanider utklädda till timurider, Eumo är tibetburmesabessinier utklädda till Songhai, Stora Arkipelagen är mayinkatekmogulpolynesgrekspanjorer utklädda till abessinier och cthulhumelanesier. Flera av Eons klassiska folk passar ju in på detta också, även om de i förekommande fall kunnat göras ännu bättre; till exempel léaram som är samurajskottar med alvfilter, och cirefalierna som är fenikiervenetiannazister med byzans-filter. Helt enkelt bäst! Du kan inte gå fel med den här metoden! Glöm för helvete bara inte att göra något intressant med dvärgarna också, om du prompt ska ha kvar de tråkiga små skäggona. Tex sumerisk-assyrisk-babyloniska-mörkerdvärgar är ett klassiskt och fortfarande fungerande grundrecept (men behöver givetvis blandas upp lite), vad som helst så länge det inte blir ölfixerade grottvikingar.
Tell said:
Dvärgar är inte jättelätta, och ärligt taget tenderar jag att göra dem till en människokultur istället. Den ser för Eon ut ((Corsica/sardinien anno 1800 & 3e mellanperioden egypten) i Norditaliensk dräkt).

Corisca/Sardinien får bidra med sitt högt utvecklade gillesväsen, sin publikfriande propaganda (använd i allt från köpensskap till politik till uppfostran), starka hederskomplex fokuserade på skamkultur (heder, vendetta, och heder som det som binder samman samhället - olika klasser och familjer må ha olika mått av makt och pengar, men i hämnden blir de alla likar), stark individualism, kompletterad av starkt kollektivistiska ekonomiska modeller, och en svag ägarstruktur, där socialt påtvingade gåvor blir en återställare i det ekonomiska systemet. Därutöver ett välutvecklat rättssystem baserat på att ge samtliga individer den värdighet de behöver för att inte lockas i brott, medan ansvaret på att föra brottslingen till ordningsmakten (eller den skadade parten) ligger på brottslingens klan, eller, om det är en främling, på den som introducerade främlingen, eller på kollektivet "utlänningar".

3:e mellanperioden får bidra med avancerad diplomati, korskulturell kommunikation på ett gemensamt (dött) högspråk, ordensgrupper och ätter som verkar i flera stater och en fiktiv koherens mellan staterna, förenade i ett hat mot en annan etnisk grupp (vilken man samtidigt handlar rätt rejält med). Den får också bidra med en bild av hur samhällskulturen har en tendens att förändras, medan ramarna står stilla - samma tempel är centrum för följder av stater, och stater föds av äventyrare, som äger allt, varefter ägarskapet flackas ut, hoven och krigsmakterna förfaller, staten faller ned i inbördeskrig eller ockupation, och en äventyrare reser sig åter, eller för ett främmande folk som tar kontroll över staten.
I dvärgfallet ber jag herrskapet notera hur Eons dvärgbok både beskriver multipla fästen, och multipla städer och sektorer inom fästena, vilka beskrivs som semisjälvförsörjande - det förefaller mig ett litet ingrepp att göra dessa städer till autonoma delstater som erkänner en teoretisk lojalitet mot fästeskungen.

Den norditalienska dräkten bidrar med fåfänga, relation till pengar, konst, ingeniörskonst och skönhet, en kallkarsk och direkt artighet, obsession kring stål, sten, och ingeniörskonst, risodling på bergssidor, en udda men passionerad kysk sexualitet, och en tendens att resa världen runt som hyrsvärd.

Effekt: Rikt klädda dvärgar (som beskrivits) som lägger stor del av sin tid på hygien och skönhet, som är industriellt-kapitalistiskt orienterade, med stark underton av våld och heder. Fantastiska stenfästen som ingen tillåts utforska i sin helhet, men som är källan till mundanas motsvarighet till renässanskonst. Rik diplomati (med brev författade i lera, infogade i lerkuvert), flertalet lönnmördare och mycket stark övertygelse om sin egen överlägsenhet. Men som skiljer sig från t.e.x. falierna genom att ha en direkt och nästan kalvinistisk syn på affärer, där mångordighet och samvaro ses som led i försök att lura en, och där ohederliga affärer bestraffas med vendetta; eller med en falskleende gåva av det man lurade till sig.

Fungerar i din/er bok?
God45 said:
Skrev du just ett 6 stycken lång inlägg som en kommentar?!
Tell said: