Nekromanti Bra filmer om gäng?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänkte försöka få igång mitt skrivande av Rotsystem-modulen vars namn möjligen kan bli "G -- som i Gängkrig". Det tänkte jag göra genom att se filmer om (moderna) gäng och kriminella.

Vad finns bland svensk film? Utländsk?

Givetvis ska jag se Warriors och Clockwork Orange. Nattbuss 807 kanske?

Mogger

Hipsteranka
Guds stad, eller Ciudad de deus, är nog den bästa gängfilm jag har sett. Medan vi faller, eller La Haine, är inte heller dum.Boyz n The Hood startade ju på 90-talet en våg av amerikanska filmer om gäng från LA, flera är riktigt bra, fast det var ett tag sedan jag såg någon av dem (Menace II Society var något av en tonårsfavorit, och Blood in Blood out). Och givetvis American History X (eller möjligtvis Romper Stomper).

[h=1][/h]

Nero

Warrior
Once upon a time in America, en coming of age och gangsterfilm.

krank

En annan självklar film (som jag redan sett flera gånger) är Gangs of New York, känner jag.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Guds stad är riktigt, riktigt mörk och brutal, och därtill fantastiskt bra.

Romper Stomper är ganska B, men har en rå stämning.

Sons of Anarchy, kanske, om det är tillåtet att rekommendera teveserier. Lite tillrättalagd, men bra, modern, HBO-dramatik.

Grease?

krank

Skarpskytten;n44985 said:
Sons of Anarchy, kanske, om det är tillåtet att rekommendera teveserier. Lite tillrättalagd, men bra, modern, HBO-dramatik.
Klart man får rekommendera, men så intresserad är jag nog inte att jag ids plöja en tv-serie utan inslag av fantastik bara för det här projektet...
Skarpskytten said:
Men se två elle tre avsnitt då! Inte mycket längre än en vanlig långfilm. SoA är en av de bästa dramaserier jag sett!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nattbuss 807 ska alla hålla sig ifrån, alltid.

The Warriors
Cry Baby
8 Mile
American History X
Higher Learning
Romper Stomper
Colors
Boyz n Da Hood
Blood In Blood Out
Gran Torino
New Jack City

Ymir

Liten kantbaron
Flera av de bästa gängfilmerna har redan namedroppats i tråden, men det är väldigt västerländskt alltihop, så jag skulle vilja rekommendera Sonatine av Takeshi Kitano och Ichi the Killer av Takashi Miike; i det senare fallet är mangan dock mycket bättre ur just gäng-psykologi-aspekten. Sonatine är däremot en suverän gäng-film, fylld av hierarkier, mobbing och hårdkokta, återhållna känslor. Vi har även en bred flora av triadfilmer, varav A Better Tomorrow II av John Woo är en av de fetaste. Infernal Affairs är förstås allra bäst, men gäng-aspekten är inte så stor förrän i dess uppföljare, som inte är alls lika bra.

Also, den fantastiska 'Kamikaze Girls' fokuserar delvis på ett sånt här japanskt tjej-glam-moped-gäng som är något av det häftigaste som överhuvudtaget finns. Den här är en must-see!

Vi har även uppföljaren till Krigarens själ, vad den nu heter (What becomes of the broken hearted?), som IIRC fokuserar ganska mycket på maori-gäng.

Det finns även indiska gäng-filmer, typ Dhoom 2. Jag har dock inte hittils sett någon jag kan rekommendera annat än för soundtracket, men jag vet att det finns några riktiga klassiker på området, som jag kan gräva upp titlarna på om någon i tråden (mot förmodan) är intresserad av indisk typ, 60-70-talsfilm.

I delar av västafrika (tror det var Ghana i synnerhet) är filmer om nät-scammer-gäng sjukt populära, men för oss är det nog avsevärt intressantare att se VICE-dokumentärerna om dessa filmer än att faktiskt se själva filmerna.

Föga förvånande tycks Mexico producera en hel del gängfilm. En som är väldigt bra är 'Miss Bala', om en oskyldig tjej som på slump blir mer eller mindre förslavad av en kartell, och spelbricka i dess brutala affärer.

Räknas ninja- och kung fu-klaner som gäng? Isåfall kvalar liksom två mer eller mindre gigantiska genrer in i den här tråden.

krank

Ymir;n45022 said:
Räknas ninja- och kung fu-klaner som gäng? Isåfall kvalar liksom två mer eller mindre gigantiska genrer in i den här tråden.
Tja, vi får väl se. Rotsystem har inga ninjor eller kung fu-klaner just nu iaf. Om nån skulle skriva ett sånt supplement skulle det dock tas emot med öppna armar =)

nyvinter

Illustrationist
Kinji Fukasakus yakusafilmer som börjar med "Battles Without Honor and Humanity" som fnyser åt konceptet med heder bland tjuvar. (Kinji är alltså personen som senare gjorde Battle Royale.)

obak

Hero
Takeshi Kitano's Brother
Gudfadern Trilogin
God45 said:
Brother är jävligt bra!
obak said:
Tropa de elite är också en film jag än en gång måste rekomendera, gjord av samma kille som gjorde Guds Stad, fast den här gången handlar det om paramilitära anti-gäng polisen.
Ultravåld utlovas!

Judas

Veteran
New jack city - Inte direkt gäng, men väl amerikanskt ghetto.

Juice - Med Tupac :D Den är rätt bra, lite snällare och tar våldet på större allvar än vad genren i övrigt gör.

Fresh - Handlar om en riktigt smart 12-åring som är en jävel på att sälja droger. Riktigt gripande film.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Många av de första förslagen som dök upp i mitt huvud är redan nämnda, men ett par har jag inte sett till ännu:

the wild one: Gammal film med Marlon Brando som ledare för ett MC-gäng.

Mobsters: Man får följa ett gäng ungdomar på deras väg från gatupojkar till gäng till gangsterhöjdare. Utspelar sig på 1920-talet, förvisso, men jag tror att hela den "företagskänsla" som råder genom filmen ändå kan vara rätt passande för Rotsystems företagsvärld. Vissa delar skulle tillochmed kunna snos rakt av så som "om du dödar en boss kan du aldrig bli en boss" (att hyra in en annan person till att mörda en boss räknas inte). Det känner jag skulle kunna vara en rätt cool "oskriven" regel inom Rotsystems företagsvärld: du kan göra i princip vad du vill på väg mot maktens höjder, men om du dödar en CEO så kan du aldrig bli en själv.

Back to the Future 2: Kanske inte den första filmen man tänker på när man tänker gäng, men ett par scener tror jag skulle kunna erbjuda rätt bra inspiration för Rotsystem.

Dead end drive in: Inte så klockren gängfilm, men det finns en viss gängmentalitet i den som jag tror kan funka. Plus att det är en rätt bra film (vilket man kanske inte kan tro när man bara läser om den =).

Mad Max: Även andra och tredje filmen innehåller väl "gäng", men inte lika tydligt uttalat som i första filmen tycker jag.