Hej! Alla använder vi datorer. Och alla vet vi att datorer kan vara jäkligt krånliga och ... kärringen mot strömmen i allmänhet. Det finns även en sjuk mängd program som man kan använda på sin dator. Vissa gör livet lättare, andra är bara roliga. I denna tråd ska vi tipsa varandra om bra mjukvara att ha på sin dator. Vilka bra, praktiska program har ni installerade?
För egen, windowsbaserad, del är nog min favoritgrunkor just nu de här.
CCleaner: Rensar bort alla onödiga filer man har på datorn. Temporära internet-filer, prefetch, gamla loggfiler, ja det mesta. Första gången jag körde programmet rensade den bort 10 gig. Efteråt gick datorn som en raket.
7-Zip: Komprimeringsprogram som gör jäkligt små filer. Klarar av rar, zip, tar och alla andra komprimeringsformat man brukar stöta på.
uTorrent: Litet, enkelt bittorrent-program som inte slukar så mycket minne.
Adaware och Spybot: Håller spionprogrammen stången.
OpenOffice: Som MS Office, fast gratis.
Sen finns det ju en massa bra hemsidor som är jäkligt användbara också. Så det är lika bra att rekommendera några sånna också:
Bloglines: Utmärkt sätt att läsa bloggar, nyhetssajter eller andra rss-mojänger. Och man man är nyfiken kan man (om man vill) titta vad andra läser (här är jag).
Writely: Orbdehandlig online. Jäkligt smidig. Går att dela dokument med flera användare om man vill.
BlinkList: Om man ofta byter dator kan man spara sina bokmärken här. Och snoka runt bland andras favoriter. Mina är här.
PBWiki: Skaffa en enkel, gratis wiki.
För egen, windowsbaserad, del är nog min favoritgrunkor just nu de här.
CCleaner: Rensar bort alla onödiga filer man har på datorn. Temporära internet-filer, prefetch, gamla loggfiler, ja det mesta. Första gången jag körde programmet rensade den bort 10 gig. Efteråt gick datorn som en raket.
7-Zip: Komprimeringsprogram som gör jäkligt små filer. Klarar av rar, zip, tar och alla andra komprimeringsformat man brukar stöta på.
uTorrent: Litet, enkelt bittorrent-program som inte slukar så mycket minne.
Adaware och Spybot: Håller spionprogrammen stången.
OpenOffice: Som MS Office, fast gratis.
Sen finns det ju en massa bra hemsidor som är jäkligt användbara också. Så det är lika bra att rekommendera några sånna också:
Bloglines: Utmärkt sätt att läsa bloggar, nyhetssajter eller andra rss-mojänger. Och man man är nyfiken kan man (om man vill) titta vad andra läser (här är jag).
Writely: Orbdehandlig online. Jäkligt smidig. Går att dela dokument med flera användare om man vill.
BlinkList: Om man ofta byter dator kan man spara sina bokmärken här. Och snoka runt bland andras favoriter. Mina är här.
PBWiki: Skaffa en enkel, gratis wiki.