Nekromanti Bra noir?

McKatla

Utan titel
Är sugen på att spelleda i klassisk noir-miljö, men vilket spel eller regelsystem är bäst på att ta tillvara detta? Svenska Noir? Engelska A dirty world? Eller kanske Mutant Cronicles (utspelat enbart i Luna)? Jag är nyfiken på era erfarenheter av fungerande noirspel mer än på läsupplevelser. Vad har varit kul? Vad har sett bra ut men inte fungerat i praktiken?

Khan

Kondottiär
Jag har väldigt bra erfarenheter av svenska Noir. Bra känsla av mörker och bitterhet, gangsterdrama och deckarspel i en mysig kombo. De hade också en räcka med riktigt bra konventsäventyr som jag har för mig man kunde hitta något eller några bra av på deras hemsida.

Mundo

Myrmidon
Mutant Chronicles kan vara trevligt, problemet är att reglerna är lite åldersstigna och settingen är inte inriktad på att vara Noir såvida du inte skaffar frilansarens handbok.

För setting, regler och typ allt annat som är bra skulle jag använda svenska Noir. By a mile!

nyvinter

Illustrationist
Jag skulle säga Night's Black Agents i mirrorläge — för moraliska gråskalor och att ens närmaste bundsförvanter kan förråda en för pengar — utan vampyrer och plocka bort datorfärdigheterna .

deusexmatteo

Warrior
Jag rekomenderar Noir - tycker att det har varit mycket roligt när vi spelat. Skada och slagsmål är roliga eftersom att de blir väldigt dramatiska. Gillar att folk får sämre välmående när de råkar ut för saker. Miljön är OK, men om du inte gillar den så är det lätt att ändra till vår värld eller någonting annat - har bland annat spelat Västern med Noir regler.

Genesis

Ni dés ni maître
Det enda riktiga noirspelet jag känner till är såklart Nerver sv stål. Det emulerar klassisk film noir som den såg ut i slutet av 40- och början av 50-talet. Det finns inte ute ännu, men allt finns nedskrivet och jag kan skicka en PDF på det, om du vill. Det är för 3-4 spelare och spelas på en kväll. Jag garanterar att inget spel kan leverera en lika noirig spelupplevelse som Nerver av stål. Det finns regler för hur man använder sig av smooth jazz-musik, regler som säger att man måste prata i voiceover-läge och regler som ser till att man håller sig inom Hayes-koden för att filmen inte ska bli censurerad.

Här finns en krönika för en omgång Nerver av stål som vi spelade för inte så länge sedan: https://www.rollspel.nu/threads/67905

gustaf s

Warrior
Som Genesis och Björn säger här ovan: om du är ute efter en klassisk film noir-berättelse, då är du ute efter Nerver av Stål.

Vimes

Sillkung
Lorder och Lodisar tar trasiga antihjältar-konceptet till nya nivåer. Dock inte släppt (ännu).