Nekromanti Bra nybörjar-kampanj

Möller

Hubert Hortlax
Jag och en grupp vänner (som är halverfarna på rollspel och några av dem lätt bekanta med DnD3.5) tänker börja spela DnD4.

Vad finns det för bra kampanjer att köpa?
Vi vill gärna ha nått lite längre, men inte något som inte känns avslutat om man inte kör hela vägen till 30 så vi skulle kunna sluta spela vid typ lvl 10 eller nått.

CapnZapp

Myrmidon
Beror lite på vad du tycker är viktigast...

Är det korrekta monsterstats, finurliga rum och grottor för striderna etc?
- Då finns det ingen konkurrent till WotC egna grejer. Antingen äventyrsserien som startar med Keep of the Shadowfell, eller kampanjserien från Dungeon, Scales of War, som startar med nummer 156 (Juli-numret 2008). Köp dock ingen av dem för själva äventyrshistorien - någon vettig röd tråd finnes ej. Vi snackar oförfalskad hack & slash grottröj här.

Är det en engagerande story, men ändå att modulen följer 4E-reglerna?
- ENWorld (EN Publishing) håller på att uppdatera en uppskattad 3E-kampanj kallad War of the Burning Sky till 4E-reglerna. Har själv ej läst den, men utgår från att mer tid lagts på en bra story.

Eller är det viktigast att äventyret är bra, oavsett hur väl regler och själva designfilosofin i 4E uppfylls?
- Då har jag i princip inte hört talas om något till 4E; "tack vare" bristen på material från tredjepartstillverkare. Då kan jag bara rekommendera att du gör som jag gjorde - nämligen att du tar ett äventyr till ett annat spel och själv konverterar till 4E (jag använde Vault of Larin Karr, en 3E-modul från Necromancer Games, och kastade in enskilda Dungeon-äventyr för att ta små pauser då och då från konverteringsarbetet). Ett annat tips - som jag planerade konvertera medan jag fortfarande spelledde 4E - är Red Hand of Doom, en 3E-modul som faktiskt WotC själva gav ut. Men kanske mest givet: Freeport-trilogin från Green Ronin (också den utgiven för 3E; första delen av tre heter Death in Freeport).

Allt ovan kan du googla fram mer info om.

Khaphaos

Veteran
Jag vet inte om detta är vad du efterfrågar, men om du bara är ute efter en nybörjarkampanj att testa DnD4 i så har Wizards of the Coast ett gratisalternativ här: http://www.wizards.com/dnd/TryDnD.aspx. (Tryck sedan på "Keep on the Shadowfell" länken)

Jag har själv inte spelat äventyret, så jag vet inte om det är bra eller inte, men det kan ju vara värt att i alla fall kolla igenom, med tanke på att du kan ladda ner det gratis ^^.

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Ett annat tips - som jag planerade konvertera medan jag fortfarande spelledde 4E - är Red Hand of Doom, en 3E-modul som faktiskt WotC själva gav ut.
Det finns en färdig konvertering i en pdf som snurrar runt på nätet. Eller färdig och färdig, den är helt ok. Bra äventyr - man får in massor av action utan att krysta. Dock är det level 6-12, så det kanske inte är bästa startgrejen.

CapnZapp said:
Men kanske mest givet: Freeport-trilogin från Green Ronin (också den utgiven för 3E; första delen av tre heter Death in Freeport).
Jag FÖRSTÅR INTE varför alla rekommenderar denna serie. Ledde första delen och det var förmodligen det sämsta nånsin. Förklara?

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Då finns det ingen konkurrent till WotC egna grejer. Antingen äventyrsserien som startar med Keep of the Shadowfell, eller kampanjserien från Dungeon, Scales of War, som startar med nummer 156 (Juli-numret 2008). Köp dock ingen av dem för själva äventyrshistorien - någon vettig röd tråd finnes ej. Vi snackar oförfalskad hack & slash grottröj här.
Och jag måste säga det: Wizards kan inte skriva äventyr. Ens till sina egna spel! Keep of the Shadowfell är ett bra exempel. Begrepp som "twist", "överraskning" och "djup" verkar för dem helt obekant. Man kan lika gärna bara slumpa lite encounters i registret i MM.

krank

Går ondskans ärenden
Necross said:
Och jag måste säga det: Wizards kan inte skriva äventyr. Ens till sina egna spel! Keep of the Shadowfell är ett bra exempel. Begrepp som "twist", "överraskning" och "djup" verkar för dem helt obekant. Man kan lika gärna bara slumpa lite encounters i registret i MM.

Det beror kanske på vad man vill ha ut av D&D. Själv ser jag ju D&D som ett riktigt roligt strategi/grottröjspel. Om jag vill ha twistar och djup letar jag nog efter nåt annat spel.

//krank, som gillar D&D men inte gör sig några illusioner - och som hade kul med Keep of the Shadowfell

Arfert

Facit
Av WoCs inledningstrilogi gillade jag Keep, tyckte tvåan Åskspiran var hyfsad, men trean Skuggpyramiden var rätt kass...

Necross

Swashbuckler
krank said:
Det beror kanske på vad man vill ha ut av D&D. Själv ser jag ju D&D som ett riktigt roligt strategi/grottröjspel. Om jag vill ha twistar och djup letar jag nog efter nåt annat spel.
Tror aldrig jag stött på nån spelare som inte uppskattat ett visst mått av överraskningseffekt och genuin bakgrund i rollspel, vilket rollspel det än varit frågan om. Ett äventyr blir alltid bättre av en twist eller lite känsla, hur mycket strategi och grottröj det än må vara.

CapnZapp

Myrmidon
Tyvärr visar Red Hand of Doom att WotC kan skriva vettiga grejer.

Det tragiska är att de måste gjort en undersökning som visar att de kan tjäna pengar utan sådan kvalitet på sina äventyr. (Vad gäller sådant som story, persongalleri och moraliska valsituationer karaktärerna ställs inför och därmed växer.)

I och med 4E har det blivit förtvivlat tydligt de vänder sig en publik som bara kräver "100% action". Äventyren handlar ännu mer än i föregående upplagor bara om monsterstats, grottrutor och endimensionella questgivers.

Läs http://elevenfootpole.blogspot.com/ och den bloggens dissektion av Keep of the Shadowfell och se själv.

Jag rekommenderar Keep of the Shadowfell enbart till dem helt utan ambitioner, illusioner eller förhoppningar om att 4E är något annat än ett glorifierat brädspel typ Warhammer Quest eller Kampen om Citadellet.

(Nu sade jag inte att 4E är ett brädspel. Jag sade att Keep of the Shadowfell får mig att tro det är ett.)

Med 3E var det inte så mycket ett problem, för ogillade man WotC trista äventyr kunde man ju handla hos Green Ronin, Necromancer, etc etc. Med 4E finns knappt några alternativ till WotC eget material.

(En liten räddning är Dungeon. Äventyren till "tidningen" skrivs inte av WotC själva, och det märks - det finns flera däri som inte suger riktigt lika hårt.)

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
(En liten räddning är Dungeon. Äventyren till "tidningen" skrivs inte av WotC själva, och det märks - det finns flera däri som inte suger riktigt lika hårt.)
Harru nåra tips därur? Nåra guldkorn? Jag har inte hunnit läsa så mycket där, och jag behöver säkert nåt nytt snart.

CapnZapp

Myrmidon
Vad gäller nybörjaräventyr, så kom jag just på något som kanske kan vara något.

The Chaos Scar: http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/duad/chaosscar

Just för att det är så öppet kan det ju bli precis så bra som du som SL gör det till :gremsmile:

Vad gäller Dungeonäventyr är de inte nödvändigtvis nybörjaräventyr på level 1 (som mycket riktigt påpekats redan), men startar du en ny tråd kanske jag kan leta reda på titlarna till de jag kört!

Zapp

PS. Konceptet är beprövat sedan tidigare. Se bara