Nekromanti Bra och dåliga namn på rollspel

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har uppfunnit ett strikt vetenskapligt och opartiskt sätt att mäta hur bra namn olika rollspel har. Så här är reglerna:

+2 poäng: namn som beskriver vad rollspelet handlar om (till exempel Dungeons & Dragons, Western)
+1 poäng: poetiskt namn (Lamentations of the Flame Princess, Polaris)
-1 poäng: nonsensnamn (Terone, Carcosa)
-2 poäng: missvisande namn (Mutant Chronicles)

Ett namn kan givetvis drabbas av flera av ovanstående regler, till exempel om det lyckas vara både beskrivande och poetiskt, eller nonsens och missvisande (detta kan vara svårare). Till exempel vill jag hävda att Polaris i själva verket har 3 poäng, eftersom det faktiskt i någon mening beskriver vad spelet handlar om också.

Nå? Buss på!

w176

Förlorad dotter
Dimfrost said:
Jag har uppfunnit ett strikt vetenskapligt och opartiskt sätt att mäta hur bra namn olika rollspel har. Så här är reglerna:

+2 poäng: namn som beskriver vad rollspelet handlar om (till exempel Dungeons & Dragons, Western)
+1 poäng: poetiskt namn (Lamentations of the Flame Princess, Polaris)
-1 poäng: nonsensnamn (Terone, Carcosa)
-2 poäng: missvisande namn (Mutant Chronicles)

Ett namn kan givetvis drabbas av flera av ovanstående regler, till exempel om det lyckas vara både beskrivande och poetiskt, eller nonsens och missvisande (detta kan vara svårare). Till exempel vill jag hävda att Polaris i själva verket har 3 poäng, eftersom det faktiskt i någon mening beskriver vad spelet handlar om också.

Nå? Buss på!
-1 poäng: Långt namn med svår förkortning

Dimfrost

Special Circumstances
w176 said:
Det är en bra idé. Jag skulle kunna tänka mig -1 för namn som behöver förkortas på icke-uppenbara sätt i allmänhet. :gremsmile: Dvs förkortning till ett ord är okej, förkortning till förkortning är det inte.

w176

Förlorad dotter
Dimfrost said:
w176 said:
Det är en bra idé. Jag skulle kunna tänka mig -1 för namn som behöver förkortas på icke-uppenbara sätt i allmänhet. :gremsmile: Dvs förkortning till ett ord är okej, förkortning till förkortning är det inte.
D&D är en bra förkortning. Den gå att uttala och det går lätt att förstå vad den referera till. Och den är kort.

ASOIAF är en dålig förkortning. Det går inte att säga och inte att gissa vad det är en förkortning på. Och den är lång.

Dimfrost

Special Circumstances
Men, men, nu ska inte du komma här och dra fram vad som är bra och dåligt. Det är ju subjektiva grejer, vi skulle vara helt objektiva och vetenskapliga! :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, jag kör tre regler till:

+1 poäng: namnet behöver inte förkortas.
-1 poäng: namnet innehåller omotiverade skiljetecken
-1 poäng: namnet är på ett omotiverat språk

Nu är uppsättningen komplett. Några spel och deras poängsumma:

Dungeons & Dragons: 2
Western: 3
Vampire: 3 (2 om man lägger till undertiteln)
Drakar och Demoner: 2 (eller möjligtvis 0, för så mycket handlar väl inte spelet om drakar egentligen...)
Mutant: 3
Mutant Chronicles: -3
Polaris: 4
In a Wicked Age: 1
Terone: 0
Götterdämmerung: -4
Fantasy!: 1
Psi*Run: 2

Caligo

Swashbuckler
Bra tråd!

Här kommer mina namn (+/-?):

QuestCore
Generiskt system (för nedanstående)

Age of Twilight
1890-tals skräck

Stormring
Fantasy-ö-värld (omgiven av en ring av stormar skall det påpekas)

+/-???

Arfert

Facit
Dimfrost said:
Okej, jag kör tre regler till:

+1 poäng: namnet behöver inte förkortas.
-1 poäng: namnet innehåller omotiverade skiljetecken
-1 poäng: namnet är på ett omotiverat språk

Nu är uppsättningen komplett. Några spel och deras poängsumma:

Dungeons & Dragons: 2
Western: 3
Vampire: 3 (2 om man lägger till undertiteln)
Drakar och Demoner: 2 (eller möjligtvis 0, för så mycket handlar väl inte spelet om drakar egentligen...)
Mutant: 3
Mutant Chronicles: -3
Polaris: 4
In a Wicked Age: 1
Terone: 0
Götterdämmerung: -4
Fantasy!: 1
Psi*Run: 2
Motivationer tack.

Arfert

Facit
+3 för QuestCore. Jävligt bra namn för övrigt, önskar jag kommit på det först.

Vilket språk är spelen på?

Ond bråd död

Swashbuckler
Panty explosion måste få låga poäng då. :gremsmile:
Troligen det mest missledande namnet i rollspelsvärlden. "Det här kan jag ju inte runka till!" ... "eller, ja, ok då."

Caligo

Swashbuckler
För att ta ett känt exempel från reklamvärlden: Häägendasz (eller hur det nu stavas). Ibland kan särskiljning vara viktigare är allt annat.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert said:
Motivationer tack.
Jag antar att Fantasy! får +2 för att det beskriver vad det handlar om och –1 för att det innehåller ett ’omotiverat’ skiljetecken.

Men borde det inte få ytterligare +1 för att det inte behöver förkortas?

Eller är det inräknat och sedan har ytterligare –1 dragits för att namnet är på engelska medan spelet inte är det.

I så fall vill jag protestera och hävda att det heter fantasy även på svenska. Ingen jävel säger ’fantastik’ eller ’vuxensagor’.

Vimes

Sillkung
+100 om namnet är totally awesome, och blir en jävligt snygg logga

Mutant Chronicles +97

Caligo

Swashbuckler
Arfert said:
+3 för QuestCore. Jävligt bra namn för övrigt, önskar jag kommit på det först.

Vilket språk är spelen på?
Funderade på ett par tusen namn (som jag alla testade om det fanns .com eller .net adresser till) innan jag kom fram til QuestCore. Engelska - annars hade jag nog inte valt engelska namn.

Arfert

Facit
Caligo said:
För att ta ett känt exempel från reklamvärlden: Häägendasz (eller hur det nu stavas). Ibland kan särskiljning vara viktigare är allt annat.
Helt rätt! Hur rätt är ett namn som Mercedes, ett flicknamn, för en tysk, stor lyxbil? Men det funkar för man känner igen det. Särskiljande och lätt att komma ihåg.

(och självklart vet jag historien bakom namnet)

Dimfrost

Special Circumstances
Dante said:
Arfert said:
Motivationer tack.
Jag antar att Fantasy! får +2 för att det beskriver vad det handlar om och –1 för att det innehåller ett ’omotiverat’ skiljetecken.

Men borde det inte få ytterligare +1 för att det inte behöver förkortas?

Eller är det inräknat och sedan har ytterligare –1 dragits för att namnet är på engelska medan spelet inte är det.

I så fall vill jag protestera och hävda att det heter fantasy även på svenska. Ingen jävel säger ’fantastik’ eller ’vuxensagor’.
Jo, det borde få +1 för att det inte behöver förkortas (det tänkte jag inte på), men å andra sidan har jag faktiskt sett "F!" skrivas, så ...

I övrigt hoppas jag att det är hyfsat uppenbart med mina värden, förutom i de fallen jag har räknat fel.

Och övriga klagomål bemöter jag med att det är en fullkomligt vetenskaplig och opartisk undersökning. Såklart.