Nekromanti Bra och dåligt med olika utgåvor av D&D

Max Raven

T12-kultist
D&D har ju haft ett par utgåvor vid det här laget. Vad gör det olika utgåvorna bra och vad är mindre bra med dem? Vad kunde ändrats för att göra en utgåva bättre?

Personligen tycker jag "känns som D&D" (och dess motsats) är extremt subjektivt. :gremsmile:

4E
* Precis som 3.X kan man nästan inte köra utan stridskarta.
+ Kul taktisk strid (om man har terräng som gör saker och inte bara är "öde gräslandskap")
+ Kontinuerlig errata
- Kontinuerlig errata - men ingen 4.5
+ Breda färdigheter som passar in i High Fantasy (aningen subjektivt)
* Du blir bättre även på saker du inte tränar - färdigheter hänger ihop med level.
+ Ritualer är coolt.
- Feats finns kvar.
- Inga datorspel (förutom det helt ok facebook-spelet) :gremfrown:

chrull

Stockholm Kartell
Re: Bra och dåligt med olika utgåvor

Lite kommentarer:

Max Raven said:
4E
Jag tycker helt klart matta och figs blev betydligt mer nödvändigt i 4an. Alldeles för mycket förmågor innebär flytt av motståndare eller sig själv några få fot, och utan exakt placering kommer regler om AOOs etc bli märkliga.
3.X har det också, men inte till samma grad.

+ Kul taktisk strid (om man har terräng som gör saker och inte bara är "öde gräslandskap")
Men i vilken version går det inte att ha spännande terräng? Allt 4an gör är ju att begränsa det till typ Normal Terrain och Difficult Terrain, vilket om något begränsar mer än tidigare utgåvor?

* Du blir bättre även på saker du inte tränar - färdigheter hänger ihop med level.
Som i alla andra versioner?

.
- Feats finns kvar.
Här skulle jag vilja påstå att Feats inte är något negativt, det är 3+-versionernas implementation av det som är problemet. Det största problemet är den sjuka mängden av dem.

Sen skull jag vilja lägga till en rad till alla versioner som inte är 2nd ed AD&D:
TUSEN MINUSPOÄNG: Planescape släpptes inte till den här versionen.

Bolongo

Herr Doktor

chrull said:
Men i vilken version går det inte att ha spännande terräng? Allt 4an gör är ju att begränsa det till typ Normal Terrain och Difficult Terrain, vilket om något begränsar mer än tidigare utgåvor?
Jag vet inte om tidigare utgåvor hade mer.
4e har åtminstone ett kapitel i DMG 2 om exotisk terräng, som i princip är ett slags fällor.

Vad jag ser som ett större problem är att trots allt fokus på manövrering så finns ingen vettig behandling av höjdskillnader.

Organ

Out of time, out of mind

chrull said:
Max Raven said:
4E

.
I v3/PF går det alldeles utmärkt att inte bli bättre på en skill genom att inte sätta ut några skillpoints på den. I fyran blir man automatiskt bättre på alla skills man har när man levlar.

/Anders

Max Raven

T12-kultist

chrull said:
Max Raven said:
Tänkte inte bokstavligt terrain här, menade saker som hål, bardiskar, väggar, lava, m m - saker man kan undvika och/eller kan knuffa ner folk i, t ex.

Mej veterligt händer det inte i 3.x. :gremsmile: Vilken jag inte tog med för jag kunde inte komma på något bra med utgåvan, vilket pekade på att jag hade en del tunnelseende. :gremsmile:

- Feats finns kvar.
Här skulle jag vilja påstå att Feats inte är något negativt, det är 3+-versionernas implementation av det som är problemet. Det största problemet är den sjuka mängden av dem.
Balansen mellan dem är inte något vidare heller - iaf inte i 3.X. De skulle satt att alla får (i princip) lika många feats och skill points som grund när de designade och byggt feat- och skillsystemet efter det så hade de fångat en del saker (alternativt så behöll de en obalans för att det inte skulle vara lika tydligt). Meeen jag ska nog inte dra i det här för mycket.

Sen skull jag vilja lägga till en rad till alla versioner som inte är 2nd ed AD&D:
Ja - vad tusan? 4E med Planescape hade kunnat vara riktigt coolt, t ex.

Organ

Out of time, out of mind
Max Raven said:
- Feats finns kvar.
Personligen anser jag att införandet av Feats var en av de sakerna som gjorde v.3 vida överlägset versionenerna innan.

/Anders

Max Raven

T12-kultist
Organ said:
Max Raven said:
- Feats finns kvar.
Personligen anser jag att införandet av Feats var en av de sakerna som gjorde v.3 vida överlägset versionenerna innan.
Jag hade en lista till 3.x som jag skippade. Feats var en "lite plus, lite minus"-punkt låg ganska högt. Kort: Cool idé, dålig implementation.

(Sedan hade de kunnat haft multiclassing inbyggt med feats istället för att komplicera grejer ytterliggare.)

chrull

Stockholm Kartell

Organ said:
chrull said:
Max Raven said:
4E

I v3/PF går det alldeles utmärkt att inte bli bättre på en skill genom att inte sätta ut några skillpoints på den. I fyran blir man automatiskt bättre på alla skills man har när man levlar.

/Anders
Ah. Det hade jag glömt om 4an. Jag täntke mer jämfört med BRP eller så, där du faktiskt bara blir bättre på saker du använder dig av.

chrull

Stockholm Kartell

Max Raven said:
chrull said:
Max Raven said:
Tänkte inte bokstavligt terrain här, menade saker som hål, bardiskar, väggar, lava, m m - saker man kan undvika och/eller kan knuffa ner folk i, t ex.
Men sånt har ju alltid funnits i D&D.

Ja - vad tusan? 4E med Planescape hade kunnat vara riktigt coolt, t ex.
4E med Planescape är jag inte intresserad av, men typ alla andra versioner :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist

chrull said:
Ah. Det hade jag glömt om 4an. Jag täntke mer jämfört med BRP eller så, där du faktiskt bara blir bättre på saker du använder dig av.
... Öh. Okej. Det gäller definitivt inte 3.X, i vilket fall. 4E har ju "du blir bäst på saker du fokuserar på, resten blir bara bättre på än du var innan".

chrull said:

Men sånt har ju alltid funnits i D&D.
För att strid ska vara kul i 4E bör sådana saker finnas med i striden. Det är mer eller mindre ett måste för 4E-strid. Undrar nästan ifall du glömde bort att det var det jag tog upp? :gremsmile:

anth

Vetefan
Max Raven said:
Nja, jag tycker att nästan alla DnD-versioner har haft ".5"-versioner.
Sedan beror det på vad man menar med ".5"

Är man snäll kan man säga att ODD74 hade sina ".5" i och med supplementen.
Även ADnD kan man säga hade sina ".5" i och med Wildernss Survivial Guide och Dungeoneers Survivial Guide ... om man är snäll.

BDnD hade definitivt sina ".5" med B/X, BECMI och RC.
ADnD2 hade definitivt sin ".5" med revised edition och optional rules.
DnD3 är den enda där det faktiskt givits ut något som hetat ".5".
DnD4 har definitivt en ".5" i och med Heroes of the forgotten kingdoms och Heroes of the fallen lands.

En sak som jag inte har koll på: hade DnD4 en publik errata, eller var det bara de som prenumererade som hade access?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth said:
DnD4 har definitivt en ".5" i och med Heroes of the forgotten kingdoms och Heroes of the fallen lands.
Överhuvudtaget D&D Essentials, skulle jag säga... För visst är det en och annan ändring/buggfix/whatever även i t.ex. GM's handbook och det? Kan ju ha drömt det, såklart.

Max Raven

T12-kultist
anth said:
En sak som jag inte har koll på: hade DnD4 en publik errata, eller var det bara de som prenumererade som hade access?
Publik.

Erratan är f ö massiv, vilket är anledningen till att jag gärna sett den i rerelease av grundböcker. :gremsmile:

Rob_UBBT

Warrior
  • Treadmillen, den här är enligt mig oförlåtlig den som kom på ideen att det är roligt om spelarna alltid har samma chans att lyckas borde skjutas
  • X-mas tree effekten, när man släppte skapande av magiska föremål lös så tog man ironiskt nog också bort magin ur spelet. Det är bara i pre-Wotc D&D som Arthur skulle sälja Excalibur för att den inte passar hans build och sedan göra ett nytt bättre svärd för pengarna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
4E
+ Kontinuerlig errata
+ Breda färdigheter som passar in i High Fantasy (aningen subjektivt)
+ Ritualer är coolt.
- Feats finns kvar.
- Inga datorspel (förutom det helt ok facebook-spelet) :gremfrown:
+ Ganska så välfungerande onlineverktyg (hyfsat uppdaterad monsterdatabas som finns tillgänglig via publika API:er så andra kan bygga appar t.ex, plus en hyfsad character builder som visserligen har sina brister men blivit ett ovärdeligt verktyg).

Organ

Out of time, out of mind
Max Raven said:
Organ said:
Max Raven said:
- Feats finns kvar.
Jag hade en lista till 3.x som jag skippade. Feats var en "lite plus, lite minus"-punkt låg ganska högt. Kort: Cool idé, dålig implementation.
Jag är böjd att hålla med dig. Jag tycker visserligen inte att Featsen från core-reglerna var ohanterligt många, utan har kört med dem men nobbat splat book-feats. Nu var det dock ett tag sedan jag spelledde v.3 men om jag skulle göra det nu (eller snarare PF vilket det då skulle bli fråga om) så skulle jag nog även gå igenom core-featsen och plocka bort ett urval.

Max Raven said:
(Sedan hade de kunnat haft multiclassing inbyggt med feats istället för att komplicera grejer ytterliggare.)
Hur menar du? Multiclassing-reglerna var, återigen enligt mig, ännu ett exempel på en regeländring som sålde in v3/PF hos mig. I AD&D var det stelt och kasst. I v3/PF blev det på en gång enklare, mer logiskt och dessutom friare.

/Anders

slanfan

Hero
Rob said:
men det är omöjligt att ha scenariot när någon hotar en med ett armborst då spelaren vet att man inte är i närheten av att vara i livsfara.
Jag förstår nog inte. Menar du att man har för mycket HP för att dö eller vad?

Rob_UBBT

Warrior
Precis.

"-Stopp eller så skjuter jag" är inte så skrämmande om armborstet kan ge max 8 i skada av dina 40 hp.

MattiasLejbrink

Swordsman

chrull said:
AD&D 2nd ed - "crappigaste regelskräpet, moduler skapade av gudarna själva" :gremsmile:

Och då har jag inte kommit in på den fantastiska armada av datorspel som släpptes.

Nej, jag hatälskar verkligen den versionen. You say THACO, I say Baldur's Gate, liksom.