D&D har ju haft ett par utgåvor vid det här laget. Vad gör det olika utgåvorna bra och vad är mindre bra med dem? Vad kunde ändrats för att göra en utgåva bättre?
Personligen tycker jag "känns som D&D" (och dess motsats) är extremt subjektivt.
4E
* Precis som 3.X kan man nästan inte köra utan stridskarta.
+ Kul taktisk strid (om man har terräng som gör saker och inte bara är "öde gräslandskap")
+ Kontinuerlig errata
- Kontinuerlig errata - men ingen 4.5
+ Breda färdigheter som passar in i High Fantasy (aningen subjektivt)
* Du blir bättre även på saker du inte tränar - färdigheter hänger ihop med level.
+ Ritualer är coolt.
- Feats finns kvar.
- Inga datorspel (förutom det helt ok facebook-spelet)
Personligen tycker jag "känns som D&D" (och dess motsats) är extremt subjektivt.
4E
* Precis som 3.X kan man nästan inte köra utan stridskarta.
+ Kul taktisk strid (om man har terräng som gör saker och inte bara är "öde gräslandskap")
+ Kontinuerlig errata
- Kontinuerlig errata - men ingen 4.5
+ Breda färdigheter som passar in i High Fantasy (aningen subjektivt)
* Du blir bättre även på saker du inte tränar - färdigheter hänger ihop med level.
+ Ritualer är coolt.
- Feats finns kvar.
- Inga datorspel (förutom det helt ok facebook-spelet)