Re: Sura mormödrar och troll
Spelbalans är bra i situationer där folks liv hänger på det men jag vill verkligen inte bli jämnförd med D&D då jag stark hänger mig åt draumaturgi och regler i en vettig blandning.
Och det med realismen förklarade Clahawk väldigt bra.
som försvarare har man det väldigt svårt att hitta luckor mellan anfallarens attacker och då får man helt enkelt inte ilka många utfall och träffar.
I situationen med samuraier så föreslår jag clawhawks regel om viljeslag eller stridskonstteknik.
/poseur ger sig inte än.
Spelbalans skiter jag i, det är för D&D, och -realism-...what? Förklara för mig hur det är -mer- realistiskt att man gör halv skada än full med ett motanfall.
case in point: som jag ser det kan ett motanfall mycket väl vara den klassiska samurajduellgrejen, dvs att båda rusar mot varandra, hugger och skiter i att parera. regeltekniskt markeras detta fortfarande med att den ena har viniten, men sak samma; den andre hugger dödsföraktande tillbaka. Den som har viniten är den samuraj som träffade först, och vet han vad han gör kommer hans motståndare falla ihop död innan denne hunnit genomföra sitt motanfall.
- Ymir, exempel for the win
Spelbalans är bra i situationer där folks liv hänger på det men jag vill verkligen inte bli jämnförd med D&D då jag stark hänger mig åt draumaturgi och regler i en vettig blandning.
Och det med realismen förklarade Clahawk väldigt bra.
I normala strider fungerar det på detta vis att man försöker med varje "anfall" flera hugg och utfall att ta sig igenom försvaret.Jag är böjd att hålla med Poseur här, speciellt om man använder hans fina variant med raserianfall/bärsärkar. Såsom jag ser det:
– Generellt sett motsvarar inte ett "anfall" ett hugg med svärdet, eller vad det nu må vara, snarare motsvarar det ett hugg som är ämnat att gå igenom garden och träffa samt en serie mindre attacker vars syfte är att hålla motståndaren tillbaka.
– Att genomföra ett motanfall med full skada från detta läge skulle då innebära att man helt ignorerar dessa mindre anfall för att få tid att landa en bra träff, följaktligen träffas man av motståndarens alla anfall. Detta stämmer väl överrens med vad som händer under ett raserianfall då man inte får utföra andra försvarsmanövrar i dessa fall. Monster som endast genomför motanfall, till exempel sumpmonster bör kanske alltid räkna sina motanfall som att de gör full skada.
– Försöker man fortfarande hålla sig borta från motståndarens svärd (som försvarare) har man inte tid att bygga upp ett ordentligt anfall, följaktligen halveras skadan.
Möjligen skulle jag här lägga till en frivillig regel: att man som försvarare får slå ett viljeslag för att dödsföraktande ignorera motståndarens anfall, trots att man inte kan drabbas av ett raserianfall. Ett lyckat slag innebär att motanfallen gör full skada men att man inte får utföra några andra försvarsmanövrar än just motanfall. Svårigheten på vilje-slaget skulle såklart vara baserat på hur skräckinjagande motståndaren är och hur ont dennes anfall ser ut att göra.
Jag skulle även kunna tänka mig en teknik (för stridskonster) såsom...
Underanfall: Utövare av denna teknik har (ofta) ett utpräglat offensivt stridssätt. De tränas i att med stora risker kunna slå från underläga. Skickliga utövare av denna teknik är livsfarliga då det är omöjligt att veta när ett anfall kommer. Regeltekniskt är det en försvarsvariation på motanfall, det gör full skada (x1) men är en nivå svårare att genomföra (+Ob1T6). Utöver de vanliga riskerna vid motanfall är risken att allt är förgäves följaktligen större.
Poängkostnad: 3 alternativt 2; Kunskapskostnad: (3) alternativt (2); Inlärningsslag: VIL
som försvarare har man det väldigt svårt att hitta luckor mellan anfallarens attacker och då får man helt enkelt inte ilka många utfall och träffar.
I situationen med samuraier så föreslår jag clawhawks regel om viljeslag eller stridskonstteknik.
/poseur ger sig inte än.