Bra OGL/licens för fantasyrollspel?

Cara250

Veteran
Hej rollspelsvänner,

finns det någon som har något bra tips på regelverk för rollspelsproduktion (fantasy)? Det kan vara OGL eller licens. Nu finns det ju säkert många juveler som inte får den kommersiella uppmärksamhet som de förtjänar. Men en rekommendation bör ändå innebära ett regelverk som är någorlunda eller mycket efterfrågat på rollspelsmarknaden och inte bara i Sverige. OSR, nyproduktion eller annat, rekommendationer tittar jag gärna på. På frågan om vad jag har för spelpreferenser så är det naturligtvis så att de finns, men rollspelares preferenser, dvs. vad folk tenderar att gilla, är utslagsgivande.

Vänliga hälsningar,
Cara250

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag måste erkänna att jag är förvirrad av frågeställningen. Förstår jag det rätt att du vill ha ett öppet system där den viktigaste egenskapen är popularitet – helt oberoende av vilken spelstil systemet afforderar? Det är inte min avsikt att ifrågasätta frågeställlningen – det ligger bara så långt ifrån mitt eget tankesätt att jag blir nyfiken på resonemanget och syftet. :)

d20, Powered by the Apocalypse, Black Hack och Fate till exempel är alla populära och öppna att använda, men de ger extremt olika spelupplevelser. Skulle jag välja mellan dem hade jag gjort det valet helt utifrån vilket slags spel jag ville ha. Och om jag ville ha tips på spel som kunde ge mig förutsättningarna för att göra ett mekaniskt avancerat taktiskt stridsspel – då hade tips som Powered by the Apocalypse, Black Hack och Fate varit helt felriktade.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
d20 tror jag tappat i popularitet (om du menar det regelverk som var det första att lanseras under OGL; det som baseras på D&D 3.5). Jag vet inte vad de kallar licensen för 5e, eller hur den ser ut. Det är nog, som wilper påpekat, den som är mest populär och efterfrågad.

Staffan

Myrmidon
Björn Wärmedal;n344990 said:
d20 tror jag tappat i popularitet (om du menar det regelverk som var det första att lanseras under OGL; det som baseras på D&D 3.5). Jag vet inte vad de kallar licensen för 5e, eller hur den ser ut. Det är nog, som wilper påpekat, den som är mest populär och efterfrågad.
Om man vill göra saker till D&D5 finns det två sätt man kan göra det på.

1. Stora delar av systemet (men inte lika stora delar som till 3e) är släppta under Open Gaming License, och kan då användas på samma villkor som de OGL:ade delarna av 3e.

2. Du kan också publicera saker via DM's Guild. Då får du tillgång till hela systemet, Forgotten Realms, Eberron, Ravenloft, och lite annat, och du kan till och med använda en del grafiska element. Du kan dock bara sälja via DM's Guild och de tar 50% för besväret (tekniskt sett är DM's Guild förlaget som publicerar, och du får royalties på 50% av försäljningspriset).

Notera att dessa två metoder är fullständigt inkompatibla med varandra. Matt Colvilles Strongholds & Followers är t ex publicerad under OGL, och då får du inte använda material från den i något du släpper via DM's Guild. Detta beror på att båda metoderna har en "share-alike" klausul: för att publicera saker måste du ge andra rättigheterna att göra samma saker med det du lagt till, på samma villkor.