När jag skriver rollspel och rollspelstexter så tenderar jag att vilja göra det ganska strukturerat. Jag börjar med att skapa rubriker, sedan gör jag punktlistor under rubrikerna med vad som ska finnas med i respektive kapitel, sedan gör jag under-punkter till varje punkt med mer detaljer, och så vidare. Till slut har jag en stor hierarkisk punktlista och kan dubbelkolla så att jag inte glömmer något viktigt och så allt ligger i en vettig ordning, disposition och så vidare. Det blir lätt att se den röda tråden och se så allt funkar.
När jag är nöjd med denna hierarkiska punktlista, denna outline, så börjar jag skrivandet, där jag helt enkelt förvandlar varje punkt till 1-2 stycken. När alla punkter har blivit stycken är texten klar att korrläsas.
Nå. Centralt i det här är något sätt att bygga punktlistor. Hittills har jag mestadels jobbat i Google Docs. Det funkar okej, men jag har upptäckt att det är praktiskt att kunna liksom fälla ihop hierarkierna, kollapsa så man t.ex. bara ser rubriker och så. Det kan man inte i Google Docs. Däremot kan man det i en del online-program för att-göralistor, typ Checkvist. Men de är å andra sidan dåligt lämpade för just skrivande, och så kan man inte spara listorna på sin Google Drive. Jag uppskattar enkelheten i att ha dokumenten där, tillsammans med andra texter jag skriver till samma projekt. Då slipper jag minnas att jag ska gå till en separat sida, och vilken separata sida det var jag använde.
Nu i arbetet med Agency/Byrån så har jag testat Mindomo. Man kan se punktlistan för spelet här.
Mindomo har flera fördelar jag verkligen gillar:
Åtminstone om det finns några alternativ.
Så, vilka alternativ känner ni till för att skapa outlines/hierarkiska punktlistor? Som helst görs via moln-app och tillåter list-kollapsande och list-isolerande…
När jag är nöjd med denna hierarkiska punktlista, denna outline, så börjar jag skrivandet, där jag helt enkelt förvandlar varje punkt till 1-2 stycken. När alla punkter har blivit stycken är texten klar att korrläsas.
Nå. Centralt i det här är något sätt att bygga punktlistor. Hittills har jag mestadels jobbat i Google Docs. Det funkar okej, men jag har upptäckt att det är praktiskt att kunna liksom fälla ihop hierarkierna, kollapsa så man t.ex. bara ser rubriker och så. Det kan man inte i Google Docs. Däremot kan man det i en del online-program för att-göralistor, typ Checkvist. Men de är å andra sidan dåligt lämpade för just skrivande, och så kan man inte spara listorna på sin Google Drive. Jag uppskattar enkelheten i att ha dokumenten där, tillsammans med andra texter jag skriver till samma projekt. Då slipper jag minnas att jag ska gå till en separat sida, och vilken separata sida det var jag använde.
Nu i arbetet med Agency/Byrån så har jag testat Mindomo. Man kan se punktlistan för spelet här.
Mindomo har flera fördelar jag verkligen gillar:
- Koppling till Google Drive
- Man kan kollapsa listor (även om det ibland är lite segt, och det inte verkar finnas något sätt att kollapsa alla av samma nivå)
- Man kan isolera en sub-lista så man bara ser den, och kan arbeta med den separat från resten. Lite distraction-free writing, sådär.
- Man kan lätt dela med sig av länkar (som synes)
- Bra, enkla tangentbordskontroller: Enter för att skapa ny punkt, tab och shift+tab för att skjuta in eller skjuta tillbaka punkten.
Åtminstone om det finns några alternativ.
Så, vilka alternativ känner ni till för att skapa outlines/hierarkiska punktlistor? Som helst görs via moln-app och tillåter list-kollapsande och list-isolerande…