Bra onlineverktyg för att skriva och bearbeta outlines?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När jag skriver rollspel och rollspelstexter så tenderar jag att vilja göra det ganska strukturerat. Jag börjar med att skapa rubriker, sedan gör jag punktlistor under rubrikerna med vad som ska finnas med i respektive kapitel, sedan gör jag under-punkter till varje punkt med mer detaljer, och så vidare. Till slut har jag en stor hierarkisk punktlista och kan dubbelkolla så att jag inte glömmer något viktigt och så allt ligger i en vettig ordning, disposition och så vidare. Det blir lätt att se den röda tråden och se så allt funkar.

När jag är nöjd med denna hierarkiska punktlista, denna outline, så börjar jag skrivandet, där jag helt enkelt förvandlar varje punkt till 1-2 stycken. När alla punkter har blivit stycken är texten klar att korrläsas.

Nå. Centralt i det här är något sätt att bygga punktlistor. Hittills har jag mestadels jobbat i Google Docs. Det funkar okej, men jag har upptäckt att det är praktiskt att kunna liksom fälla ihop hierarkierna, kollapsa så man t.ex. bara ser rubriker och så. Det kan man inte i Google Docs. Däremot kan man det i en del online-program för att-göralistor, typ Checkvist. Men de är å andra sidan dåligt lämpade för just skrivande, och så kan man inte spara listorna på sin Google Drive. Jag uppskattar enkelheten i att ha dokumenten där, tillsammans med andra texter jag skriver till samma projekt. Då slipper jag minnas att jag ska gå till en separat sida, och vilken separata sida det var jag använde.

Nu i arbetet med Agency/Byrån så har jag testat Mindomo. Man kan se punktlistan för spelet här.

Mindomo har flera fördelar jag verkligen gillar:
  • Koppling till Google Drive
  • Man kan kollapsa listor (även om det ibland är lite segt, och det inte verkar finnas något sätt att kollapsa alla av samma nivå)
  • Man kan isolera en sub-lista så man bara ser den, och kan arbeta med den separat från resten. Lite distraction-free writing, sådär.
  • Man kan lätt dela med sig av länkar (som synes)
  • Bra, enkla tangentbordskontroller: Enter för att skapa ny punkt, tab och shift+tab för att skjuta in eller skjuta tillbaka punkten.
Det finns dock en nackdel som jag inte alls gillar: Det kostar pengar om man vill kunna ha fler än tre dokument. Och gratisversionen är dessutom väldigt begränsad när det gäller import och export. Och jag är åtminstone just nu för snål för att lägga 80 spänn i månaden på det här.

Åtminstone om det finns några alternativ.

Så, vilka alternativ känner ni till för att skapa outlines/hierarkiska punktlistor? Som helst görs via moln-app och tillåter list-kollapsande och list-isolerande…

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Du skulle kunna använda Emacs i Org-mode, och ha ditt projekt och din emacs-configfil i ett git-arkiv.

Org-mode kan göra det du vill när det gäller dina outlines, och mycket mer därtill som är av nytta i ett rollspelsprojekt.Med rätt Emacs-tema är det också sjukt snyggt och vilsamt för ögonen.

https://www.gnu.org/software/emacs/
https://orgmode.org
https://github.com/git

Föreslår

Christian

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fiktionslek;n339467 said:
Du skulle kunna använda Emacs i Org-mode, och ha ditt projekt och din emacs-configfil i ett git-arkiv.

Org-mode kan göra det du vill när det gäller dina outlines, och mycket mer därtill som är av nytta i ett rollspelsprojekt.Med rätt Emacs-tema är det också sjukt snyggt och vilsamt för ögonen.

https://www.gnu.org/software/emacs/
https://orgmode.org
https://github.com/git

Föreslår

Christian
Jag gissade att någon skulle komma med det här förslaget, och i listan över de som kunde tänkas komma med det där förslaget så fanns du med ganska högt =)

Jag är såklart tacksam över att du vill hjälpa till, men kommer nog inte att följa ditt förslag, av några hyfsat tydliga anledningar:
  • Jag har varken intresse eller tålamod att lära mig emacs.
  • Eller att lära mig konfiga emacs så mycket som skulle krävas. Toolbuilding av det slaget kunde jag unna mig som hobby för tio år sedan, kanske. Numera föredrar jag nästan alltid verktyg som Bara Funkar™.*
  • Jag vill ha något som jag kan köra på t.ex. en mobil eller på en dator jag inte kan installera saker på, därav att jag vill ha en webapp.
  • Jag föredrar alltid kontinuerlig molnsynk framför git, utom möjligen specifikt för kod. Eller, egentligen skulle jag nästan vilja ha det där också. Jag har noll tilltro till min hårdvaras tillförlitlighet och tänker att den kan explodera eller iaf krascha när som helst.
Så jag tackar för förslaget, och förstår varför du kom med det trots att jag misstänker att du redan visste att jag kände till alternativet (det kan ju finnas andra här, som inte kände till det), men jag tror inte att det är för mig.

* Eller ja, hittar jag inget som är Tillräckligt Bra så är jag inte främmande för att bygga eget. Vilket i det här fallet nog snarare skulle innebära att jag byggde något i TypeScript som använde Google Drive som backend, än att jag lärde mig emacs.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Nä jag tänkte att Emacs Org-mode var perfekt för dig och inte skulle ta så lång tid att lära eller konfigurera. Du skulle kunna göra en massa grejer jämte det du skriver om, som att baka in kod i en org-fil som exekveras när du exporterar och bakar in resultatet i pdf:en (jätteanvändbart för rollspel, faktiskt). Alltså grejer som är skitjobbiga för mig (som inte programmerat ordentligt sedan 80-talet) men en baggis för dig. Däremot missade jag att du vill skriva på en mobil ... visserligen kan man ha emacs på mobil också (via en linuxterminal), men det skulle jag själv tycka vara rätt jobbigt.

Hur som helst -- allt faller ju direkt om du inte orkar lära dig Emacs.

Allt gott och lycka till,

Christian