Nekromanti Bra Pathfinder-kampanjer för enbart två spelare?

denstore

Veteran
Jag tänkte sätta upp en kampanj för mina spelare. Tyvärr har spelgänget sakta men säkert decimerats genom åren, och visst vore kanske det bästa att ragga upp ett par nya spelare, men samtidigt är det svårt att plocka in någon i en grupp som har spelat tillsammans i snart 30 år.
Lösningen (i alla fall tillfälligt) blir väl att fortsätta med att köra på bara 3 personer. Dock så verkar det som att nästan alla Adventure Paths är gjorda för 4 spelare. Visst, man kan lösa det med att minska motståndet, starta i högre levels, eller slänga in friendly npc's. Men det blir ofta så fel känsla, eller rent ut sagt obalanserat.
Någon som har några snitsiga lösningar?

God45

#PrayersForBahakan
Reign of Winter bör fungera bra med 2 spelare om du ger dem lite extra levels. Oh, och kanske lite mer helnings potions om de inte har en clerik.

slanfan

Hero
Om ni har spelat i 30 år borde ni ju vara redo för den ökade svårighetsgraden i att spela med halv sättning :gremwink:

denstore

Veteran
slanfan said:
Om ni har spelat i 30 år borde ni ju vara redo för den ökade svårighetsgraden i att spela med halv sättning :gremwink:
Problemet är väl iofs inte spelarnas eller mitt problem att "lösa" det hela, vi har gjort det de sista fem, sex åren. Problemet är att jag tror spelarna saknar tiden när man slapp konstruera karaktärer för att vara "tusenkonstnärer".
Jag vet att min ena spelare gillar att spela vrålköttiga urkorkade dvärgar som aldrig ens skulle tänka tanken att stanna upp slaktandet för att hela sin polare, eller ens skulle fundera på att öppna ett lås ens med nyckel, om han har sin Waraxe inom räckhåll. Men i tvåmans-team får sällan rena fighters rum.
Man kan lösa saker med multiklassning eller högre startnivå och så vidare, men det blir lite nödlösningskänsla. Ibland måste det få vara kul också.:)

denstore

Veteran
God45 said:
Reign of Winter bör fungera bra med 2 spelare om du ger dem lite extra levels. Oh, och kanske lite mer helnings potions om de inte har en clerik.
Ska kolla in det. Tack!

God45

#PrayersForBahakan
Problemet är väl iofs inte spelarnas eller mitt problem att "lösa" det hela, vi har gjort det de sista fem, sex åren. Problemet är att jag tror spelarna saknar tiden när man slapp konstruera karaktärer för att vara "tusenkonstnärer".
Jag vet att min ena spelare gillar att spela vrålköttiga urkorkade dvärgar som aldrig ens skulle tänka tanken att stanna upp slaktandet för att hela sin polare, eller ens skulle fundera på att öppna ett lås ens med nyckel, om han har sin Waraxe inom räckhåll. Men i tvåmans-team får sällan rena fighters rum.
Man kan lösa saker med multiklassning eller högre startnivå och så vidare, men det blir lite nödlösningskänsla. Ibland måste det få vara kul också.:)
Vill dina spelare köra rena fighters rekomenderar jag inte Pathfinder. Speciellt inte med ett tvåmanna party.

Har du kollat in 4ed D&D? Det gör karaktärerna betydligt mer självständiga med healing surges och grejer så att det går att köra en striker utan att bry sig om resten av gruppen.

denstore

Veteran
God45 said:
Vill dina spelare köra rena fighters rekomenderar jag inte Pathfinder. Speciellt inte med ett tvåmanna party.

Har du kollat in 4ed D&D? Det gör karaktärerna betydligt mer självständiga med healing surges och grejer så att det går att köra en striker utan att bry sig om resten av gruppen.
Jo, vi har kollat 4:ed. Kände att det egentligen är det som är problemet. I 4:ed, så är alla karaktärer något av tusenkonstnärer. Som att man har gjort en uppsjö barder, men kallat dem olika saker...
Egentligen hade jag nog velat trolla tillbaka vårt gamla spelgäng, och spelat klassiska upplägg, då lite av glädjen med fantasyspel är just samarbetet i gruppen i min mening. Men det lär bli svårt då folk har spridit ut sig över halva klotet.:(
Får väl hoppas på att mina spelare nöjer sig med npc:er, potions och spells för att täcka upp för clerics och rouges.

God45

#PrayersForBahakan
Har du testat att spela över skype? Det fungerar förvånande bra enligt vad jag upplevt :gremsmile:

denstore

Veteran
God45 said:
Har du testat att spela över skype? Det fungerar förvånande bra enligt vad jag upplevt :gremsmile:
Tror inte det hade gått. Rollspel för oss är typ 60-70% skitsnack, 20% ätande, 5% varierande kroppsodörer och kanske 5% spel.... :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
denstore said:
God45 said:
Tror inte det hade gått. Rollspel för oss är typ 60-70% skitsnack, 20% ätande, 5% varierande kroppsodörer och kanske 5% spel.... :gremlaugh:
Skitsnacket får du ändå :gremwink: Men om det är mer socialt förstår jag tt du vill sitta runt ett bord.

denstore

Veteran
God45 said:
denstore said:
God45 said:
Skitsnacket får du ändå :gremwink: Men om det är mer socialt förstår jag tt du vill sitta runt ett bord.
Problemet är nog egentligen att vi var ett kompisgäng som började spela rollspel. Nästan alla som har varit involverade kände varandra från högstadiet eller så. Då är det svårare att få in nya spelare, än att anpassa spelet till de få som nu bor kvar i regionen.
Egentligen går vi väl och hoppas på att folk ska flytta tillbaka. :gremsmile: