Nekromanti Bra regel eller inte?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
En kille (RP) och tjej (SL) slåss i ett slagsmnål utan vapen. SL berättar plötsligt mitt i konflikten då det är rollpersones tur att handla att RP märker att det plötsligt glimmar till i tjejens hand. Det här är en signal från spelledaren att situationen kan förvärras tex genom att hon håller på att dra kniv. Om nu spelaren vill får han hugga på det här. Han får då bidra till storyn. Något kan komma att förvärras för honom men om han beskriver vad så kommer han tjäna på det:

Spelaren svarar på SL:s "Det glimmar till i hennes hand"
”Helvete det tjejfan har en kniv”. SL ger då +yada i bonus nästa omgång.

Men spelaren kan också hoppas på att faran inte är reel. Det är tjejens ring han ser och situationen kommer inte förvärras för honom. Han väljer att avstå från att säga något och hoppas på att det bara var hennes ring.

Men om SL tänkt att det är kniv kommer förutsättningarna för spelaren att försämras och ingen bonus utgår för spelaren höll tyst. Kniven gör striden farligare för spelaren.

Syftet är:
• Spelledaren annonserar att situationen kan förändras.
• Spelaren kan välja att gå med på det och berätta hur situationen förvärras. Det ger honom en fördel i striden han kommer behöva.
• Om spelaren väljer att ignorera annonseringen kan han ha tur:

------->Spelledaren hade aldrig en ny fara som avsikt
Eller otur:
------->Spelledaren introducerar en ny fara (en kniv i tjejens hand) och spelaren får inte någon bonus.

• Om spelaren kommer på något annan fara än den spelledaren hade åtanke får han ändå bonusen om spelledaren tycker det var en cool grej. Ev får han en extra bonus för att spelledaren tyckte att det här var ännu coolare men då blir det lite meta.

Är det onödigt med att belöna spelaren för deltagandet tycker ni? Men varför ska spelaren blanda in något som förvärrar situationen? Kan man lösa det elegantare?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Som svar på "Kan man lösa det elegantare?"

Man kan, som spelledare, formulera frågan så att det framgår att svårigheten är satt, men att man gärna får inspiration av spelaren angående dess natur:
"Du ser att det glimmar till i hennes hand; det är något farligt, vad är det?"
Lite friare kan man gå till
"Vad är det värsta med att slåss på just den här platsen?"
"Något får dig en kort stund att tro att du inte kommer kunna vinna. Vad är det?"

Har man spelare som utnyttjar varje sådan här öppning för att göra det lättare för sin egen rollperson, ska man inte försöka. Då får man prata med dem om det utanför spel, eller acceptera att de ser spelledaren som den som förser deras roll med en objektiv omgivning de ska hantera så bra som möjligt.
 
Top