Nekromanti Bra regelsystem: y/n?

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag och Whizzman håller på att skriva ett SF rollspel och jag tänkte fråga vad ni tycker om det regelsystem som vi tänkt använda. Det är mycket simpelt & back to basic och består i grund och botten av tre attribut:

1) Intellekt
2) Karisma
3) Fysik

Från början är man på level ett och får således dela ut tolv poäng på de här tre attributen (4 är medelmåttigt).

När man fått ihop 100 XP så går man upp till level två (för att sedan gå upp till level tre måste man samla ihop 110 nya XP och så vidare). Man får då ett Utvecklingspoäng (UP). För att höja ett av attributen med ett så betalar man lika många poäng som det man ska höja ifrån. Exempelvis så behövs det 1 UP för att höja ett värde från ett till två, eller så behövs 5 UP för att höja från 5 till 6.

När man testar om man lyckas med något så slår SL en t10 och modifierar efter hur svårt han tycker det är.

Sen så kommer vi till del två av regelsystemet: specialiseringarna! Man kan ha ett antal (max 4) specialiseringar per attribut. Några exempel kan vara Intellekt -Datorer, Fysik -Vighet eller Karisma -Ljuga. I dessa så kan man ha ett värde från 1-5, och om man använder just denna del av attributet så får man det så mycket lättare som man har i specialiseringens värde. ...Det låter mer komplicerat än det är.

Specialiseringar kostar lika mycket att höja som ett attribut.

Beroende på vilken art och vilket yrke man har så får man några specialiseringar från början (oftast på nivå ett).

Jag har bifogat ett (mycket) preliminärt gubbpapper så att ni kan se vad det här rollspelet (som för tillfället heter Generic Space Adventures) är uppbyggd när det gäller regler/rollspel.

Meningen med att jag skrivit allt detta här är att jag vill höra vad ni tycker om detta reglelsystem? Detta är i grund och botten alla regler som finns förutom reglerna för rymdskepp som jag kan berätta mer om någon annan gång... Så vad tycks?
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Hm. 100 XP fö lvl 1 -> lvl2, 110 2->3, 120 3->4, osv? Hur mycket äventyrande är "1 XP"? är det vettigt att en "level-1-person" inte kan vara medelmåttig i alla attribut (det kostar 6 per attribut)? Eller är startpoängen inte samma som UP? Om inte, kan man specialisera sig redan från start?

Hur interagerar värden på grundegenskaper och specialiseringar på tärningsslag? Jag gissar "slå samma eller under"? Man drar sedan av specialiseringen frän tärningsslaget?

Botrsett från de oklarheterna verkar det som ett fungerande bas-system att bygga vidare på.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Hur mycket äventyrande är "1 XP"?
Inte riktigt bestämt änu... Det ska vara relativt lätt att få XP eftersom man måste gå upp relativt många levels för att höja en egenskap eller specialisering.


är det vettigt att en "level-1-person" inte kan vara medelmåttig i alla attribut (det kostar 6 per attribut)? Eller är startpoängen inte samma som UP? Om inte, kan man specialisera sig redan från start?
Ja, de poäng man använder från början är inte samma som UP utan då delar man bara ut de tolv poängen som vanliga siffror. (värde 1 kostar 1 värde 4 kostar 4).

Specialiseringar kan man som sagt få genom vilket yrke och vilken art man tillhör. Sen så kan man höja dem med samma system som med egenskaperna

Hur interagerar värden på grundegenskaper och specialiseringar på tärningsslag? Jag gissar "slå samma eller under"? Man drar sedan av specialiseringen frän tärningsslaget?
Ömm... Ja.

Botrsett från de oklarheterna verkar det som ett fungerande bas-system att bygga vidare på.
Saken är ju det att det här är (i grund och botten) de enda reglerna som ska finnas. De enkla reglerna är en stor del av spelet.

PS: tack för input
 
Top