CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Och isåfall vilket, tycker du?
Låt mig speca vad jag letar efter. Mitt fokus är på ett party bestående av "äventyrare", så jag letar inte efter regler fokuserade på single-seat fighters eller stora skepp med hundratals eller tusentals besättningsmän. Rymdstrid är inte mitt huvudfokus, utan ska "bara funka" mellan intriger och action nere på olika planeter och rymdstationer...
Realism är inte viktigt; jag gillar förvisso hard sf men inser att det alldeles för lätt leder till komplexa eller tråkiga eller alltför dödliga regler.
Det är viktigt att hela gruppen engageras; reglerna bör låta samtliga karaktärer få något att göra varje stridsrunda. För att striden ska bli intressant behövs det olika uppgifter och handlingar som nästan alla RP kan utföra även om de inte är bäst på just det. Karaktärernas skicklighet måste spela roll.
Det måste definitivt finnas tillräckligt med detaljer för att skapa flera olika typer av skepp, och för att skapa intressanta diskussioner om hur man bäst pimpar/uppgraderar sitt skepp. Att börja med ett litet och långsamt skepp för att så småningom styra ett mycket större och kraftfullare skepp känns viktigt. Precis som fantasyspel skapar intressanta kombinationer mellan förmågor och loot, vill säga. "Ska vi byta ut målsökningssystemet eller installera en extra energibank för våra surt förvärvade slantar", typ. Skeppets prestanda kan därför inte vara alltför abstrakt, utan det måste finnas "hårda data" på olika utrustningsmoduler... Men jag är definitivt inte ute efter spel där byggandet överskuggar användandet.
Jag föredrar spelsystem där jag inte behöver hålla reda på i vilken riktning jag tittar, och exakt hur många rutor det är mellan mig och motståndaren, och detta gäller rymdstrider med. Om spelet utgår från att fi ena sekunden är upp till höger för att nästa ha swischat runt och bakom oss, och därför inte försöker modellera exakta avstånd och positioner så är det okej med mig för att få ett enklare snabbare system.
Idealt är dödligheten inte större än att RP kan förväntas ha en strid var eller varannan spelning på max en timme (speltid) och ändå överleva (dock gärna i en tillrufsad farkost ;-).
Vad gillar du?
Låt mig speca vad jag letar efter. Mitt fokus är på ett party bestående av "äventyrare", så jag letar inte efter regler fokuserade på single-seat fighters eller stora skepp med hundratals eller tusentals besättningsmän. Rymdstrid är inte mitt huvudfokus, utan ska "bara funka" mellan intriger och action nere på olika planeter och rymdstationer...
Realism är inte viktigt; jag gillar förvisso hard sf men inser att det alldeles för lätt leder till komplexa eller tråkiga eller alltför dödliga regler.
Det är viktigt att hela gruppen engageras; reglerna bör låta samtliga karaktärer få något att göra varje stridsrunda. För att striden ska bli intressant behövs det olika uppgifter och handlingar som nästan alla RP kan utföra även om de inte är bäst på just det. Karaktärernas skicklighet måste spela roll.
Det måste definitivt finnas tillräckligt med detaljer för att skapa flera olika typer av skepp, och för att skapa intressanta diskussioner om hur man bäst pimpar/uppgraderar sitt skepp. Att börja med ett litet och långsamt skepp för att så småningom styra ett mycket större och kraftfullare skepp känns viktigt. Precis som fantasyspel skapar intressanta kombinationer mellan förmågor och loot, vill säga. "Ska vi byta ut målsökningssystemet eller installera en extra energibank för våra surt förvärvade slantar", typ. Skeppets prestanda kan därför inte vara alltför abstrakt, utan det måste finnas "hårda data" på olika utrustningsmoduler... Men jag är definitivt inte ute efter spel där byggandet överskuggar användandet.
Jag föredrar spelsystem där jag inte behöver hålla reda på i vilken riktning jag tittar, och exakt hur många rutor det är mellan mig och motståndaren, och detta gäller rymdstrider med. Om spelet utgår från att fi ena sekunden är upp till höger för att nästa ha swischat runt och bakom oss, och därför inte försöker modellera exakta avstånd och positioner så är det okej med mig för att få ett enklare snabbare system.
Idealt är dödligheten inte större än att RP kan förväntas ha en strid var eller varannan spelning på max en timme (speltid) och ändå överleva (dock gärna i en tillrufsad farkost ;-).
Vad gillar du?