Ett gränsfall, men en jag tycker är charmig är 'Conversations with Durito', en bok som är en sammanställning av essäer skrivna av Subcomandante Insurgente Marcos. Det hela började med att han fick en teckning från en liten flicka. I sitt svar så förklarar har hur han ser på situationen i form av dialoger med en modig liten skalbagge, Durito. Det är alltså ett sätt att i fabelform göra en komplicerad situation tillgänglig även för ett barn. Så småningom växte samlingen historier om Durito så att de räckte till en bok. Trevligt är också att dessa essäer är fritt tillgängliga och att boken är sammanställd som ett fritt verk.
En annan bok som försöker förklara svåra saker för barn, skriven av en annan av mina hjältar, Bengt Sändh, är 'Adolf och det stora kriget'. På ett pedagogiskt, lättfattligt och rentav roligt sätt så beskriver han vad nazismen var, hur korkad den var, hur den trots det kunde uppkomma och varför det är så viktigt att vara på sin vakt så att sådant inte händer igen. Egentligen tror jag inte att man behöver förklara för barn att sådant är dumt, det är först när vi blir äldre som vi utvecklar en förmöga att rationalisera sådant som vi innerst inne vet är dumt, men det är en mycket bra bok.
Sedan så kan jag rekommendera 'Chefer från helvetet' av Rosetta Sten. En humoristisk bok, med en stor del verklighetsbakgrund (även om den i liten grad är förbättrad) om helvetet i arbetslivet som man känner igen så mycket i. Det finns åtminstone en anledning till att köpa den, men den kan jag inte berätta offentligt än. För en gångs skull så rekommenderar jag dock köp snarare än att låta internets magi förse er. Köp fem när ni ändå håller på, så har ni till släkt och vänner också.