Nekromanti Bra restaurang i Stockholm

Cybot

Mest spelbar
Min bror fyller år i slutet av Mars, men jobbar för tillfället som konsult i Stockholm. Därför är det bara han, jag och vår kusin som kan samlas för att fira.
Varken han eller jag känner till Stockholm särskilt bra och jag behöver därför lite tips på en lämplig restaurang i medelprisklassen där man kan ha en trevlig middag.

Någon som vill/kan rekommendera en restaurang? Den ska helst ha öppet ganska sent på kvällen (23? 24?) då ingen av oss kan komma ifrån jobb/etc förrän ganska sent.

yokowermland

Warrior
Jag rekommenderar Resturang Gondolen vid slussen. Det är en av Erik Lallerstedts resturanger. Skitbra mat både på kvällen och till lunch. Helt ok priser även om det är lite dyrare än o`learys. Ett litet minus är att du absolut måste boka plats annars är det kört att få ett bord. Stora pluset är ju att det är nära till alla sköna hak på söder.
http://www.eriks.se/

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Några som jag själv frekventerar:

<ul style="list-style-type: disc">[*] Peppar - kreolsk mat och fantastiskt cool inredning. Hela stället osar Louisiana och de har Stockholms otrevligaste bartender, på ett positivt sätt! Om det blir bråk greppar bartendern baseballträt bakom bardisken och ropar på den tjocka kocken som kommer rusande från köket med förkläde och allt - en show man sent glömmer. Torsgatan 34, Vasastan (T-bana S:t Eriksplan)
[*] Bröderna Ohlsson/Garlic & Shots - smått legendariskt vitlökshak med fantastisk mat och cool inredning i rockabilly/punkstil. Servicen varierar från dag till dag, men maten gör ingen utom vitlökshatarna besviken. Folkungagatan 84, söder (T-bana Medborgarplatsen, 5-10 min promenad).
[*] Ramblas - tapasställe vid hornstull. Jag har inte varit där på några år, men då var det suveränt (och jag har inte hört något ont om dem sedan dess). God mat och trevliga lokaler. Långholmsgatan 3, söder. (T-bana hornstull).
[/list]

Graazzt

Veteran
Little Persia
Östgötagatan 32
Telefon: 08-6448569
Gillar man persiskt är detta en hit! Har man aldrig testat persiskt är detta också en hit, såklart! :) Skön avslappnad stil här där publiken är lite yngre. Fast de hänger mest ute i foajen och dricker öl.

Back A Yard
08-644 94 94
Folkungagatan 128
Ett himla skönt ställe som serverar Jamaicansk mat som inte är speciellt stark, men väldigt god. Hela restaurangen känns jamaicansk för övrig. Servitörerna är dessutom riktigt trevliga och maten superbra!

Café Piostowska
Tegnérgatan 5
Telefon: 08-21 25 08
Hit går man inte i första hand för den fantastiska maten, som dock är god och klassiskt östeuropeisk. Utan det är stället i sig och den speciella servicen. Paret som äger restaurangen är mycket speciella. Akta er om damen är på dåligt humör... ;-) Ett måste att ha varit här någon gång! Jag diggar stället rejält även bara för att gå hit och ta en öl eller två.

Cybot

Mest spelbar
chrull said:
Vad betyder "medelprisklassen" för dig?
Tja. Vanligtvis när vi är i stockholm så brukar vi vara på Restaurang Kryp In (vilket är ett schysst ställe och är våran nuvarande fallback position om vi inte hittar något annat). Så cirka 200-300 spänn för en huvudrätt eller "alles in alles 500 spänn. Plus lite till om man vill götta sig"

chrull

Stockholm Kartell
Då kanske Glenfiddich Warehouse precis kvalar in. Deras Pepparstek med Potatisgratäng kan vara det godaste jag har ätit på lokal i Sverige. Och där har jag ju varit ett gäng gånger. De har dessutom helt okej öl.

Det ligger i Gamla Stan på Västerlånggatan 68.

Kolla www.pastan.nu för andra tips från DN Påstan.

Gardener

Champion
Jag kan rekommendera Bröderna Olsson, Glenfiddich Warehouse och<span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Piostowska också. Den senare fick vi gratis vodka på, och det är ju aldrig fel. Klart charmigt ställe. =)</span> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">
</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">Annars kan jag föreslå Pelikan på Blekingegatan. Därför att jag bor på gatan och Anthony Bourdain har varit där. Vällagad husmanskost i gammal ölhall.</span> </div>

Patrick Bateman

Warrior
Restaurang Döden i grytan. Mycket bra italienare som vunnit DN På stans Gulddrake i mellanklassen år 2004 och 2006. De har både pastarätter och "vanliga" varmrätter på menyn, vilket gör det enkelt att justera budgeten efter era behov. Tänk på att det inte ingår potatis etc till varmrätterna, utan de måste beställas separat (se contorni, tillbehör). Köket stänger 23.00, kanske blir svårt för er att hinna. Å andra sidan tror jag det är få regelrätta restauranger som har öppet mycket längre än så.

Den enda nackdel jag kan komma på är läget, nära Norrtull. Enda utestället i närheten jag känner till är Cliff Barnes.

chrull

Stockholm Kartell
Senast jag var på Bröderna Olsson så var servicen så sannslöst dålig att jag gick runt och var förbannad resten av kvällen. Och det är tyvärr inte första gången det händer. Maten kan vara skitbra däremot.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
chrull said:
Senast jag var på Bröderna Olsson så var servicen så sannslöst dålig att jag gick runt och var förbannad resten av kvällen.
<div>
</div> <div>Vem är du, och vad har du gjort med anarkist-grime-plastspagettihår-Chrull? </div>

chrull

Stockholm Kartell
Dante said:
chrull said:
Senast jag var på Bröderna Olsson så var servicen så sannslöst dålig att jag gick runt och var förbannad resten av kvällen.
<div>
</div><div>Vem är du, och vad har du gjort med anarkist-grime-plastspagettihår-Chrull?</div>
Det är skillnad på dålig service som i "de tilltalade mig inte herr" och dålig service som i "personlen bad en person i sällskapet att sitta ner och hålla käften" eller "personalen kom ut med fel maträtt och istället för att ta tillbaka den och be om ursäkt lämnar de bara den där och säger 'Men det här är också gott.' och sen bara går därifrån."

chrull

Stockholm Kartell
Re: Man tackar

Cybot said:
Tack får förslagen.
Vi bestämde oss för Glenfiddich Warehouse.
Helsinge Rököl och Potatisgratäng. DO IT.