I gårda-gruppen så har vi regelbundna träffar men med olika människor vilket gör att vi satsat hårt på spel som 1) Är föreberedelselösa, 2) Går att spela klart på en kväll.
Det är ett oerhört givande sätt att spela på när det blir en ny berättelse varje kväll och är särskilt bra för sporadiskt spelande, dessutom tycker jag personligen att på så få personer (3) så är det väldigt dumt att slösa bort en person på en spelledarroll.
Det sagt, vilket spel då? Vi har under senaste året spelat bland annat: Ljuset och Mörkret, Dream Asqew, Fiasco, Montsegeur 1244, Archipelago III, Durance, Utpost, Wilderness of Mirrors, Serpent's Tooth, Psychodrame, Prosopopé, Carolina Deathcrawl, Ribbon Drive, Nerver av Stål, Don't rest your head, Previous Occupants, The Object.
Det finns en recensionstråd av alla de här ifall du vill titta själv men mina klara favoriter är:
Montsegeur 1244 - Spela belägrade katarer och i slutändan ge upp din tro eller brinn för den. Strukturerad friform med jättesnygg spelplan, 'färdiga' roller, snygga kort, har alltid skapat jättefina berättelser och drama när jag spelar.
Dream Asqew - Spela ett utstött samhälle under apokalypsen, jag brukar beskriva det "som Apocalypse World fast bra" jättesmidiga regler och ett kort gratis spel som ändå föremdlar oerhört mycket stämning.
När det gäller Fiasco så skulle jag inte säga att omspelbarheten är ett problem, det finns ett antal olika settings som grund och det går att hitta fler på nätet. Däremot tycker jag inte att det är ett jättebra spel eftersom teknikerna (reglerna) känns dåligt integrerade och det är lite synd att mångas första kontakt med samberättande är just Fiasco. Men det är ju å andra sidan bra att fler får kontakt med samberättande och en del saker gör det väldigt snyggt, som hela 'play to loose'-konceptet, du vet liksom från början att det kommer gå åt helvete och det kan hjälpa många som är vana vid spelstilar som mer går ut på att 'klara äventyret' eller så att få in ett nytt tänk.