Nekromanti Bra rollspelskampanjer

DanielSchenström

Swashbuckler
Färdigheterna (vilka färdigheter som står med, inte hur man använder dem), de krångligare stridsreglerna (som Attacks of Opportunity), feats (överhuvudtaget), att alla raser kan vara alla yrken, att erfarenhetsstigningen är snabbare. (Och bilderna och designen, men det är inte spelet, de bara förmedlar stämningen, men åtminstone jag tycker det är en viktig del i ett spel.)

Storuggla

Champion
Färdigheterna (vilka färdigheter som står med, inte hur man använder dem), de krångligare stridsreglerna (som Attacks of Opportunity), feats (överhuvudtaget), att alla raser kan vara alla yrken, att erfarenhetsstigningen är snabbare. (Och bilderna och designen, men det är inte spelet, de bara förmedlar stämningen, men åtminstone jag tycker det är en viktig del i ett spel.)

Vad har du emot att alla raser kan vara vilket yrke som helst? Det är väl helt reko, tycker jag.

Storuggla, undrar

Krille

Super Moderator
"Vad har du emot att alla raser kan vara vilket yrke som helst? Det är väl helt reko, tycker jag."

Konservatism. Alla alver ska vara Warrior/Mages, juh! Annars är det ju bara fjantigt. :gremwink:

Storuggla

Champion
Konservatism. Alla alver ska vara Warrior/Mages, juh! Annars är det ju bara fjantigt. :gremwink:

Ska banne mig dra igång en kampanj för att befria alver, dvärgar, gnomer och halvlängsmän från samhällets förtryck och kämpa för deras lika värde.
Inga kvoter dock, men de ska få välja själva! Vill en gnom bli barbar ska han bli det banne mig, annars kommer vi att skriva arga insändare till DN Debatt!

Storuggla, vässar pennan

DanielSchenström

Swashbuckler
Det blir för standard, jag tycker det är mer intressant när ett rollspel speglar normen snarare än vad som överhuvudtaget är möjligt. Spelet tappar en del av sin färg då, och vill jag ha färglösa spel då skulle jag köra GURPS i en namnlös värld satt i en ospecificerad tidsperiod med äventyr som inte är vaken bra eller dåliga.

Krille

Super Moderator
"Det blir för standard, jag tycker det är mer intressant när ett rollspel speglar normen snarare än vad som överhuvudtaget är möjligt."

...så du menar att alla AD&D-världar har samma normer?

DanielSchenström

Swashbuckler
Nope, eller ens alla SL eller andra saker man nu vill använda för att använda argumentet mot mig.

Men jag är en sådan typ av SL som helst får normerna för att sedan göra vad jaf vill med dem än att få någonslags grundform att utveckla. De världar som avviker från normen brukar ha det med i beskrivningarna. Dark Sun är det exempel som bäst illustrerar detta med sina många ändringar.

Dan (Neo)

Veteran
Re: Hur det förhåller sig med EW (SPOILER)

det står mer i åttonde numret av criticalmiss där herr watts själv skriver om det...
Kul! Jag hade läst det lilla kåseriet om den brinnande pråmen tidigare, men inte den fullkomligt lysande repliken. Undrar om man skulle bli poppis på Eon-forumet om man började leverera sådana svar på spelarnas frågor... :gremcool:

Balderk

Swashbuckler
Re: Hur det förhåller sig med EW (SPOILER)

Haha! Kanske inte :gremwink:

Men jag skulle i alla fall börja läsa på EON-forumet betydligt mer :gremsmirk:

Nightowl

Champion
Tja, D3D har ju öppnat alla klasser för alla raser, vilket är prima.
Inte bara för att det möjliggör koola halvorks-paladiner och gnom-munkar ('And there was KUNG-FU FIGHTING! *dududududududutt* And they were fast as LIGHTNING!') utan för att praktiskt taget vilket monster som helst kan avancera i en klass.

När sagda gnom-munk squarar off mot, säg, en ogre-mage-munk (finns en detaljerad som NPC i Sword&Fist, vilket INTE är en kinky porrtidning utan ett supplement) så kan det inte undgå att bli annat än chickawaoWAO!

För att inte tala om d20 Modern: den kom ut typ i förrgår och folk pratar redan om bilden på en gnoll-hallick (inte n klass, tyvärr).

Nightowl, gnom-munk