Nekromanti Bra rymdrollspel

Lambi

Swordsman
Geten taag gott folk!

Jag är lite småsugen på att spelleda något SF-rollspel inom en ej definierad tidsrymd. Tänkte att man iaf kan fundera på vilket system som kan tänkas funka bäst.

Vad har folk för olika erfarenheter av SF-rollspel? Vilket är "bäst"? etc.

Själv har jag mest lirat Stjärnornas Krig D6 i rymdkategorin. Jag hade tänkt mig något lite mer rent teknikinriktat, lite mer strikt än SW-D6. Lite åka till olika planeter i sitt skräpiga rymdskepp som har en labil luftsluss eller så...

Whaddayagot?

Jag har redan Space Master och GURPS (grundboken) hemma iaf. Underlättar om någon har idéer till dom. (ekonomiskt alltså) :p

Johan K

Gammal & dryg
Trinity

Nu var det iof ett bra tag sedan som jag lirade Trinity, men av det jag seplade så var det ett heklt klart schysst spel.
Världen är på ett ungefär som nu, fast i framtiden då.. Har för mig att man kunde lira mäniskor, aliens & diverse olika hybrider..

/ Johan K, som ska fixa lite kaffe...

Krille

Super Moderator
"Jag har redan Space Master och GURPS (grundboken) hemma iaf. Underlättar om någon har idéer till dom. (ekonomiskt alltså) :p"

Åkej, håll i dig:

GURPS Mars: en såsbok om Mars i olika miljöer. Det är egentligen ingen kampanjmiljö, utan en faktamodul om Mars i olika genrer, från space opera i stil med John Carter från Mars till kolonisationssåpa i stil med Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi.

GURPS Traveller: Gurps-varianten av det klassiska SF-rollspelet. Det är väl det som närmast fyller dina kriterier.

GURPS Transhuman Space: Mycket bisarr hyfsat nära framtid i vårt eget solsystem, där bio- och cyborgmodifikationer inte bara är vardagsmat utan ses som ett led i evolutionen.

GURPS Lensman: Rymdsåpa baserat på E E "Doc" Smiths klassiska romansvit. Jefligt högnivåspel - vi talar 300+ poäng på gubbarna.

Och är det ekonomi som du är ute efter så tar vi en icke-GURPS: Skymningshem: Andra Imperiet är öppet för betatest just nu.

PAX

Jordisk Äventyrare
Gratis smakar bäst...

Åtminstone ibland...

Halvkassa luftslussar. Okända planeter. Aliens i massor. Taskiga corporationer. Opålitliga androider. Disposable Heroes, Expresselevator to Hell. Paranoia & Total fear. Guns, Guts & Glory (eller var det God, Guns & Gasoline?). Hur som helst.

http://www.serenadawn.com/AlienRPG-Contents.htm

Lambi

Swordsman
Tack och OT

Tackar alla här, bara dumt att svara på alla inlägg. -_-

Jag har hört bra om Trinity och Traveller, så det lär nog bli ngn av dom. Eller kanske jag snedtänder och rotar fram GURPS Mecha och satsar på 200% förstörelse :gremtongue: Är nog inte så hållbart i längden. Funkar nog iofs med några polares hemmagjorda SMASH isf också. Är typ som mecha fast mer tärningsfest...

Och lite OT också - kunde inte hålla mig :gremtongue:

Johan K: vi har något gemensamt verkar det som... KAFFE!!! KAFFEGUDEN TILLTALAR OSS!!! DEN BEFALLER OSS!!! DRICK MER!!!! DRICK SVARTARE!!!!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gå på jakt och leta fram Mark Rein-Hagens gamla spelprojekt Exile. Han hade det liggande på nätet för hela världen att ladda ner och kika på, men nu är det officiellt inte tillgängligt längre iaf.

Det är en riktigt trevlig mysko sci-fi värld. Spelet kom aldrig så långt som att få en färdig regelmotor, men gillar du SpaceMaster eller GURPS-reglerna kan du ju köra med dem.

Staffan

Myrmidon
Jag är väldans förtjust i TSRs Alternity, som tyvärr inte publiceras längre. De hade en rätt bra space opera-värld till spelet också, StarDrive.

Om man inte har något emot PDFer kan man köpa PHB, GMG, och StarDrive för $5 styck från www.rpgnow.com eller www.svgames.com.

Honken

Hero
Det finns även GURPS Uplift.

http://www.sjgames.com/gurps/books/Uplift/

Själv skulle jag nog rekomendera GURPS Traveller. Det finns även en D20 version av Traveller som heter T20, men jag vet inte hur hög kvalité den håller. Det som är lite svårt att få tag på är äventyr till traveller. Jag vet däremot att Loren Wiseman, en av grundarna till GDW, och som har varit med och skrivit till Traveller, kommer att på sin hemsida, på sin fritid skriva supplement och äventyr till Traveller. Det sas att han skulle försöka göra dem "systemlösa". Så att det skulle gå använda till vilket av Traveller versionerna som man vill.

/Honken

EchonCique

Hero
Mer Trinity

Trinity är antagligen det bästa för dig, om du inte är ett fan av FarScape då dess d20-version annars kan bli exakt vad du vill ha det till.

Trinity kan du också customiza så att det passar dina önskemål då det finns ett antal planeter med översiktsbeskrivningar samt några mer fjärran i andra solsystem som också har mänskligt liv på sig. Förutom det är teknologin hyfsat långt framskriden.

Problemet med Trinity är att du måste tona ned de Psioniska krafterna på nivå 4 och framförallt nivå 5. Om du använder Aberranter i din miljö, så kan du låta dessa krafter vara kvar som de är dock då detta är Psionernas enda chans att nedgöra en normal Aberrant.

Själva grundboken går på 200:- i softcover och hittas i de flesta rollspelsaffärer i Sverige. Just nu har White Wolf's nätaffär även halva priset på allt de har kvar till Trinity, så passa på att shoppa loss där om du har VISA-kort och tålamod med eventuellt strul med tullen.

Lambi

Swordsman
Trinity och morr

Crap... skrev ett inlägg och klantade bort det genom att gå in på en länk... suck

aja... förutom min blajtext så innehöll inlägget:
* trinity låter bra
* tack för tipset om überp0werz
* en kille jag lirar exalted med har trinity har jag luskat fram

over and out
/Lambi-som-ska-sluta-skriva-långa-meddelanden *hrumph*