Nekromanti Bra sätt att förbättra magi?

Bethlen

Veteran
Joined
10 Jul 2010
Messages
4
Location
Stockholm
Jag och mina medspelare har funnit nu när vi spelat att vår magiker är ganska oanvändbar i de flesta situationer, framför allt i strid. Då karaktären är lite "socialt handikappad" (inte van vid människor och världen utanför sin skola) väger inte alltid de sociala fördelarna upp. I strid är det ofta över innan hon hunnit kasta några besvärjelser.

Magikern ser oftast på bataljerna som mindre roliga, vilket inte är önskvärt. Det ska ju vara roligt för alla, trots allt.

Har ni några bra idéer för att göra magikerna lite mer användbara?

Hittills har vi testat att låta magikern, i förväg, kasta magin, lagra den i sin magiska stav i 10-60 min (1T6) och sedan kasta, med lyckade magislag för att lagra och kasta. Fungerar relativt bra, men kräver god förberedelse, vilket lett till att det inte gjort särskilt mycket skillnad.

Vi har även testat att placera magi-rundan först. Inte så stor skillnad där heller.

Har lekt med tanken att låta magikern halvera förberedelsetiden för besvärjelsen mot att maginivån halveras under magislaget, men inte kommit fram till hur det skulle fungera i praktiken.

Har ni några andra förslag? :gremsmile:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
-disclaimer: jag har aldrig prövat SAGA-

...däremot har vi lyckats lösa ett motsvarande problem i vår spelgrupp, där lösningen ledde till överslag åt motsatt håll!

Arbeta med passiv trolldom snarare än aggressiv: ok, magikern kanske är något socialt handikappad, men vad spelar det för roll, om personen har använt en förtrollning för att framstå som ett socialt underverk (motsv. 2 t6 lägre svårighet på charm-slag) eller har en förtrollning som tillåter honom att lyssna på folks tankar/känslor, och således eliminera social friktion (>>han är så insiktsfull!>>).
I strid kan motsvarande sak handla om att förefalla skräckinjagande, eller oåtkomlig: beroende på hur vanligt trolldom är i SAGA, så skulle förmodligen ett rånoffer som plötsligt lyfter från marken och svävar en manslängd över skurkarnas huvuden, med en vredgad min, vara skräckinjagande nog för att orsaka omedelbar flykt: på motsvarande sätt borde en solid jordring runt skurkarna, även om den inte reser sig mer till brösthöjd, göra dem alla oanvändbara , om de inte har skjutvapen; vilka i sin tur kan göras oanvändbara genom att man med magi får deras strängar att brista.

Subtilitet och psykologi är en trollkarls bästa vän - detta bör markeras i spel. Ge din trollkarlsspelare ett par pointers.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bethlen said:
Jag och mina medspelare har funnit nu när vi spelat att vår magiker är ganska oanvändbar i de flesta situationer, framför allt i strid. Då karaktären är lite "socialt handikappad" (inte van vid människor och världen utanför sin skola) väger inte alltid de sociala fördelarna upp. I strid är det ofta över innan hon hunnit kasta några besvärjelser.

Magikern ser oftast på bataljerna som mindre roliga, vilket inte är önskvärt. Det ska ju vara roligt för alla, trots allt.

Har ni några bra idéer för att göra magikerna lite mer användbara?

Hittills har vi testat att låta magikern, i förväg, kasta magin, lagra den i sin magiska stav i 10-60 min (1T6) och sedan kasta, med lyckade magislag för att lagra och kasta. Fungerar relativt bra, men kräver god förberedelse, vilket lett till att det inte gjort särskilt mycket skillnad.

Vi har även testat att placera magi-rundan först. Inte så stor skillnad där heller.

Har lekt med tanken att låta magikern halvera förberedelsetiden för besvärjelsen mot att maginivån halveras under magislaget, men inte kommit fram till hur det skulle fungera i praktiken.

Har ni några andra förslag? :gremsmile:
Tänk på att SAGA har starka inslag av culture gaming, folk i världen är rädda för magi. Om någon använder magi i strid så påverkar det moralen på fiender om de är intelligenta nog att förstå att magi används.

Magiker är inte heller tänkta som "artilleri" som mest slänger eldklot, som i många andra rollspel. De har andra funktioner i världen, problemlösare, rådgivare och liknade. Magiker kan vara till stor nytta i många andra situationer än ren strid. De är inte designade för att vara stridsmaskiner.

Om man vill ha en tuffare magiker i strid så kan man alltid ge henne eller honom lite fler nivåpoäng att byggas med. En del poäng kan läggas på vanliga stridsfärdigheter. (Gandalf exempelvis slåss ju mest med svärd, trots allt).

Vill man att det ska gå snabbare, och upplever att det är ett problem, gör förberedelsen kortare, rakt av. Dra av en stridsrunda, så att en besvärjelse på nivå 1 går direkt i första rundan, en på nivå 2 andra osv..

Hoppas det här var till hjälp!

Sen bör man använda besvärjelserna kreativt, många av dem är oerhört kraftfulla om man gör det. Inte bara se dem som ett sätt att skada fiender rakt av, där är ofta vanliga vapen effektivare.
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Jag var inne på samma sak som Tomas skrev - magin i sig är ju tillräckligt kraftfull tycker jag, men om det kanske tar för lång tid att förbereda och kasta så pröva olika sätt att korta ner den tiden.
 
Top