Nekromanti Bra sandbox?

Khan

Kondottiär
Jag sitter och skriver på ett konventsscenario just nu som (förhoppningsvis) ska vara med på GothCon nu närmast. Det skiljer sig rätt rejält från hur jag brukar skriva scenario till min ordinarie spelgrupp och jag tänkte därför be lite om hjälp.

Äventyret är format som en sandbox, med en kort introduktion (resan dit). När jag skriver scenarier för mig själv använder jag mig av mindmapstrukturer, med mycket förkortningar och hur det hela påverkar status quo i vår lilla del av världen. Det är väldigt sällan jag går in för att skriva miljöbeskrivningar på mer än ett par ord och ännu mer sällan jag ritar kartor. Men att presentera saker för andra spelledare har jag nog knappt gjort förr.

Hur presenterar jag det hela på ett smidigt och lättöverskådligt sätt? Hur visar jag att RP kan påverka spelet på många sätt istället för det som känns uppenbart i början? Och finns det någon som har tips på någon färdig, bra sandbox man kan kolla på som inspiration för upplägget?

Tre solar

Hero
Vad menar du med sandbox?
Vilket/vilka val är det spelarna får göra?

Zire

Swashbuckler
Less is more. Beskriv relationer kärnfullt, utan massa detaljer. Hellre fokus på hur saker hänger ihop och mindre av att beskriva företeelser på djupet. Och framför allt inga omfattande texter om större sammanhang. Relationsdiagram och kartor får fånga upp det istället.

Bolongo

Herr Doktor
Min erfarenhet är att spelledare på konvent inte uppskattar sandbox-äventyr. De kräver oerhört mycket mer mental energi att förbereda sig för.

Men för att säga något positivt, så kan det vara möjligt att du egentligen inte menar en sandlåda, utan en fisktank. Det går i så fall att lösa. Tipsen från Zire är bra.

"Hur visar jag att RP kan påverka spelet på många sätt istället för det som känns uppenbart i början?" Genom att inte ha någon uppenbar lösning från början? Det klassiska upplägget är att börja med ett mysterium och ett antal trådar att nysta i.

Khan

Kondottiär
Hm... Kanske har missuppfattat terminologin. Fisktank kanske är bättre ord. Kan du peka lite på skillnaden?

Tre Solar said:
Vad menar du med sandbox?
Vilket/vilka val är det spelarna får göra?
Scenariot är ett deckarscenario som börjar med att RP kommer till en liten by på landet. Det finns ett antal vittnen, ett antal inblandade och ett antal platser att undersöka. Varje RP har något de vill göra lite mer än de andra - någon vill hitta en gammal kompis som kanske var vittne, tex. Det spelar i början ingen roll i vilken ordning de gör sina brottsplatsundersökningar eller förhör, men ju mer tiden går desto mer börjar de olika SLP agera på eget initiativ för att försöka sätta dit varandra.

Det jag mest vill ha fram är bra sätt att lägga upp det hela för SL så det är läsbart och lättöverskådligt. Ska det vara ett separat SLP-kapitel i slutet med alla personer, eller ska det vara inbakat där man träffar dem första gången? Ska en del med platsbeskrinvingar innehålla ledtrådarna man hittar där, eller ska ledtrådarna vara en avdelning i sig med beskrivning av var man hittar dem? Ni som spelat mycket Cthulhu eller andra deckarspel - har ni tips på detta?

Bolongo

Herr Doktor
Khan;n207673 said:
Hm... Kanske har missuppfattat terminologin. Fisktank kanske är bättre ord. Kan du peka lite på skillnaden?
Så som termerna används här på forumet är det du beskriver definitivt en fisktank: det finns en färdig situation med etablerade relationer, sedan plumsar RP in och börjar röra om i vattnet. Men tanken har väggar - i det här fallet ett specifikt uppdrag.

En sandlåda är mer öppen, man säger till spelarna: här är en värld, bygg vad ni vill i den. I sandlådan finns IOFS också faktioner och relationer mellan dem, men spelarna är inte bundna till att lösa något visst mysterium, exempelvis.

Tre solar

Hero
Utifrån det du skriver ovan skulle jag säga att en mindmap eller en spindelnäts-struktur låter som det bästa. Sen kan du ha en separat del med "det här finns i övrigt". Men det viktigaste är ju var "ledtrådarna" finns och hur de hänger samman samt någon sorts nedräkning som visar på det dåliga som kommer hända härnäst om inte rollpersonerna skyndar på.

För att det ska funka måste både spelledaren och spelarna vara med på hur tiden räknas (typ: ni hinner göra tre saker varje dag, vad gör ni först?) och veta någotsånär vad nästa hot är (typ: det sitter en lapp på bagaren dörr - om du inte erkänt före imorgon kväll kommer vi se till att du gör det!) Annars blir spelarna bara åskådare.

Om du har illustrationer kan du ha en översiktskarta över byn, och sen separata illustrationer på de olika nyckelpersonerna/platserna som spelledaren lägger fram vartefter de introduceras. Som i ett peka-klicka spel: du hittar en teaterbiljett *blublublu* "kulturhuset lades till på din karta.

Zire

Swashbuckler
Khan;n207673 said:
ska det vara inbakat där man träffar dem första gången?
Det här vill jag starkt avråda ifrån eftersom du inte vill signalera att "träffa dem första gången" är viktigt. Gör dem lätta att hitta istället (typ i ett index) och hänvisa dit.

Jag skulle rekommendera ett upplägg där du först skriver en kort synopsis där du beskriver i stort vad som har hänt och vad rollpersonerna förväntas lösa.
Lite kartor, relationsdiagram och eventuellt en tidslinje fram till spelets början (kanske som en innehållsförteckning med hänvisning om var man hittar information om platsen, personen eller händelsen).
Sedan kan du fördjupa, men försök att inte beskriva i för stora sammanhang, det är ju lite grann av vitsen att spelet svarar på de öppna frågorna istället för att du har bestämt det i förväg. (Vad händer om Ulrika konfronterar ungdomarna om skadegörelsen?)

Det du inte vill råka ut för är att det blir så mycket text för spelledarna kring framtida händelser (eller eventuella händelser) så att de börjar slå i texten istället för att bara bedöma utvägen. Ska jag avgöra hur Ulrika och ungdomarna agerar så har jag hellre en enstaka egenskap/nyckelord för Ulrika, än två A4 som beskriver hennes person.

Jag brukar tänka att jag hellre lägger krut på att göra personerna intressanta gentemot varandra än i sig själva. (Sixten är den grälsjuka kleptomanen som kommit för att sälja sin brors gård. August är den strama pensionerade prosten som inte kommit över att hans fru dog i AIDS på sin 65 års dag. Vad händer när det visar sig att den mördade brodern hade skulder till prosten?)

(PS. Jag tänker att sandbox är det etablerade ordet för fisktank, eller så vet jag inte riktigt vad en fisktank är...)