Angående buggar:
"Liksom, jag trodde att om man var bra på något så hade man kontroll på läget, men Storyteller-systemet antyder ju precis tvärtom."
Man kan också tolka det som att suveräna typer tar svåra uppgifter mer lättvindigt (de flesta problem ligger ju inom deras kompetensnivå och därför är de inte vana vid pressen) och därför har större sannolikhet att klanta sig ordentligt. Det är en rimlig förklaring, den brukar vara särskilt tydlig att beskåda vid sportevenemang och liknande tillställningar där det kan vara svårt att bära rollen som favorit. Jag ser inte fummelbuggen som en "bugg" utan som en feature.
Faktum är att alla tärningssystem har buggar. DoD Expert med sin T20 ser till att alla, bra som dåliga, har samma effektspann, medan det i verkligheten borde vara så att en dålig person har allt från bondröta till kardinalfummel och att det sedan blir allt mer kontrollerat när personen börjar öka sina färdighetsvärden. Dessutom uppstår konstiga saker när FV når upp över 20. A-färdigheterna skall ju lira parallellt med B-färdigheterna, men när det gäller A-färdigheterna går det bra att nå ut långt över maxnivån för B-färdigheterna, vilket skevar till hela systemet. Ett FV>20 är alltså övermänskligt bra och det får en ju att fundera; varför kan jag bli övermänskligt bra på att hoppa men inte på akrobatik?
"Ju bättre du är, desto fler tärningar får du slå" (som i D6) är ännu knäppare. De ser till att effektspannet (avståndet mellan ens lägsta resultat och det högsta) bara ökar och ökar ju bättre man blir. Man får alltså ingen kontroll på sina egenskaper, utan det blir mer och mer än fråga om ren bondröta för att nå sitt max ju bättre man blir... Helt orealistiskt.
Nå, grejen är att alla de här systemen fungerar ju bra ändå. Man får ta det med en liten nypa salt, och så länge man kan skilja på en bra person och en dålig person så är ju systemet till viss mån fungerande. Alla tärningssystem har buggar, men spelare som bara är intresserade av prestationsaspekten (som om de spelade ett datorspel!) irriterar sig förstås mest på Vampire. Jag tittar på tärningssystemet ur min rollpersons ögon istället och anser således att det är riktigt bra.
Alla kan hitta sin egen favvo, den som tror att hans eget tärningssystem är buggfritt, han lurar sig själv å det grövsta. Något sådant finns inte.
/Rising